با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد، بروجرد، ایران.

2 دانشیارگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت‌بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش مدلسازی عوامل موثر بر جریان‌سازی رسانه‌ای در ورزش با رویکرد نظریه داده بنیادبود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل متخصصین رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصین ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه سازان ورزشی، سیاست گذاران و مشاوران ورزشی سازمان صدا و سیما بودند. رشته تحصیلی و داشتن تألیفات علمی مرتبط با موضوع، دارا بودن سمت‌های مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه رسانه‌های ورزشی از جمله شاخص‌های انتخاب لیست اولیه صاحب‌نظران بود. روش نمونه‌گیری به صورت نمونه‌گیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. اندازه نمونه در این پژوهش برابر با 16 نفر بود. ابزار اندازه‌گیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل داده‌ها 86 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی (عوامل مدیریتی، سازمان‌دهی جریان سازی، عوامل انسانی)، عوامل زمینه‌ای (زیر ساخت‌های علمی، بسترهای لازم در جریان سازی، امکانات و تجهیزات فنی)، عوامل مداخله گر (عوامل فرهنگی، عوامل درون سازمانی، عوامل محیطی)، عوامل راهبردی (تخصص گرایی، عوامل آموزشی موثر، جنبه‌های خبر، تعیین اولویت‌های مهم در جریان سازی ورزشی، و پیامدها (نهادینه کردن ورزش، بیان خبر کامل در جریان سازی حوزه ورزش، بررسی خبر مورد نظر در حوزه ورزش، توسعه و تحریک آگاهی نسبت به خبر در حوزه ورزش، توانمندسازی در مصرف رسانه در حوزه جریان سازی ورزشی) شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

modeling of effective factors on media flow in sports with grounded theory approach

نویسندگان [English]

  • golnaz rezai 1
  • esfandyar khosravizadeh 2
  • سلیمانی solaimani 3

1 Assistant Professor, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Arak University, Arak, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Arak University, Arak, Iran.

3 Assistant Professor of Sport Management, Department of Physical Education, Malayer branch, Islamic Azad University, Malayer, Iran

چکیده [English]

the purpose of this research is modeling of effective factors on media flow in sports with grounded theory approach . the research method was qualitative and exploratory . the statistical population included media professionals with a history of university teaching or sports and media professionals , experts of sports promotion and familiarity with it , experts and officials of sports , sports planners , policy makers and sports consultants . the field of study and having scientific writings related to the subject , having managerial positions and executive experiences in sports media were among the selection criteria of experts . the sampling method was non - probability sampling , with purposeful selection and with maximum diversity or heterogeneity . the sample size in this study was equal . the measurement tool was open and based on three stages of open , axial and selective coding were analyzed . according to data analysis , primary concept ( open coding ) , axial coding and selective coding of causal factors ( management factors , inter - organizational factors , environmental factors ) , background factors ( cultural factors , inter - organizational factors , organizational factors ) , factors of sports , development and stimulation of awareness of news in the field of sports , empowerment in media consumption in sports flow field were identified .h .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media streaming
  • sports media
  • data theory of the foundation