با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

2 گروه مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

10.30473/jsm.2025.73040.1927

چکیده

این پژوهش باهدف طراحی استراتژی‌های رسانه‌ای برای مقابله با تهاجمات فرهنگی و اجتماعی در حوزه ورزش انجام شد. روش تحقیق از نوع کیفی و تحلیل مضمون بود که داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 17 نفر از کارشناسان، پژوهشگران و متخصصان حوزه رسانه و ورزش گردآوری شد. معیار انتخاب نمونه ها، داشتن حداقل 5 سال سابقه شغلی و تحصیلات حداقل کارشناسی بود. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند با رویکرد ملاک محور انجام شد. روایی(محتوا و همزمان) و پایایی(توافق بین کدگذاران) مصاحبه‌ها به تأیید رسید. یافته‌ها نشان داد که 7 مضمون فراگیر تولید محتوای فرهنگی-ورزشی، تقویت سواد رسانه‌ای عمومی، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، ایجاد اتحاد رسانه‌ای داخلی، مقابله با پیام‌های مخرب خارجی، ترویج ورزش به‌عنوان ابزار فرهنگی و تدوین سیاست‌های کلان رسانه‌ای، 24 مضمون سازمان‌دهنده و 112 مضمون پایه از راهبردهای مقابله با تهاجم فرهنگی و اجتماعی در ورزش است. این پژوهش نشان می‌دهد که رسانه‌های ورزشی، فراتر از نقش سنتی خود در اطلاع‌رسانی، می‌توانند به‌عنوان ابزاری مؤثر در مدیریت چالش‌های فرهنگی و اجتماعی عمل کنند. یافته‌ها حاکی از آن است که هماهنگی میان سیاست‌های رسانه‌ای، تقویت زیرساخت‌های داخلی، و توسعه تعاملات فرهنگی از طریق رسانه‌های ورزشی، می‌تواند به حفظ ارزش‌های بومی و مقابله با تأثیرات فرهنگی مخرب کمک کند. در این راستا، تدوین و اجرای سیاست‌های رسانه‌ای کارآمد، نه‌تنها به ارتقای هویت ملی کمک می‌کند، بلکه بستری برای توسعه پایدار رسانه‌های ورزشی و تقویت مشارکت عمومی فراهم می‌آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Strategic Media Development Model to Counter-Cultural and Social Invasion in Iranian Sports

نویسندگان [English]

  • Mansoure Abu Jafari 1
  • Asra Askari 2
  • MohamadAli Nodehi 2
  • Zynalabedin Fallah 2
  • Taher Bahlekeh 2

1 PhD student, Department of sport management, Go.C., Islamic Azad University, Gorgan, Iran.

2 Department of sport management, Go.C., Islamic Azad University, Gorgan, Iran.

چکیده [English]

This study aimed to design strategic media approaches to counter-cultural and social invasions in the sports field. This research used a qualitative method with thematic analysis, and data were collected through semi-structured interviews with 17 experts, researchers, and specialists in the fields of media and sports. The criteria for selecting participants included at least five years of professional experience and a minimum of a bachelor's degree. Purposeful sampling was conducted with a criterion-based approach. The validity (content and concurrent) and reliability (inter-coder agreement) of the interviews were confirmed. The findings revealed seven main themes: producing cultural-sports content, promoting public media literacy, using modern technologies, creating internal media unity, countering harmful foreign messages, promoting sports as a cultural tool, and developing macro-level media policies. These themes were divided into 24 organizing themes and 112 basic themes as strategic responses to cultural and social invasions in sports. This study suggests that sports media, beyond their traditional role in information dissemination, can act as effective tools in managing cultural and social challenges. The findings suggest that aligning media policies, strengthening internal infrastructures, and expanding cultural interactions through sports media can help preserve indigenous values and resist harmful cultural influences. In this regard, the formulation and implementation of effective media policies not only contribute to the promotion of national identity but also provide a foundation for the sustainable development of sports media and the enhancement of public participation

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports media
  • national identity
  • cultural invasion
  • media literacy
  • media strategies