مقاله پژوهشی
احسان اسداللهی؛ فرشاد تجاری؛ علی زارعی
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 15-25
چکیده
در محیط اقتصادی و کسب و کار، تبلیغات در ورزش و از طریق ورزش یکی از راه هایی است که اکثر شرکتها برای معرفی محصول و گسترش بازار خود به آن رو می آورند. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه و مقایسه میزان اثر رسانه های تبلیغاتی و ترویجی بر انتقال هویت برند و میزان تعهد ورزشی از دیدگاه مصرفکنندگان ورزشی و ارائه مدل کاربردی جهت استفاده ...
بیشتر
در محیط اقتصادی و کسب و کار، تبلیغات در ورزش و از طریق ورزش یکی از راه هایی است که اکثر شرکتها برای معرفی محصول و گسترش بازار خود به آن رو می آورند. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه و مقایسه میزان اثر رسانه های تبلیغاتی و ترویجی بر انتقال هویت برند و میزان تعهد ورزشی از دیدگاه مصرفکنندگان ورزشی و ارائه مدل کاربردی جهت استفاده از رسانه ها در تبلیغات میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی و همبستگی و به لحاظ نوع جستجوی داده ها، کمی است. تعداد 500 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامه محقق ساخته اثر رسانه های تبلیغاتی و ترویجی بر انتقال هویت برند و میزان تعهد ورزشی به طور کاملاً داوطلبانه و تصادفی باسخ دادند. برای تعیین روایی، پرسشنامه پس از ساخت، به رویت و تأیید اساتید محترم مدیریت ورزشی رسید (روایی صوری)، سپس پایایی ابزار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 92/0 بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی (جداول فراوانی و درصدها، میانگینها و انحراف معیارها) و آمار استنباطی (آزمون کولوموگروف و اسمیرنف برای تعیین نرمال بودن متغیرها، آزمونهای معادلات ساختاری و فریدمن) و ضمناً برای انجام محاسبات و پردازش اطلاعات از بسته های نرم افزاری SPSS و LISREL استفاده شد. یافته ها پژوهش ضمن برقراری شرایط معادله ساختاری نشان داد رسانه های ترویجی و تبلیغاتی بر انتقال هویت برند و تعهد ورزشی از دیدگاه مصرف کنندگان ورزشی تأثیر معنی داری دارد (08/2Chi-Square/df=، 035/0=RMSEA ،0001/0=P–Value). همچنین اولویتبندی میزان تأثیر هر رسانه بر متغیرهای تحقیق نشان داد که استفاده از رسانه تبلیغات تلویزیونی بیشترین تأثیر را بر انتقال هویت برند و تعهد ورزشی مصرفکنندگان دارد. با توجه به نتایج، ضمن تأیید یافته های سایر پژوهشگران میتوان گفت که مدیران، بازاریابان و برنامه ریزان تبلیغاتی شرکتها، سازمان ها و باشگاههای ارائه دهنده خدمات و محصولات ورزشی با استفاده از میزان اثرگذاری هر یک از رسانه های ترویجی و تبلیغاتی و ارائه یک برنامه یکپارچه استفاده از رسانه ها و با آگاهی دادن، یادآوری و مجاب کردن مصرفکنندگان، میتوانند باعث افزایش و تکرار مشارکت مصرف کنندگان از طریق انتقال هویت برند یا نام تجاری و دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود شوند.
مقاله پژوهشی
مرجان امینی؛ مژگان امینی؛ عبدالرحمن مهدی پور؛ حمید قاسمی
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 27-36
چکیده
کشور ایران دارای سابقه فرهنگی– تاریخی غنی و برخوردار از مناظر و چشم اندازهای طبیعی دارای پتانسیل بالا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است. بر این اساس ارزشها و استعدادهای گردشگری، هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اهمیت و اولویت موانع گردشگری ورزشی کشور در راستای دستیابی به برنامهریزی و مدیریت هدفمند صنعت گردشگری می-باشد. این ...
بیشتر
کشور ایران دارای سابقه فرهنگی– تاریخی غنی و برخوردار از مناظر و چشم اندازهای طبیعی دارای پتانسیل بالا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است. بر این اساس ارزشها و استعدادهای گردشگری، هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اهمیت و اولویت موانع گردشگری ورزشی کشور در راستای دستیابی به برنامهریزی و مدیریت هدفمند صنعت گردشگری می-باشد. این پژوهش از لحاظ روش مطالعه توصیفی- تحلیلی می-باشد. روش گردآوری دادهها و اطلاعات، کتابخانهای و میدانی مبتنی بر ابزار پرسشنامه(نظرات 28 نفر از کارشناسان ورزشی و گردشگری کشور) میباشد که موانع گردشگری ورزشی کشور را در 3شاخص کلی مدیریتی ،گردشگری و زیر ساختی و 20 زیر شاخص فرعی با استفاده از مدل تاپسیس فازی و مدل تحلیل تشخیص ،مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است .همچنین میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شده است. نتایج پژوهش نشان داد که در حال حاضر موانع مدیریتی با وزن (0.549)، زیرساختی با وزن(0.519)و گردشگری با وزن (0.496) به ترتیب دارای بیشترین تا کمترین وزن دررتبهبندی قرارگرفتهاند. به نظر می رسد وجود موانع ذکرشده میتواند از موانع اساسی در موفقیت صنعت گردشگری باشد که با اقدامات توسعهای در جهت حل و فصل کردن موانع و مشکلات گردشگری کشور ایران موثر واقع شد.
مقاله پژوهشی
روح الله اسماعیل زاده؛ معصومه درزیانی
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 37-42
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با رفتار شهروندی سازمانی در رسانه های ورزشی دبیران مرد تربیت بدنی استان چهارمحال و بختیاری بود . جامعه پژوهش شامل 532 نفر از دبیران و نمونه آماری آن شامل 225 نفر از این افراد بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند . ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با رفتار شهروندی سازمانی در رسانه های ورزشی دبیران مرد تربیت بدنی استان چهارمحال و بختیاری بود . جامعه پژوهش شامل 532 نفر از دبیران و نمونه آماری آن شامل 225 نفر از این افراد بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند . ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای(کادووزیر،1384) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی (ارگان و کانوسکی،2008) به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 90 /. و 97 /. و روایی این دو پرسشنامه نیز توسط متخصصان تأیید شده است. نتایج تحقیق مبین آن است که بین رفتار شهروندی سازمانی و خرده مقیاس های آن با اخلاق حرفه ای دبیران تربیت بدنی ارتباط معنادار وجود دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با رفتار شهروندی سازمانی در رسانه های ورزشی دبیران مرد تربیت بدنی استان چهارمحال و بختیاری بود . جامعه پژوهش شامل 532 نفر از دبیران و نمونه آماری آن شامل 225 نفر از این افراد بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند . ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای(کادووزیر،1384) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی (ارگان و کانوسکی،2008) به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 90 /. و 97 /. و روایی این دو پرسشنامه نیز توسط متخصصان تأیید شده است. نتایج تحقیق مبین آن است که بین رفتار شهروندی سازمانی و خرده مقیاس های آن با اخلاق حرفه ای دبیران تربیت بدنی ارتباط معنادار وجود دارد.
مقاله پژوهشی
رضا عامری سیاهویی؛ سیدمحمود زنجیرچی؛ شقایق مشایخی نژاد
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 43-54
چکیده
مدیریت ارتباط با مشتری به عنوان ابزاری قدرتمند برای شناسایی نیازها و خواسته های مشتریان سازمان ها ظهور کرده است. هواداران فوتبال مهم ترین سرمایه باشگاه های فوتبال می باشند، بنابراین استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با هوادار از الزامات باشگاه هاست. استفاده از این سیستم در درجه ی اول مستلزم شناخت نیازهای هواداران می باشد. از این رو در ...
بیشتر
مدیریت ارتباط با مشتری به عنوان ابزاری قدرتمند برای شناسایی نیازها و خواسته های مشتریان سازمان ها ظهور کرده است. هواداران فوتبال مهم ترین سرمایه باشگاه های فوتبال می باشند، بنابراین استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با هوادار از الزامات باشگاه هاست. استفاده از این سیستم در درجه ی اول مستلزم شناخت نیازهای هواداران می باشد. از این رو در این مقاله هدف شناسایی نیازهای هواداران از سیستم مدیریت ارتباط با هوادار می باشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گرد آوری اطلاعات توصیفی(تحلیلی_ پیمایشی ) می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران تیم های فوتبال استان یزد و حجم نمونه 325 نفر می باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که می توان نیازهای هواداران را در سه بعد امکانات ساختاری، امکانات ارتباطی و مسائل کیفی تفکیک کرد. سپس با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره فازی، مولفه های کلیدی شناسایی، رتبه بندی و درجه اهمیت هریک از آنها تعیین و الویت بندی شده است، که در نهایت پوشش مناسب بازیها توسط رسانه، داشتن کادر فنی مجرب و ایجاد کانون هوداری به عنوان مهم ترین نیازهای هواداران انتخاب گردید.
مقاله پژوهشی
حمید قاسمی
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 55-74
چکیده
امروزه خبررسانی یکی از شریانهای مهم و حیاتی جامعه و تأمین کنندۀ نیاز انسان به اطلاعات است و خبرنگاری و گزارشگری ورزشی بسیار پرمخاطب و جزء لاینفکی از محصولات برنامههای ورزشی در رادیو و تلویزیون محسوب میشود. ازین رو این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی و موثر در خبرنگاری و گزارشگری ورزشی در رادیو و تلویزیون تدوین شده است. روش تحقیق ...
بیشتر
امروزه خبررسانی یکی از شریانهای مهم و حیاتی جامعه و تأمین کنندۀ نیاز انسان به اطلاعات است و خبرنگاری و گزارشگری ورزشی بسیار پرمخاطب و جزء لاینفکی از محصولات برنامههای ورزشی در رادیو و تلویزیون محسوب میشود. ازین رو این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی و موثر در خبرنگاری و گزارشگری ورزشی در رادیو و تلویزیون تدوین شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بوده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه خبرنگار-گزارشگران ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تا سال 1396 بودند. نمونه گیری به روش غیرتصادفی و با استفاده از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) و گلولة برفی انجام شد که بر مبنای آن 39 مصاحبه با گزارشگران ورزشی صورت گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. داده ها با استفاده از روش کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریة داده بنیاد در حوزة گزارشگری ورزشی منجر شد که بر مبنای آن ویژگی های حرفه ای، توانمندی های فنی و توانایی های حرفه ای به عنوان مفاهیم اساسی در موفقیت گزارشگری ورزشی معرفی شدند. لذا مسئولین و مدیران امر می توانند با توجه به شاخص های به دست آمده در جهت بهبود و توسعه وضعیت گزارشگری ورزشی گام بردارند.
مقاله پژوهشی
محبوبه جعفرزاده؛ محمد ابراهیم رزاقی
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1396، صفحه 75-84
چکیده
بررسی تحلیلی یا انتقادی یک کتاب به مراحل ابتدایی خلاصه نمیشود بلکه باید آن را در نظر و کار در پرتو مسائل خاص و دغدغه های نظری در یک دوره بررسی کرد. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرا انتقادی ـ کاربردی است. بدین منظور کتاب قاسمی حمید، کشکر سارا و همکاران. نظامهای اطلاعات مدیریت در ورزش. تهران: انتشارات حتمی. 1393. 308 ...
بیشتر
بررسی تحلیلی یا انتقادی یک کتاب به مراحل ابتدایی خلاصه نمیشود بلکه باید آن را در نظر و کار در پرتو مسائل خاص و دغدغه های نظری در یک دوره بررسی کرد. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرا انتقادی ـ کاربردی است. بدین منظور کتاب قاسمی حمید، کشکر سارا و همکاران. نظامهای اطلاعات مدیریت در ورزش. تهران: انتشارات حتمی. 1393. 308 ص. شابک 3-99-6904-600- 978 انتخاب و مورد نقد قرار گرفت. یافته ها در چند بخش، درباره نویسندگان، محورهای اصلی اثر، بررسی آثار مشابه و بررسی محتوایی و ساختاری اثر ارائه شد. در نتیجه، میتوان انتظار داشت با توجه به مناسب بودن، در آینده شاهد ویرایش های بعدی این کتاب باشیم. امید است نقد حاضر در رفع کاستیها و ارتقاء این اثر در چاپهای بعدی مؤثر واقع گردد.