مقاله پژوهشی
علیرضا زارع؛ صدیقه حیدری نژاد
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 15-28
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه نقش رسانههای جمعی و بروز رفتارهای خرافی در بین بازیکنان فوتبال بود. پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و جامعه آماری شامل کلیه بازیکنان فوتبال شاغل در لیگ برتر استان فارس (520 =N) که با استفاده از روش تصادفی ساده و بر اساس جدول کوکران نمونه آماری تحقیق تعیین شد (223 =n). ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته که در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه نقش رسانههای جمعی و بروز رفتارهای خرافی در بین بازیکنان فوتبال بود. پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و جامعه آماری شامل کلیه بازیکنان فوتبال شاغل در لیگ برتر استان فارس (520 =N) که با استفاده از روش تصادفی ساده و بر اساس جدول کوکران نمونه آماری تحقیق تعیین شد (223 =n). ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته که در بخش نقش رسانه های جمعی 23 سؤال در چهار خرده مقیاس (عوامل فرهنگسازی، عوامل آگاهی، عوامل اطلاعرسانی و عوامل مشارکت اجتماعی) و در بخش باورهای خرافی 14 سؤال که در دو بعد عمل و باور تنظیم و تدوین شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و روایی سازه و پایایی از ضریب پایایی آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار اس پی اس اس استفاده شد. نتایج نشان داد بین نقش رسانههای جمعی و رفتارهای خرافی همبستگی منفی در سطح 95 درصد وجود دارد و همچنین، بین مؤلفههای رسانههای جمعی: آگاهی، فرهنگسازی و اطلاعرسانی نیز با رفتارهای خرافی همبستگی منفی معناداری در سطح 95 درصد وجود دارند و بین نقش مشارکت رسانههای جمعی و رفتارهای خرافی رابطه معناداری در سطح 95 درصد وجود ندارد. بین رسانههای جمعی و رفتارهای خرافی در دو بعد عمل و باور همبستگی منفی در سطح 95 درصد رابطه معناداری دارند. آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از این است که متغیرهای آگاهی، فرهنگسازی و اطلاعرسانی 27 درصد واریانس متغیر رفتارهای خرافی را تبیین کرده است.
مقاله پژوهشی
امین رحیمی پردنجانی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ شهرام شفیعی
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 29-40
چکیده
این پژوهش باهدف ارائه مدل رفتار مشتریان از طریق کیفیت و ویژگی ارتباطی در باشگاه های خصوصی ورزشی شهر رشت انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان باشگاه های خصوصی شهر رشت بودند که از طریق نمونه گیری خوشه ای از همه مناطق 10 گانه شهر رشت انتخاب شدند. از مناطقی که ...
بیشتر
این پژوهش باهدف ارائه مدل رفتار مشتریان از طریق کیفیت و ویژگی ارتباطی در باشگاه های خصوصی ورزشی شهر رشت انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان باشگاه های خصوصی شهر رشت بودند که از طریق نمونه گیری خوشه ای از همه مناطق 10 گانه شهر رشت انتخاب شدند. از مناطقی که بیشتر از 10 باشگاه وجود داشت دو باشگاه و از مناطقی که کمتر از 10 باشگاه وجود داشت یک باشگاه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. با توجه به جامعه آماری که نامحدود بود، از بین مشتریانی که داوطلب به همکاری با محقق بودند 3۸۴ نفر به پرسشنامه کیفیت ارتباط، رفتار مشتریان، ویژگی ارتباطی مشتریان (کیم، 2008) و وفاداری (لیو، 2008) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی از (اسمارت پی ال اس ۳) استفاده شد. یافته ها نشان داد که رابطه بین کیفیت ارتباط با وفاداری و رفتار، کیفیت ارتباط با رفتار با میانجیگری وفاداری معنیدار بود. بین وفاداری و رفتار مشتریان رابطه معنیدار مشاهده شد، بین ویژگی ارتباطی با وفاداری و رفتار، ویژگی ارتباطی با رفتار میانجیگری وفاداری رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری میشود مدیران باشگاهها علاوه بر کیفیت ارتباط بامشتریانشان باید به ویژگی ارتباطی آنان نیز توجه کنند.
مقاله پژوهشی
شیرین زردشتیان؛ همایون عباسی؛ سعید خانمرادی
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 41-54
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثر سواد رسانهای بر قابلیتهای کارآفرینی با نقش میانجی سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته علوم ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم ورزشی کرمانشاه (دانشگاه رازی، دانشگاه آزاد و پیام نور) بود (1000 نفر). از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نامتناسب استفاده شد و 400 نفر بهعنوان نمونه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثر سواد رسانهای بر قابلیتهای کارآفرینی با نقش میانجی سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته علوم ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم ورزشی کرمانشاه (دانشگاه رازی، دانشگاه آزاد و پیام نور) بود (1000 نفر). از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نامتناسب استفاده شد و 400 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار، پرسشنامههای محقق ساخته سواد رسانهای و سواداطلاعاتی و پرسشنامه استاندارد قابلیتهای کارآفرینی زندی (1392) است. پایایی و روایی پرسشنامههای مذکور از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم با نرمافزار لیزرل و مقدار CR و AVE موردبررسی قرار گرفت و آزمون فرضیههای تحقیق بر اساس مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) در دو حالت تخمین استاندارد و اعداد معناداری انجام شد. نتایج نشان داد که سواد رسانهای بر سواد اطلاعاتی اثر مستقیم، مثبت و معنیداری دارد. همچنین سواد رسانه بر توفیق طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسک پذیری و تحمل ابهام اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد و سواد اطلاعاتی بر تمامی قابلیتهای کارآفرینی اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد. درنهایت سواد رسانهای از طریق متغیر میانجی سواد اطلاعاتی بر توفیق طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسکپذیری و تحمل ابهام اثر غیرمستقیم مثبت و معنیداری دارد. دانشجویان علوم روزشی باید سواد اطلاعاتی خود را با بهکارگیری سواد رسانهای ارتقا دهند و بدین شکل باعث بالا رفتن قابلیتهای کارآفرینی خود شوند.
مقاله پژوهشی
مسعود تقی آبادی؛ حمید تقی آبادی
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 55-67
چکیده
امروزه نشانهها سراسر زندگی انسانها را در برگرفتهاند. تبلیغات نیز نظامی از نشانههاست که در همه ساعات شبانهروز، ذهن و چشم افراد را تسخیر کرده است. دراینبین افراد معروف، گاه دستاوردی میشوند برای افزایش میزان نفوذ تبلیغات در اذهان عمومی. در این راستا هدف مقاله پیش رو ارائه نوعی اسطورهشناسی و اسطورهزدایی از واقعیت پنهان ...
بیشتر
امروزه نشانهها سراسر زندگی انسانها را در برگرفتهاند. تبلیغات نیز نظامی از نشانههاست که در همه ساعات شبانهروز، ذهن و چشم افراد را تسخیر کرده است. دراینبین افراد معروف، گاه دستاوردی میشوند برای افزایش میزان نفوذ تبلیغات در اذهان عمومی. در این راستا هدف مقاله پیش رو ارائه نوعی اسطورهشناسی و اسطورهزدایی از واقعیت پنهان پشت متن تبلیغات است. در این مطالعه در قالب نظریه نشانهشناسی و تحلیل اسطوره بارت، دو آگهی مورد تحلیل قرارگرفته تا معنای ضمنی و مرتبه دوم پیام و متن مشخص گردد. از میان آگهیهای بیشماری که در سراسر جهان و با حضور اسطورههای ورزشی تهیه میشوند این مقاله به نشانهشناسی تبلیغ شامپوی «کلیر» با حضور کریستیانو رونالدو و تبلیغ «روغنموتور کاسپین» با حضور «جواد نکونام» پرداخته تا تأثیر حضور این افراد بر عملکرد تبلیغ نشان داده شود. درنهایت این تحقیق به این نتیجه رسید که این اسطورهها به بازنمایی واقعیت پرداخته و شرایط را آرمانیتر از چیزی که هست نشان داده و بدینوسیله مخاطبان زیادی برای خود فراهم میکنند.
مقاله پژوهشی
لیلا ایزدپرست
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 69-77
چکیده
مقاله حاضر به معرفی، بررسی و نقد کتاب "خبرنگاری و روزنامهنگاری ورزشی" تالیف حمید قاسمی، معصومه حسینی، محمدعلی قره و عبد المهدی نصیرزاده است. این اثر توسط انتشارات دانشگاه پیام نور چاپ و منتشرشده است. روش تحقیق از نوع مطالعات نقد کیفی کتاب موردبررسی و بهصورت مطالعه موردی بود. نتایج نشان داد که کتاب اثری ارزشمند در حوزه ی تربیتبدنی ...
بیشتر
مقاله حاضر به معرفی، بررسی و نقد کتاب "خبرنگاری و روزنامهنگاری ورزشی" تالیف حمید قاسمی، معصومه حسینی، محمدعلی قره و عبد المهدی نصیرزاده است. این اثر توسط انتشارات دانشگاه پیام نور چاپ و منتشرشده است. روش تحقیق از نوع مطالعات نقد کیفی کتاب موردبررسی و بهصورت مطالعه موردی بود. نتایج نشان داد که کتاب اثری ارزشمند در حوزه ی تربیتبدنی و رسانههای ورزشی است و امتیازات فراوان و ساختار منسجمی دارد. این کتاب دارای سه بخش کلی است که شامل 12 فصل است. تعداد صفحات کتاب 306 صفحه است. چاپ اول آن در سال 1394 است این اثر 10 ماه بعد و در سال 1395 به چاپ دوم رسید. تعداد شمارگان در هر نوبت چاپ 200 نسخه است. کتاب از بعد صوری یا شکل ظاهری اثر، به لحاظ کیفیت صفحهآرایی و صحافی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. از بعد ساختاری نیز انسجام و نظم مطلوبی در نحوه ارائه و جایگاه مطالب در هر فصل و درمجموع کل اثر وجود دارد. همچنین به لحاظ روزآمدی محتوایی، این اثر تازهترین اطلاعات علمی مربوط به روزنامهنگاری ورزشی را در بردارد. در پایان پیشنهاد میشود تا کتابها بهصورت دورهای توسط نویسندگان آن مورد ویرایش و بازبینی قرار بگیرند تا به غنای هر چه بیشتر اثر کمک شود.
مقاله پژوهشی
عارفه قنبری فیروزآبادی؛ سارا کشکر؛ غلامعلی کارگر
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 79-88
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی نقش ترویج رسانهای در گرایش بانکهای کشور به حمایت مالی از ورزش بود. روش تحقیق کیفی و مسیر اجرای آن از طریق مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل تماتیک بود. جامعهی این تحقیق را مسئولین حوزه حمایت مالی بانکهای دولتی و خصوصی کشور که دارای حمایت مالی ورزشی بودهاند (19 بانک) و در پستهای مختلف در بخشهای بازاریابی، ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی نقش ترویج رسانهای در گرایش بانکهای کشور به حمایت مالی از ورزش بود. روش تحقیق کیفی و مسیر اجرای آن از طریق مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل تماتیک بود. جامعهی این تحقیق را مسئولین حوزه حمایت مالی بانکهای دولتی و خصوصی کشور که دارای حمایت مالی ورزشی بودهاند (19 بانک) و در پستهای مختلف در بخشهای بازاریابی، روابط عمومی، تبلیغات و... شاغل بودند، تشکیل میدادند. جامعه بهطور تمام شمار در تحقیق موردتوجه قرار گرفت که امکان جمعآوری اطلاعات از 18 بانک فراهم بود. نتایج نشان داد که ترویج رسانهای جزی اهداف و دستاوردهای بانکها در حمایت مالی از ورزش است که شامل کدهای اطلاعرسانی و تبلیغ است. از طرفی بانکها در مسیر حمایت مالی از ورزش نیز با تنگناهای ترویج رسانهای مواجهاند که مشمول کدهای محدودیت قانونی تبلیغات و اطلاعرسانی و عدم صحهگذاری و همکاری مسئولین و ورزشکاران است. میتوان با در نظر گرفتن ترویج رسانهای بهعنوان یکی از اهداف و دستاوردهای حامیان در حمایت مالی از ورزش و تلاش در جهت تقویت آن و نیز درصدد رفع تنگناهای مرتبط با ترویج رسانهای برآمدن، رابطهی حمایت مالی را بیشازپیش تقویت کرد و نیز موجبات ورود دیگر حامیان را به این عرصه فراهم آورد.