مقاله پژوهشی
تبلیغات در ورزش
محمدرسول خدادادی؛ یعقوب بدری آذرین؛ مهدی جهانگیری؛ مریم فریدفتحی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل تدوین مدل یکپارچگی ارتباطات در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی ایران انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظریه دادهبنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شد. نمونهگیری بهصورت نظری و گلولهبرفی بود و با مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان صنعت ورزش، ورزش همگانی ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل تدوین مدل یکپارچگی ارتباطات در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی ایران انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظریه دادهبنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شد. نمونهگیری بهصورت نظری و گلولهبرفی بود و با مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان صنعت ورزش، ورزش همگانی و زنجیره تأمین اشباع نظری حاصل شد. از معیارهای قابلیت اعتماد تحقیقات کیفی برای بررسی روایی و از روش توافق دو کدگذار و کدگذاری پژوهشگر در فاصله زمانی مشخص برای بررسی پایایی استفاده شد. برای رسم نقشههای شناختی فازی و محاسبه شاخصهای مربوط به آن از نرمافزارهای Excel، FCMapper وFCM Expert استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت یکپارچه ارتباطات در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی با سه مقوله اصلی مدیریت روابط تأمینکنندگان، مدیریت ارتباطات داخلی و مدیریت روابط مشتریان مشخص میشود. ارتباطات صنایع خصوصی غیرورزشی، ارتباطات مراکز آموزشی، ارتباطات رسانهها، ارتباطات تأمینکنندگان دولتی غیرورزشی، ارتباطات تأمینکنندگان اصلی زنجیره، روابط بینالملل، سیستم گزارشگیری پویا، رفتارهای مشارکتی با مشتریان، فرهنگ تقدیر از مشتریان برتر، خدمات ارتباطات جانبی مشتریان، رسیدگی به شکایات، همکاری بین حلقهها، سرمایه اجتماعی زنجیره تأمین و اتحاد استراتژیک از مفاهیم اصلی این مقولهها بودند. همچنین شاخصهای مربوط به نقشههای شناختی بیانگر این بود که ارتباطات تأمینکنندگان اصلی زنجیره، ارتباطات رسانهها و همکاری بین حلقهها، بهترتیب دارای بیشترین درجه مرکزیتاند؛ یعنی بیشترین تأثیرگذاری را بر سیستم یکپارچگی ارتباطات در زنجیره تأمین ورزش همگانی دارند.
مقاله پژوهشی
مهارت های ارتباطی در ورزش
حدیثه بهرامی؛ جواد شهولی کوه شوری؛ اکرم قبادی یگانه
چکیده
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران ...
بیشتر
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران حرفهای است؟ احتمالاً پاسخ مثبت است؛ زیرا ورزش حرفهای در حال شکافتن اعتقادات منفی نسلهای گذشته، مانند از بین بردن تبعیضهای نژادی است و از سوی دیگر، ورزش حرفهای، سلایق و علاقهمندیهای مختلف را گرده هم آورده و به شکلگیری ارتباطات گستردهای منجر شده است. ازآنجاکه سواد ارتباطی در ورزش حرفهای کمتر مطالعه شده است، هدف این مطالعه، تحلیل سوادهای تخصصی در ارتباطات ورزشکاران حرفهای در ایران، براساس تکنیک تحلیل بازیگران کلیدی بود. این امر بهوسیلۀ ابزار شبیهسازی برنامهریزی استراتژیک به نام مکتور انجام شد. در این مطالعه که از منظر پارادایم حاکم، انتقادی است، پس از آشنایی ورزشکاران حرفهای رشتههای فوتبال، دوومیدانی، کشتی، وزنهبرداری و هندبال با سواد ارتباطی، از آنها درخواست شد تا ماتریسهای بازیگر-بازیگر و بازیگر-اهداف را که بهنوعی سطح سواد ارتباطی آنها را میسنجید، تکمیل کنند. نتایج در خروجی نرمافزار مکتور، بیانگر این بود که ورزشکاران حرفهای رشتههای منتخب، در برقراری ارتباطات خود با سوادهای تخصصی زبان بدن، ارتباط بینفرهنگی، سواد تبلیغاتی، ارتباط سازمانی، روابط بینالملل و هیجانی، ضعف دارند. در این پژوهش، پیشنهادهایی برای داشتن ارتباطات بهتر، برای ورزشکاران حرفهای ارائه شد.
مقاله پژوهشی
روابط بین الملل در ورزش
سارا کشکر؛ غزل پناهبر
چکیده
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک و بینالملل بهعنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بینالمللی کشورها مدنظر بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی غیربومی در ایران بازگوکننده حقایق زیادی درمورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی حاوی نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه موردمطالعه ...
بیشتر
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک و بینالملل بهعنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بینالمللی کشورها مدنظر بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی غیربومی در ایران بازگوکننده حقایق زیادی درمورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی حاوی نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه موردمطالعه در بخش مطالعه اسنادی همه اسناد، مقالات، کتب و گزارشهای تاریخی مرتبط با تاریخچه و اتفاقات مرتبط با ظهور رشتههای غیربومی در ایران بود که بهطور تمامشمار مدنظر قرار گرفت (تعداد=70). در بخش مصاحبه، صاحبنظران و محققان آشنا با حوزه تاریخ ورزش ایران ابتدا بهصورت هدفمند انتخاب شدند و سپس با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی با آنها مصاحبه شد و درنهایت با رسیدن به اشباع نظری (تعداد=19) مصاحبهها به اتمام رسید. نتایج نشان داد که از بین عوامل موجود ورود رشتههای ورزشی به ایران، ایرانیان از فرنگ برگشته و اتباع خارجی از مهمترین عوامل ظهور این رشتهها در ایران بودند و در جایگاه بعد، مراودات اقتصادی، سیاسی و ورزشی اهمیت داشتند و در ترویج و توسعه رشتههای خارجی از طریق اتباع خارجی و روابط بینالملل عواملی چون تبلیغات و بازاریابی، توسعه فرهنگ بیگانه، توسعه ساختاری و توسعه اقتصادی ورزشهای غیربومی، مهمترین شیوههای ماندگاری و توسعه این رشتهها بودند. با توجه به الگوی مشابه ظهور این رشتهها در بسیاری از کشورها، به نظر میرسد سیاستهای پنهانی در دیپلماسی کشورها برای استفاده از ورزش بهعنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف سیاسی در کشورهای میزبان مدنظر بوده است.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مرضیه خلیفه سلطانی؛ سعید جعفری؛ بهاره رحمانیان کوشککی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مصرف رسانهای بر رفتار حامی محیطزیست با نقش میانجی آگاهی زیستمحیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود و جامعه آماری همه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که 271 نفر بهعنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مصرف رسانهای بر رفتار حامی محیطزیست با نقش میانجی آگاهی زیستمحیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود و جامعه آماری همه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که 271 نفر بهعنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (2015)، پرسشنامه آگاهی زیستمحیطی سی و همکاران (2022) و پرسشنامه رفتار حامی محیطزیست ون و دیو (2022) بود. برای بررسی روایی پرسشنامهها از رواییهای صوری و محتوایی استفاده شد. دادهها از طریق روش مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل تحلیل شد. تحلیلهای مدلسازی معادله ساختاری، برازندگی الگوی پیشنهادی را تأیید کرد. نتایج حاکی از اثرات مثبت و مستقیم مصرف رسانهای و آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست بود. همچنین اثر مثبت و غیرمستقیم مصرف رسانهای از طریق آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست دانشجویان علوم ورزشی نشان داده شد. با توجه به نتایج پژوهش، یکی از روشهای ترغیب دانشجویان برای درگیری در رفتارهای فرانقش برای رفتار حامی محیطزیست، بهبود و ارتقای آگاهی زیستمحیطی از طریق استفاده از ظرفیت رسانههای اجتماعی و ملی است.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مجید رجبی؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف این تحقیق، تحلیل محتوای پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران بود. روش تحقیق از نوع کمّی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمام پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران تا پایان تابستان 2021 بود. نمونه آماری نیز برابر با جامعه آماری بود. برای انجام این تحقیق، وبسایت نشریههای علمیپژوهشی ورزشی جستوجو شد، ...
بیشتر
هدف این تحقیق، تحلیل محتوای پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران بود. روش تحقیق از نوع کمّی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمام پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران تا پایان تابستان 2021 بود. نمونه آماری نیز برابر با جامعه آماری بود. برای انجام این تحقیق، وبسایت نشریههای علمیپژوهشی ورزشی جستوجو شد، اما برای دستیابی به پژوهشهای مربوط به سالهای قبل که در وبسایت نشریههای علمیپژوهشی نیامده است و همچنین برای سایر پژوهشها، در بانکهای اطلاعاتی مختلف جستوجو انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (نمودار و جداول ) از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد، بهطورکلی، 98 پژوهش در زمینه خصوصیسازی ورزش ایران انجام شده و گزارش شده است که 5/17 درصد پژوهشها در حوزه خصوصیسازی فوتبال و باشگاههای فوتبال، 5/22 درصد پژوهشها در حوزه خصوصیسازی اماکن ورزشی و 60 درصد پژوهشها در سایر زمینههای خصوصیسازی ورزش بودند. از دیگر نتایج این تحقیق، سهم بسیار اندک پایاننامه و رساله دانشجویان دانشگاهها است. بهطورکلی، 98 پژوهش از سال 1995 تا پایان تابستان 2021 که حدود 26 سال است، کمیت قابلقبولی را نشان نمیدهد. 24 پژوهش به موانع خصوصیسازی ورزش ایران پرداختند. از نتایج این تحقیق آن است که زمینههای مناسب برای پژوهشهای آینده خصوصیسازی در ورزش ایران مشخص میشود.
مقاله پژوهشی
تبلیغات در ورزش
زهرا عبدالوهابی؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری؛ علی زارعی
چکیده
تجارت الکترونیک یکی از این فناوریها است که در پشت نام بهظاهر سادهاش، مفهومی فراتر از آنچه در اذهان ماست پنهان شده است. هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی عوامل شناساییشده مؤثر بر تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال ایران بود. روش تحقیق با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا بهعبارتی ترکیبی بود. در این تحقیق ابتدا روش کیفی و سپس روش کمّی استفاده ...
بیشتر
تجارت الکترونیک یکی از این فناوریها است که در پشت نام بهظاهر سادهاش، مفهومی فراتر از آنچه در اذهان ماست پنهان شده است. هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی عوامل شناساییشده مؤثر بر تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال ایران بود. روش تحقیق با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا بهعبارتی ترکیبی بود. در این تحقیق ابتدا روش کیفی و سپس روش کمّی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش بر دو بخش بود: جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان و صاحبنظران بود. رشته تحصیلی و داشتن تألیفات علمی مرتبط با موضوع، دارابودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه جامعه تجارت الکترونیک ازجمله شاخصهای انتخاب فهرست اولیه صاحبنظران بود. از روش نمونهگیری غیراحتمالی با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش برمبنای شاخص اشباع نظری برابر با 17 نفر بود. همچنین جامعه پژوهش در بخش کمّی، کارشناسان بازاریابی، بازاریابی ورزشی، آیتی و کارشناسان فدارسیون بودند که 370 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در مرحله کیفی مصاحبه باز بود و برمبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. در بخش کمّی، ابزار پژوهش پرسشنامه مستخرج از کدهای بخش کیفی بود که این قسمت با نرمافزار AMOS تجزیه و تحلیل شد. برمبنای تحلیل دادهها، 99 مفهوم اولیه، 19 مقوله اصلی و 6 هسته اصلی شناسایی شد. سپس 6 قضیه نظری براساس مدل پارادایمی نظریه دادهبنیاد برای مدلسازی تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال مطرح شد.
مقاله پژوهشی
تبلیغات در ورزش
علی عسگر؛ سیروس احمدی؛ آزاده سید عالی نژاد
چکیده
امروزه شناخت عواملی که بر رفتارخرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارند، در کانون توجه شرکتها قرار گرفتهاند. یکی از مهمترین اقدامات پیش روی مدیران سازمانها در این زمینه، توجه ویژه به موضوع نگرش است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر نگرش به تبلیغات و برند در رابطه بین تبلیغات انیمیشنی و شخصیتهای واقعی در جذب و قصد خرید مصرفکنندگان ...
بیشتر
امروزه شناخت عواملی که بر رفتارخرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارند، در کانون توجه شرکتها قرار گرفتهاند. یکی از مهمترین اقدامات پیش روی مدیران سازمانها در این زمینه، توجه ویژه به موضوع نگرش است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر نگرش به تبلیغات و برند در رابطه بین تبلیغات انیمیشنی و شخصیتهای واقعی در جذب و قصد خرید مصرفکنندگان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای سطح شهر همدان بودند که 300 نفر در این مطالعه مشارکت داشتند. نتایج تحقیق نشان داد که نگرش به تبلیغات در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیتهای واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر جذب مصرفکنندگان نقش میانجی دارد، اما نگرش به تبلیغات در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیتهای واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر قصد خرید نقش میانجی ندارد. همچنین نگرش به برند در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیتهای واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر قصد خرید و جذب مصرفکنندگان نقش میانجی ندارد. با توجه به اهمیت و محبوبیت روزافزونی که این نوع تبلیغات در سرتاسر جهان به دست آوردهاند، شرکتها باید برای افزایش جذب و قصد خرید مصرفکنندگان در ایجاد نگرشی مطلوب به این روشهای تبلیغی و برند در اذهان مصرفکنندگان سعی کنند.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مجتبی ملک؛ سعید تابش
چکیده
تحقیقات بسیار کمی درخصوص تحلیل محتوایی پژوهشهای مرتبط با سالمندان انجام شده است. برای ارائه تصویری کلان از روند تحقیقات و فراهمکردن بینشی ساختارمند از جایگاه این موضوع، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوایی نشریات علمی تربیتبدنی ایران در حوزه سالمندان انجام شد. این پژوهش از نوع کمّی، با هدف کاربردی و مبتنی بر تحلیل محتوا و رویکردی ...
بیشتر
تحقیقات بسیار کمی درخصوص تحلیل محتوایی پژوهشهای مرتبط با سالمندان انجام شده است. برای ارائه تصویری کلان از روند تحقیقات و فراهمکردن بینشی ساختارمند از جایگاه این موضوع، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوایی نشریات علمی تربیتبدنی ایران در حوزه سالمندان انجام شد. این پژوهش از نوع کمّی، با هدف کاربردی و مبتنی بر تحلیل محتوا و رویکردی توصیفی بود. جامعه آماری شامل پژوهشهای سالمندی در نشریات علمی تربیتبدنی ایران از سالهای 1372 تا 1399 بود. ابزار پژوهش، چکلیست محققساخته بود که روایی آن به تأیید ده نفر از اساتید رسید و ضریب پایایی با فرمول هولستی برابر با 97/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها نشان داد که تعداد پژوهشهای مرتبط با سالمندان 213 مورد است و بیشتر مقالات در نشریه رفتار حرکتی چاپ شده است. بیشترین موضوع با 30 درصد به فیزیولوژی ورزشی مربوط است. اکثر مقالات دادههای کمّی دارند و روش نیمهتجربی با 05/76 درصد و ابزار پروتکل تمرین با 22/81 درصد پرکاربردترین هستند. از نظر توزیع جغرافیایی، استانهای تهران، چهارمحال و بختیاری و اصفهان بیشترین سهم را دارند. پژوهشهای انجامشده در حوزه سالمندان در نشریات علمی تربیتبدنی ایران، بهطور کامل ادبیات این موضوع را پوشش نمیدهند؛ بنابراین انجام تحقیقات متنوع با مشارکت همه نشریات ضرورت دارد.