مقاله پژوهشی
یعقوب بدری آذرین؛ سجاد پاشایی؛ وحید حافظی؛ حسن فاتح
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 15-26
چکیده
در ابتدای هزاره سوم، جهان ورزش دوران جدیدی را تجربه میکند. باشگاه هایهای موفق همواره به دنبال به کارگیری روشها و ابزارهای نوین بهعنوان مزیت های رقابتی و جهت نیل به توسعه و بهبود مستمر هستند. یکی از این ابزارها مدیریت ارتباط با مشتری است که با توسعه فنآوری و ارتباطات، امروزه بهعنوان مدیریت ارتباط مشتری الکترونیک ...
بیشتر
در ابتدای هزاره سوم، جهان ورزش دوران جدیدی را تجربه میکند. باشگاه هایهای موفق همواره به دنبال به کارگیری روشها و ابزارهای نوین بهعنوان مزیت های رقابتی و جهت نیل به توسعه و بهبود مستمر هستند. یکی از این ابزارها مدیریت ارتباط با مشتری است که با توسعه فنآوری و ارتباطات، امروزه بهعنوان مدیریت ارتباط مشتری الکترونیک برشمرده میشود. هدف از انجام پژوهش، بررسی تأثیر نقش میانجی گری کیفیت خدمات الکترونیکی بلیتفروشی بر عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی لیگ برتر فوتبال ایران است. روش پژوهش، توصیفی و از شاخه پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، مشتریان رویدادهای ورزشی مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران هستند. جمع اوری داده ها از پرسشنامه ی المومانی و نور (2009)، استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها را میتوان توسط نرم افزار SMART-PLS و با استفاده از آزمون t و ضرایب مسیر نشان داد. یافته های پژوهش نشان داد؛ ارتباط مستقیم و معنی داری بین مؤلفههای خدمات (سهولت استفاده، قابلیت استفاده، لذت از خدمات) با عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی وجود دارد، همچنین تأثیر مثبت و معناداری نقش میانجی گری کیفیت خدمات الکترونیکی بلیتفروشی در تأثیر مؤلفههای خدمات (سهولت استفاده، قابلیت استفاده، لذت از خدمات)، بر عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی، تأیید شد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت، موضوع مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بهعنوان راهبرد، نرمافزار و فرایند میبایست در صنعت ورزش ایران جایگاه ویژهای داشته باشد. اگرچه در مسیر اجرای آن مشکلات زیر ساختاری وجود دارد ولی مدلهای مفهومی پایه ای میتواند نقطه ی شروع خوبی برای آینده عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی در باشگاهها باشد.
مقاله پژوهشی
علی کریمی فیروزجایی؛ پیمان عراقی یزدان پرست
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 27-38
چکیده
مطبوعات ورزشی ازجمله رسانههای نوشتاری مهم در جامعه هستند. ازآنجاکه تیتر روزنامه به دلیل ارائه تصویری کلی از یک ماجرای خبری، اهمیت نسبی و طبقه بندی آن، برداشتی را برای مخاطبین فراهم میسازد، اکثر افراد نگاهی به آخرین تیترهای روزنامهها و مجلات ورزشی دارند. شم زبانی و آگاهی افراد از معانی حقیقی و تحتاللفظی واژهها در ...
بیشتر
مطبوعات ورزشی ازجمله رسانههای نوشتاری مهم در جامعه هستند. ازآنجاکه تیتر روزنامه به دلیل ارائه تصویری کلی از یک ماجرای خبری، اهمیت نسبی و طبقه بندی آن، برداشتی را برای مخاطبین فراهم میسازد، اکثر افراد نگاهی به آخرین تیترهای روزنامهها و مجلات ورزشی دارند. شم زبانی و آگاهی افراد از معانی حقیقی و تحتاللفظی واژهها در جملات و عبارات بهکاررفته در بسیاری از موارد به آنها کمک میکند تا در درک مفهوم نوع زبان مختص به آن ورزش مشکلی نداشته باشند. روش پژوهش این مقاله از نوع توصیفی- تحلیلی است و تیترهایی از شهرآورد دو تیم پرسپولیس و استقلال از چند نشریه ورزشی بهصورت هدفمند انتخابشده و بر اساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی ونلیون موردبررسی قرار گرفتند. پرسشهای اساسی این پژوهش عبارت است از اینکه نویسنده در انتخاب تیترهای ورزشی از چه راهبردهای زبانشناختی استفاده نموده است و در لایه های زیرین این تیترها چه نکته های فرهنگی، اجتماعی و ایدئولوژیک نهفته است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که تیترها به میزان پوشیدگی و ابعاد مخفی گونه زبان بر اساس مؤلفههای معنایی نظیر طرد و جذب و زیرشاخه های آنها، دربردارنده خصوصیات جامعه شناختی و ایدئولوژیک هستند.
مقاله پژوهشی
رسول نظری؛ فریبا رافعی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 39-48
چکیده
هدف از تحقیق حاضر ارتقای تعهدسازمانی در بین کارکنان رسانههای ورزشی از طریق عدالت سازمانی و رضایت شغلی بود. جامعه و نمونه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان رسانههای ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند (150= N). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف (۱۹۹۳)، پرسشنامه رضایت شغلی براون (1993) درنهایت پرسشنامه استاندارد آلن و میر (1991) ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر ارتقای تعهدسازمانی در بین کارکنان رسانههای ورزشی از طریق عدالت سازمانی و رضایت شغلی بود. جامعه و نمونه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان رسانههای ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند (150= N). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف (۱۹۹۳)، پرسشنامه رضایت شغلی براون (1993) درنهایت پرسشنامه استاندارد آلن و میر (1991) با آلفای کرونباخ به ترتیب (90/0،82/0و92/0) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل مسیر از طریق مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان دادند که عدالت سازمانی نقش مؤثری بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی داشت. بهطورکلی مدل نقش عدالت سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان رسانههای ورزشی برازش قابلتوجهی به دست آورد. ازاینرو میتوان اذعان نمود عدم وجود عدالت سازمانی در هر ارگانی باعث بی تعهدی نسبت به سازمان و عدم رضایت شغلی در افراد میشود. مدیران قبل از هر تصمیمی باید از وجود عدالت سازمانی اطمینان داشته باشند تا از بروز مشکلات درون سازمان جلوگیری به عمل آید.
مقاله پژوهشی
مرتضی رضایی صوفی؛ علی اکبر خاصه؛ علی خاصه
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 49-62
چکیده
این پژوهش بر آن است تا با استفاده از فنون علمسنجی، جایگاه مطالعات علوم ورزشی ایران از سال 2000 تا 2016 را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. این تحقیق از نوع مطالعات علمسنجی است. جامعه پژوهش را تولیدات علمی ایران در حوزه ی علوم ورزشی در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی تشکیل میدهد. نتایج بررسی نشان داد که تولید علمی علوم ورزشی ایران در پایگاه ...
بیشتر
این پژوهش بر آن است تا با استفاده از فنون علمسنجی، جایگاه مطالعات علوم ورزشی ایران از سال 2000 تا 2016 را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. این تحقیق از نوع مطالعات علمسنجی است. جامعه پژوهش را تولیدات علمی ایران در حوزه ی علوم ورزشی در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی تشکیل میدهد. نتایج بررسی نشان داد که تولید علمی علوم ورزشی ایران در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی در فاصله زمانی 2016-2000 تعداد 615 مدرک است. در بازه زمانی مذکور، Rahnama N پر تولیدترین پژوهشگر، Sadeghi H پر استنادترین پژوهشگر و Sadeghi H دارای بیشترین شاخص اچ بودهاند. پژوهشگران تربیتبدنی ایران بیشترین همکاری را با همتایان خود در کشورهای ایالاتمتحده، کانادا و انگلستان داشتهاند. همچنین واژههای Exercise، Training و Muscle بهعنوان پربسامدترین واژگان در پژوهشهای علوم ورزشی ایران بودهاند. بهطورکلی، تولیدات علمی پژوهشگران علوم ورزشی ایران از سال 2000 تاکنون روندی رو به رشد داشته است. همچنین تحلیل محتوای پژوهشهای علوم ورزشی نشان داد که غالب مقالات در خصوص تأثیر تمرین بر سیستم های مختلف بدن، مباحث توانبخشی و همچنین تجزیهوتحلیل حرکتی است.
مقاله پژوهشی
رسول مرادی هزاری؛ انسیه فردی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 63-76
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی میزان اثر هویت اجتماعی برندهای معتبر ورزشی خارجی بر رفتار مصرفی مشتریان بود. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و بهصورت توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق نیز مشتریان برندهای معتبر ورزشی خارجی (نایک، آدیداس و پوما) در سطح شهر تهران بود و نمونه آماری بهصورت خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی میزان اثر هویت اجتماعی برندهای معتبر ورزشی خارجی بر رفتار مصرفی مشتریان بود. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و بهصورت توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق نیز مشتریان برندهای معتبر ورزشی خارجی (نایک، آدیداس و پوما) در سطح شهر تهران بود و نمونه آماری بهصورت خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش پرسشنامه ی محقق ساخته بود که پس از تائید روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید و همچنین پایایی درونی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (89/0) مورداستفاده قرار گرفت. در روش های آماری از تحلیل عاملی و تحلیل عاملی تأییدی، آزمون معادلات ساختاری و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که شاخص های برازش مطلوب و نشاندهندهی تائید مدل می باشند. با توجه به نتایج میتوان گفت که هویت اجتماعی برندهای معتبر ورزشی خارجی بر رفتار مصرفی مشتریان مؤثر بود. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که هویت اجتماعی برند پیش بینی کننده ی مناسبی برای متغیرهای رفتار مصرف کننده است. یافته های تحقیق حاکی از آن بود که هویت اجتماعی برند از عوامل اثرگذار بر رفتار مصرفی مشتریان است و ادراک مشتری را در جهت استفاده از برند هدایت میکند. لذا برند با هویت قوی منشا شکلگیری روابط بلندمدت مشتری و شرکت میشود و بر رفتار مصرفی مشتریان خود تأثیر میگذارد.
مقاله پژوهشی
حسین کردلو؛ علیرضا الهی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، صفحه 77-88
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، استانداردسازی (سنجش روایی و پایایی) پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان در ورزش بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند، تشکیل دادند. ملاک حجم نمونه لازم برای گردآوری دادهها با توجه به تعداد سؤالات (21سوال) در تحلیل عاملی به این منظور ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، استانداردسازی (سنجش روایی و پایایی) پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان در ورزش بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند، تشکیل دادند. ملاک حجم نمونه لازم برای گردآوری دادهها با توجه به تعداد سؤالات (21سوال) در تحلیل عاملی به این منظور 194 نفر مشتریان مراجعه کننده به باشگاههای بدنسازی و پرورش اندام به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان را تکمیل کردند. جهت جمعآوری دادهها از پرسش نامه تبلیغات دهان به دهان جانگ (2007) که مشتمل بر مؤلفههای قدرت رابطه، دانش فرستنده، تخصص گیرنده، ریسک ادراک شده گیرنده، گروه مرجع و پیگیری اطلاعات میباشد، استفاده شد. با استفاده از روش سه مرحلهای پرسشنامه ترجمه و سپس برای انجام روایی صوری محتوایی در اختیار 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری ضریب آلفایکرونباخ و پایایی ترکیبی برای تعیین پایایی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافتهها نشان داد پایایی مؤلفههای پرسشنامه از وضعیت قابل قبولی برخوردار بود ( , CR>.7α). در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالات رابطه معناداری با عاملها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای سازه خود باشند. شاخصهای 31/1=x2 /df ، 04/0= RMSEA و همچنین 99/0= CFI، 99/0= IFI، 95/0= NFI، 90/0= AGFI، 94/0= GFI هم برازش مدل را تأیید کردند. نتایج نشان داد تمامی عاملها توانستند تبیینکننده خوبی برای مفهوم تبلیغات دهان به دهان میباشند.