سروش فرهادی فر؛ نازنین راسخ؛ حمید قاسمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت رساله های دکتری حوزه مدیریت ورزشی با تأکید بر رویکرد حل مسأله وارائه الگو انجام شده است. در این پژوهش با بهره گیری از برگه های کدگذاری به تجزیه و تحلیل محتوای 100 رساله حوزه مدیریت ورزشی پرداخته شد. به منظور استخراج الگوی پارادایمی مناسب جهت کاربردی بودن رساله های دکتری به مصاحبه با خبرگان علمی در این حوزه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت رساله های دکتری حوزه مدیریت ورزشی با تأکید بر رویکرد حل مسأله وارائه الگو انجام شده است. در این پژوهش با بهره گیری از برگه های کدگذاری به تجزیه و تحلیل محتوای 100 رساله حوزه مدیریت ورزشی پرداخته شد. به منظور استخراج الگوی پارادایمی مناسب جهت کاربردی بودن رساله های دکتری به مصاحبه با خبرگان علمی در این حوزه مبادرت شد. بر این اساس دیدگاه 15 نفر از خبرگان حائز شرایط در این پژوهش استفاده شده است و با استفاده از نرم افزار Maxqda به تجزیه وتحلیل مصاحبه ها پرداخته شد. برای تحلیل داده های بهدست آمده از سه نوع کدگذاری استفاده شد که عبارتند از: کدگذاری باز، محوری و انتخابی. در کدگذاری باز، داده های حاصل از مصاحبه ها به دقت مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار می گیرند. کدگذاری محوری مرحله دوم تجزیه و تحلیل دادهها در نظریهپردازی زمینهای است. برای کدگذری محوری در این پژوهش از الگوی پارادایمی استراوس و کوربین استفاده شده است. اجزای الگوی پارادایمی برای کدگذاری محوری عبارت بودند: از مقوله محوری، شرایط علی، زمینه یا بستر حاکم، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها.برای بررسی همزمان، روابط همبستگی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد نتایج برآورد معادلات ساختاری نشان داد که شرایط علی بر مقوله اصلی تاثیر مثبت و معناداری دارد. مقوله اصلی بر راهبردها تاثیر مثبت و معناداری دارد. راهبردها بر پیامدها تاثیر مثبت و معناداری دارد. شرایط مداخلهگر بر پیامدها تاثیر مثبت و معناداری دارد و در نهایت شرایط بستر بر پیامدها تاثیر مثبت و معناداری دارد.
اعتبار سنجی ابزار تحقیق
بهنام عاشقی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ اسماعیل ملک اخلاق
چکیده
هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند مقالات مدیریت استراتژیک در ورزش منتشر شده در نشریات علمی پژوهشی کشور به منظور دستهبندی جامعی از مطالعات این حوزه میباشد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق توصیفی، از نظر اجرا تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات اسنادی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل 275 مقاله تمامشمار مرتبط با حوزه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند مقالات مدیریت استراتژیک در ورزش منتشر شده در نشریات علمی پژوهشی کشور به منظور دستهبندی جامعی از مطالعات این حوزه میباشد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق توصیفی، از نظر اجرا تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات اسنادی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل 275 مقاله تمامشمار مرتبط با حوزه مدیریت استراتژیک در ورزش تا سال 1401 که در پایگاههای علمی داده و وبسایت نشریههای علمیپژوهشی با جستجوی کلمات کلیدی مانند مدیریت استراتژیک، مدیریت راهبردی، SWOT، برنامهریزی استراتژیک و برنامهریزی راهبردی بودند که از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد این حوزه را میتوان در 7 گرایش طبقهبندی نمود که مهمترین آنها: 1- مدیریت استراتژیک در سازمانهای ورزشی 2- مدیریت استراتژیک در ورزش همگانی 3- مدیریت استراتژیک در ورزش قهرمانی می-باشد و دانشگاههای تهران، دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تجمیع و مجموع دانشگاههای پیامنور بیشتر به این حوزه پرداخته و بیشترین مقالات این حوزه در نشریه مطالعات مدیریت ورزشی به چاپ رسیده است همچنین در استناددهی این حوزه بیشتر از مقالات فارسی استفاده شده و روش تحقیق کمی در بیش از 46 درصد پژوهشها استفاده شد. با توجه به اهمیت مطالعات استراتژیک در ورزش و تاثیر آن در ورزش قهرمانی و همچنین افزایش سلامت با مشارکت در حوزه ورزش همگانی پیشنهاد میشود برای ساخت بدنه دانش در مدیریت ورزشی علاوه بر موضوعات مشترک، توجه به موضوعات تخصصیتر که برخاسته از زمینه برنامهریزی در ورزش هستند، مد نظر دانشجویان، اساتید و برنامهریزان این رشته قرار گیرد.
لیلا بیرامی جغناب؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناخت ویژگیهای محتوایی مقالات علمی-پژوهشی مرتبط با ورزش همگانی از سال 1390 تا 1399 بود. این پژوهش بر مبنای راهبرد، توصیفی؛ از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا ؛ و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. نمونۀ تحقیق به صورت تمام شمار و برابر با جامعۀ آماری به تعداد 271 مقاله در نظر گرفته شد. از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل و اس.پی.اس.اس ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناخت ویژگیهای محتوایی مقالات علمی-پژوهشی مرتبط با ورزش همگانی از سال 1390 تا 1399 بود. این پژوهش بر مبنای راهبرد، توصیفی؛ از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا ؛ و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. نمونۀ تحقیق به صورت تمام شمار و برابر با جامعۀ آماری به تعداد 271 مقاله در نظر گرفته شد. از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل و اس.پی.اس.اس نسخۀ 22 برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد بالاترین درصد مقولۀ موضوعی، مرتبط با مفهوم ورزش همگانی میباشد و 1/46 درصد از مقالات در سطح کلان و از نظر منطقۀ جغرافیایی 4/45 درصد در سطح شهرستان انجام شدهاند. بیشتر پژوهشها در سال 1396 و 1397 به چاپ رسیدهاند. از نظر نویسندگان پر تولید، جوادیپور در صدر نویسندگان قرار دارد. 8/94 درصد مقالات بیشتر از یک نویسنده دارند که در 7/51 درصد از آن مقالات حداقل یک نویسندۀ زن مشارکت دارد. از نظر حوزۀ سنی و جنسیتی، بیشتر مقالات بدون تأکید بر طبقهای خاص نگاشته شدهاند. 43/73 درصد مقالات از روش کمی، 4/11 درصد از مقالات از روش آماری تحلیل عاملی و معادلۀ ساختاری و 2/67 درصد مقالات از ابزار پرسشنامه استفاده کردهاند. همچنین 7/52 درصد منابع مقالات، لاتین بود و نشریه فصلنامۀ علمی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان بیشترین چاپ مقالات را در این حیطه داشته است. با توجه به نتایج به نظر میرسد برای جهتگیری پژوهشی در سالهای آینده بهتر است از مطالعات آمیخته و کیفی در این حوزه استفاده شود.
رسانه های ورزشی
مجید رجبی؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف این تحقیق، تحلیل محتوای پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران بود. روش تحقیق از نوع کمّی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمام پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران تا پایان تابستان 2021 بود. نمونه آماری نیز برابر با جامعه آماری بود. برای انجام این تحقیق، وبسایت نشریههای علمیپژوهشی ورزشی جستوجو شد، ...
بیشتر
هدف این تحقیق، تحلیل محتوای پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران بود. روش تحقیق از نوع کمّی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمام پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران تا پایان تابستان 2021 بود. نمونه آماری نیز برابر با جامعه آماری بود. برای انجام این تحقیق، وبسایت نشریههای علمیپژوهشی ورزشی جستوجو شد، اما برای دستیابی به پژوهشهای مربوط به سالهای قبل که در وبسایت نشریههای علمیپژوهشی نیامده است و همچنین برای سایر پژوهشها، در بانکهای اطلاعاتی مختلف جستوجو انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (نمودار و جداول ) از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد، بهطورکلی، 98 پژوهش در زمینه خصوصیسازی ورزش ایران انجام شده و گزارش شده است که 5/17 درصد پژوهشها در حوزه خصوصیسازی فوتبال و باشگاههای فوتبال، 5/22 درصد پژوهشها در حوزه خصوصیسازی اماکن ورزشی و 60 درصد پژوهشها در سایر زمینههای خصوصیسازی ورزش بودند. از دیگر نتایج این تحقیق، سهم بسیار اندک پایاننامه و رساله دانشجویان دانشگاهها است. بهطورکلی، 98 پژوهش از سال 1995 تا پایان تابستان 2021 که حدود 26 سال است، کمیت قابلقبولی را نشان نمیدهد. 24 پژوهش به موانع خصوصیسازی ورزش ایران پرداختند. از نتایج این تحقیق آن است که زمینههای مناسب برای پژوهشهای آینده خصوصیسازی در ورزش ایران مشخص میشود.
رسانه های ورزشی
مجتبی ملک؛ سعید تابش
چکیده
تحقیقات بسیار کمی درخصوص تحلیل محتوایی پژوهشهای مرتبط با سالمندان انجام شده است. برای ارائه تصویری کلان از روند تحقیقات و فراهمکردن بینشی ساختارمند از جایگاه این موضوع، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوایی نشریات علمی تربیتبدنی ایران در حوزه سالمندان انجام شد. این پژوهش از نوع کمّی، با هدف کاربردی و مبتنی بر تحلیل محتوا و رویکردی ...
بیشتر
تحقیقات بسیار کمی درخصوص تحلیل محتوایی پژوهشهای مرتبط با سالمندان انجام شده است. برای ارائه تصویری کلان از روند تحقیقات و فراهمکردن بینشی ساختارمند از جایگاه این موضوع، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوایی نشریات علمی تربیتبدنی ایران در حوزه سالمندان انجام شد. این پژوهش از نوع کمّی، با هدف کاربردی و مبتنی بر تحلیل محتوا و رویکردی توصیفی بود. جامعه آماری شامل پژوهشهای سالمندی در نشریات علمی تربیتبدنی ایران از سالهای 1372 تا 1399 بود. ابزار پژوهش، چکلیست محققساخته بود که روایی آن به تأیید ده نفر از اساتید رسید و ضریب پایایی با فرمول هولستی برابر با 97/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها نشان داد که تعداد پژوهشهای مرتبط با سالمندان 213 مورد است و بیشتر مقالات در نشریه رفتار حرکتی چاپ شده است. بیشترین موضوع با 30 درصد به فیزیولوژی ورزشی مربوط است. اکثر مقالات دادههای کمّی دارند و روش نیمهتجربی با 05/76 درصد و ابزار پروتکل تمرین با 22/81 درصد پرکاربردترین هستند. از نظر توزیع جغرافیایی، استانهای تهران، چهارمحال و بختیاری و اصفهان بیشترین سهم را دارند. پژوهشهای انجامشده در حوزه سالمندان در نشریات علمی تربیتبدنی ایران، بهطور کامل ادبیات این موضوع را پوشش نمیدهند؛ بنابراین انجام تحقیقات متنوع با مشارکت همه نشریات ضرورت دارد.
رسانه های ورزشی
طوبی بیگ محمدی؛ بهنام عاشقی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ سمر عطا جافر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، توصیف و بررسی و تحلیل محتوای مقالات مرتبط با مدیریت ورزش زنان در نشریات علمیپژوهشی بود. جامعه پژوهش شامل مقالههای موجود در پایگاههای داده (سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلات نور، پورتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، توصیف و بررسی و تحلیل محتوای مقالات مرتبط با مدیریت ورزش زنان در نشریات علمیپژوهشی بود. جامعه پژوهش شامل مقالههای موجود در پایگاههای داده (سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلات نور، پورتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) و همچنین نشریههای مدیریت ورزشی کشور بود. کلمات کلیدی «ورزش زنان، ورزش بانوان و ورزش دختران» در پایگاههای نامبرده جستوجو شد و سپس 129 مقاله از طریق تحلیل محتوا بررسی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که این پژوهشها را میتوان در هشت گرایش طبقهبندی کرد که مهمترین آنها موضوعات 1. روانشناسی، اجتماعی و نگاه ایدئولوژیک، 2. مدیریت مالی و بازاریابی و 3. مدیریت و رهبری است. از بین دانشگاه-های کشور، مجموع دانشگاههای آزاد و دانشگاه تهران و مجموع دانشگاههای پیامنور و دانشگاه گیلان بیشتر به این حوزه پرداختند و بیشترین مقالات این حوزه در نشریه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران چاپ شده است. همچنین در استناددهی به این حوزه بیشتر از مقالات فارسی استفاده شده و روش تحقیق کمّی در بیش از 57 درصد پژوهشها به کار رفته است. همچنین تولید علم در سالهای اخیر با استقبال بیشتری همراه بوده است؛ بنابراین با توجه به اهمیت ورزش زنان در شاخصهای توسعه ورزش پیشنهاد میشود که تحقیقات در این حوزه با استفاده از همکاریهای بینرشتهای گسترش یابد.
علی اصغر دورودیان؛ حمید قاسمی؛ سنا حیدریان
چکیده
هدف کلی تحقیق، تحلیل محتوای پرمخاطبترین کانالهای ورزشی ایرانی شبکه اجتماعی تلگرام بود.این پژوهشاز نظر استراتژی توصیفی، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا واز منظر جمع آوری داده به شکل کتابخانهای انجام شد.جامعه آماری سه کانال پرطرفدار ورزشی با معیار عضویت بیش از ۸۰ هزار دنبال کننده بود. کانالهای سایت ورزش۳ با حدود ۷۳۰ هزار عضو، ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق، تحلیل محتوای پرمخاطبترین کانالهای ورزشی ایرانی شبکه اجتماعی تلگرام بود.این پژوهشاز نظر استراتژی توصیفی، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا واز منظر جمع آوری داده به شکل کتابخانهای انجام شد.جامعه آماری سه کانال پرطرفدار ورزشی با معیار عضویت بیش از ۸۰ هزار دنبال کننده بود. کانالهای سایت ورزش۳ با حدود ۷۳۰ هزار عضو، کانال برنامه نود با ۵۵۰ هزار عضو، کانال سایت ورزشی طرفداری با ۸۰ هزار نفر عضو به عنوان نمونههای پژوهش انتخاب شدند. برگههای کد گذاری و دستورالعمل کد گذاری قاسمی 1394 (پس از تایید روایی و عینیت مجدد) به عنوان ابزار تحقیق درنظر گرفته شد.نتایج نشان داد کانال تلگرام برنامه نود با ۱۶۱۶ خبر بیشترین توزیع اخبار را دارد. بیشترین فراوانی اخبار در روز شنبه با ۴۸۳ خبر و کمترین فراوانی مربوط به روز چهارشنبه با ۳۵۶ خبر است. همچنین ورزش حرفهای با 3/85 درصد آمار، بیشترین فراوانی اخبار را در بین مولفههای مختلف در هر سه کانال دارا است. ورزش تربیتی با تنها یک مورد خبر در سه کانال کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. یکی از مهمترین یافتههای تحقیق تحتالشعاع قرار گرفتن اغلب رشتههای ورزشی زیر سایه رشته فوتبال بود چرا که رشته ورزشی فوتبال با 4/93 بیشترین فراوانی در پوشش اخبار رشتههای مختلف را دارد.تفاوت معنادار نگاه جنسیتی نیز یافته دیگر این پژوهش بود. چرا که 2/98 درصد اخبار مربوط به ورزش مردان و تنها 3/0 درصد از اخبار مربوط به ورزش زنان است. 4/94 درصد مطالب از امکانات چند رسانهای مثل عکس، فیلم و تصاویر متحرک بهره برده بودند.
مهدی جلالی؛ شهرام علم؛ زهرا هژبرنیا؛ امیر ندری
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل محتوای برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکزخوزستان بود. این پژوهش از نظر روش و استراتژی، توصیفی از نوع تحلیل محتوا و از نظر هدف و ماهیت، کاربردی بوده که به صورت موردی، محتوای برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکزخوزستان را مطالعه و تحلیل نموده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل دو برنامه سیما (ورزش خوزستان ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل محتوای برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکزخوزستان بود. این پژوهش از نظر روش و استراتژی، توصیفی از نوع تحلیل محتوا و از نظر هدف و ماهیت، کاربردی بوده که به صورت موردی، محتوای برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکزخوزستان را مطالعه و تحلیل نموده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل دو برنامه سیما (ورزش خوزستان و برنامه فوتبال خوزستان) و دو برنامه رادیویی (ورزش خوزستان و فوتبال خوزستانی) در بازه زمانی پنج ساله از سال 94 تا پایان سال 98 بود به طوری که در مجموع تعداد 529 برنامه مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده و کلیه برنامههای پخش شده در این 5 سال به عنوان نمونه آماری مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفته است. دادهها در بخش تحلیل محتوا به صورت کیفی جمعآوری شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که بر اساس مدت زمان پخش برنامههای ورزشی از صدا و سیمای مرکز خوزستان از لحاظ ساختار چهارگانه ورزش، جنسیت، رده سنی، نوع پخش، سطح رویداد ورزشی، رشته ورزشی (فوتبال و غیر فوتبال) و نوع رویداد (تیمی و انفرادی) تفاوت معناداری وجود دارد. براساس یافتهها میتوان گفت که در پخش برنامههای ورزشی از ابعاد مختلف هنوز شکاف عملکردی وجود دارد و بایستی به برنامههای ورزش همگانی/تفریحی، برنامههای مرتبط با حضور بانوان در ورزش، برنامههای غیر فوتبالی، ارتباط گروههای کودک و نوجوان با ورزش و برنامههای ورزشی در سطح استان و شهرستان توجه بیشتری صورت گیرد. دستاوردهای این پژوهش نگاهی جامع و بلندمدت به مقوله مدیریت پخش برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکز خوزستان دارد و راهگشای مدیران در تدوین استراتژی میان مدت و بلند مدت در حوزه تولید محتوا و پخش برنامههای ورزشی از ابعاد مختلف خواهد بود.
بهنام عاشقی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ سعید عبدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیلمحتوای مقالات علمی ـ پژوهشی مرتبط با سیاست و ورزش میباشد. جامعه پژوهش این مطالعه شامل مقالههای سالهای (1398-1388) موجود در پایگاههای ایرانداک، سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلاتنور، پورتالجامع علومانسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیلمحتوای مقالات علمی ـ پژوهشی مرتبط با سیاست و ورزش میباشد. جامعه پژوهش این مطالعه شامل مقالههای سالهای (1398-1388) موجود در پایگاههای ایرانداک، سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلاتنور، پورتالجامع علومانسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهاناسلام بود که با جستجوی کلمات کلیدی سیاست و ورزش، دیپلماسیورزشی، ورزشسیاسی، سیاسیون در ورزش و سیاستمداران ورزشی تعداد 28 مقاله از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که این پژوهشها را میتوان از نظر تعداد به ترتیب اولویت در چهار موضوع ورود سیاسیون در ورزش، سیاستگذاری، دیپلماسیورزشی و سیاست و اقتصاد در ورزش دستهبندی کرد. ضمنا از بین دانشگاههای کشور دانشگاه تهران بیشتر به حوزه سیاست و ورزش پرداختهاست و همچنین در استناددهی بیشتر از مقالات فارسی استفاده شدهاست. در سال 1396 نیز تحقیقات این حوزه رشد چشمگیری داشته است. بنابراین، با توجه به اهمیت فوقالعاده ارتباط ورزش با سیاست پیشنهاد میشود که تحقیقات این حوزه با همکاریهای بین رشتهای و به ویژه استفاده از مستندات سازمانهای ورزشی و تجارب مدیران ادامه یابد.
هادی سلطانی؛ نیما ماجدی؛ زهرا نوبخت
چکیده
رسانه های مجازی یکی ازپربیننده ترین ودر دسترس ترین رسانههای اجتماعی در دهه اخیر هستندکه خبرهای ورزشی را هرچه سریع تر در اختیار مردم و به ویژه جوانان قرار می دهند. هدف ازپژوهش حاضر ، مقایسه نابرابری پوشش رسانه ای زنان و مردان در فضای مجازی بود. پژوهش از نوع کمی بود که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘـﮋوﻫﺶ، شمارگان پنج ...
بیشتر
رسانه های مجازی یکی ازپربیننده ترین ودر دسترس ترین رسانههای اجتماعی در دهه اخیر هستندکه خبرهای ورزشی را هرچه سریع تر در اختیار مردم و به ویژه جوانان قرار می دهند. هدف ازپژوهش حاضر ، مقایسه نابرابری پوشش رسانه ای زنان و مردان در فضای مجازی بود. پژوهش از نوع کمی بود که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘـﮋوﻫﺶ، شمارگان پنج خبرگزاری پربیننده آفتاب، ایسنا، تابناک، تسنیم وفارس در سال 1395 بودند نمونه پژوهش، صفحه اول هرخبرگزاری بود که بصورت روزانه و از طریق برگه های کدگزاری شده جمع آوری شدند روایی برگه ها به تایید متخصصین رسیدند . ابعاد محتوایی مورد استفاده در این پژوهش شامل مؤلفه جنسیت، نوع ورزش، شخصیت و عکس های زنان ومردان بودند.دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون غیر پارامتریک کای اسکوئر (Chi-square) و از طریق نرم افزار 20spss تجزیه وتحلیل شدند.یافته ها نشان دادند که از 34768 خبر فقط 1140مورد از آنها مربوط به بانوان بودند( زنان 31/3% و مردان68/96% ) اولین ورزش زنان تیراندازی و مردان فوتبال بود. خبرهای دارای شخصیت زنان و مردان بترتیب456و 17951 بار بود. کل عکسهای زنان 739 قطعه ولی عکسهای مردان 22074 قطعه بود. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن خی2 ﺑﺮای ﻫﺮچهار متغیر جنسیت، نوع ورزش، شخصیت و عکس، اﺧﺘﻼف را ﻣﻌﻨـادار نشان داد. ﺑﻨـﺎﺑﺮاﻳﻦ لازم است که رسانه های مجازی ضمن رعایت اصول بی طرفی رسانهای ﺑﻪ ﻧﻘﺶ خود درتنویر افکار عمومی ونیز اعتلای همه جانبه ورزش دقت نموده تا از طریق ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزی به توسعه پایدار ورزش ﻛﺸﻮر ﻛﻤﻚ نما ﻳﻨد.
امین سلیمی؛ مینا ملائی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی برترین کتب با ژانر ورزشی در دنیا و تحلیل محتوای آن بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع کمی، از لحاظ استراتژی توصیفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها اسنادی می باشد که برای اجرای آن از روش تحلیل محتوا استفاده شد. بر این اساس سایت کتاب فروشی آمازون به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی برترین کتب با ژانر ورزشی در دنیا و تحلیل محتوای آن بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع کمی، از لحاظ استراتژی توصیفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها اسنادی می باشد که برای اجرای آن از روش تحلیل محتوا استفاده شد. بر این اساس سایت کتاب فروشی آمازون به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای با ژانر ورزشی موجود در سایت آمازون و گودریدز بود. نمونه آماری شامل 100 کتاب برتر داستانی با ژانر ورزشی از نظر میزان فروش، امتیاز و مخاطبان بود که بهصورت غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها 100 کتاب برتر از نظر میزان فروش در ماه آوریل میلادی انتخاب و براساس 16 مقوله (از جمله نظر تخصصی، رای و امتیازدهی مخاطبان، تاریخ چاپ، نام کتب، تصویر روی جلد، رشته های ورزشی مورد پوشش و غیره) تحلیل و مورد بررسی قرار گرفتند. 94% کتب بین سال های 2016-2020 به چاپ رسیده اند، 43% از کتب دارای نام ورزشی و تصویر روی جلد 77% از کتب مرتبط با ورزش است. بیشترین رشتههای ورزشی مورد پوشش، هاکی، فوتبال آمریکایی، فوتبال و بیسبال می باشد. 81% از شخصیت های اول کتب مرد و 19% زن هستند. همچنین 81% از کتب جزوی از یک سریال چند قسمتی می باشند. نویسندگان و ناشران داخلی می توانند با الگوبرداری از راه و روش نویسندگان خلاق و پرکار جوامع توسعه یافته در جهت خلق آثار و کتب با ژانر ورزشی بکوشند و در جهت بهبود عملکرد گام بردارند.
منصوره توفیقی؛ نازنین راسخ؛ فروغ فتاحی مسرور
چکیده
یکی از مهمترین بخشها و اولویتها در ورزش سطح بالا، داشتن سیستمی یکپارچه و سازمانیافته برای استعدادیابی و پرورش استعدادها است؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر مرور نظاممند مطالعات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی در بازه زمانی 2016-2002 بوده است. روش تحقیق بر مبنای راهبرد، توصیفی، از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری ...
بیشتر
یکی از مهمترین بخشها و اولویتها در ورزش سطح بالا، داشتن سیستمی یکپارچه و سازمانیافته برای استعدادیابی و پرورش استعدادها است؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر مرور نظاممند مطالعات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی در بازه زمانی 2016-2002 بوده است. روش تحقیق بر مبنای راهبرد، توصیفی، از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. جامعه آماری تحقیق (29=N) پایاننامه و مقاله چاپ شده در حوزه استعدادیابی ورزشی از سال 2002 تا 2016 بوده است. نمونه تحقیق به صورت تمامشمار و برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در تحقیق شامل یک برگه کدگذاری شده بود که ضریب توافق بین کدگذاران آن به وسیله فرمول پی اسکات 90% بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسکات) و همچنین، نرمافزار اس پی اس اس و اکسل در سطح معناداری 0/005≤ P استفاده شد. با توجه به نتایج کسب شده، به نظر میرسد در مورد پوشش موضوعی تحقیقات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی، در زمینه توجه به مؤلفهها و رشتههای ورزشی مختلف و همچنین روششناسی و ابزار، تعادل وجود ندارد و برخی از موارد بیشتر مورد توجه هستند و برخی دیگر از دید محققان به دور ماندهاند. از این رو، توجه و دقت اعضای هیئت علمی دانشگاهها در این زمینه نقش بسزایی دارد؛ بهطوری که میتوانند با هدایت و راهنمایی محققان به سوی مؤلفهها و ورزشها و همچنین روشهای تحقیق که در تحقیقات کمتر بدان توجه میشود، نقش مهمی در این بخش ایفا نمایند.
مینا ملائی؛ امین سلیمی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی پوشش رسانهای فساد در فوتبال و تحلیل محتوای آن بود. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی کیفی بود که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. بر این اساس برنامه تلویزیونی 90 در فصل 98-1397 به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شد. محتوای آیتمهای این برنامه، طی 10 ماه شامل612 آیتم در طول 36 برنامه بود. برای استخراج دادههای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی پوشش رسانهای فساد در فوتبال و تحلیل محتوای آن بود. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی کیفی بود که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. بر این اساس برنامه تلویزیونی 90 در فصل 98-1397 به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شد. محتوای آیتمهای این برنامه، طی 10 ماه شامل612 آیتم در طول 36 برنامه بود. برای استخراج دادههای پژوهش، ابتدا آیتمهای مرتبط با فساد و موارد غیراخلاقی در ورزش شناسایی شدند و محتوای آنها برای مرتبط بودن با موضوع پژوهش مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت. سپس محتوای 40 آیتم تأیید شده، مورد بررسی قرار گرفتند و کدهای اولیه استخراج و در قالب هفت مقولۀ رفتار غیراخلاقی هواداران، ترویج خرافات، فساد در مدیریت، دلالی، شرطبندی، تبانی و فساد مالی ناشی از حضور افراد غیرورزشی دستهبندی شدند. به طور کلی، رسانهها و اصحاب رسانه یکی از ابزارهای کنترلی قوی در بحث کنترل فساد در حوزههای مختلف اجتماعی و به ویژه ورزش محسوب میشود. با توجه به پرمخاطب بودن رادیو و تلویزیون نسبت به رسانههای چاپی و گاهاً برخط، صدا و سیما با ساخت و تهیه برنامههای انتقادی و تحلیلی بیشتر میتواند گامهای مؤثری در پیشگیری از فساد و تخلف در ورزش و به ویژه رشتۀ پرطرفدار و درآمدزای فوتبال داشته باشد.
رقیه بدیعی گهر؛ حسین پورسلطانی
چکیده
هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت نشریات علمی – پژوهشی و علمی- ترویجی حوزه تربیت بدنی در ایران در سال 1393 است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی بود که در آن داده ها از نمونه آماری 20 نشریه علمی – پژوهشی و یک نشریه علمی - ترویجی از جامعه آماری نشریات معتبر وزارت علوم و با روش نمونه گیری روشهای آماری توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت نشریات علمی – پژوهشی و علمی- ترویجی حوزه تربیت بدنی در ایران در سال 1393 است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی بود که در آن داده ها از نمونه آماری 20 نشریه علمی – پژوهشی و یک نشریه علمی - ترویجی از جامعه آماری نشریات معتبر وزارت علوم و با روش نمونه گیری روشهای آماری توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS و اکسل با ابزار برگه های کدگذاری جمع آوری شد. روایی ابزار صوری و محتوایی به تأیید رسید. نتایج نشان داد 36 درصد از نویسندگان مقالات رشته تحصیلی خود را مشخص ننموده اند، مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی با 28% از کل مقالات در جایگاه دوم قرار دارد. مؤلفه ورزشی همگانی با 38% از کل مقالات بیشترین سهم را در میان مؤلفه ها داشت. مباحث و موضوعات پیرامون رشته ورزشی همگانی 13/42% از کل مقالات را به خود اختصاص داده اند. همچنین، موضوعات پرداخته شده به رده سنی بزرگسال 86% از کل مقالات را به خود اختصاص داده است. بیشترین روش تحقیق استفاده شده در مقالات انواع روشهای توصیفی با 69% از کل مقالات است و روش آماری استنباطی با 45% از کل مقالات بیشترین میزان استفاده را داشتند. مشارکت نویسندگان در گروه های سه نفره 47/53% از کل مقالات را به خود اختصاص داد که این رقم تمایل نویسندگان به پژوهش های گروهی را نشان میدهد. نویسندگان با رتبه علمی کارشناسی ارشد و دانشجوی کارشناسی ارشد با 39% از کل مقالات بیشترین سهم را در تألیف مقالات داشتند. سهم اعضای هیئت تحریریه نشریات در نوشتن مقالات تنها 8% از کل مقالات است. همکاری بین رشتهای تنها در 5% از کل مقالات صورت گرفته است. نویسندگان با وابستگی سازمانی دانشگاه تهران با 57/15% از کل مقالات بیشترین سهم را در تألیف مقالات داشتند. بازه زمانی 5-4 ماه با 18% از کل مقالات بالاترین درصد را دارد و میانگین مدت زمان پذیرش مقاله 05/5 ماه است. ارائه تصویری واقع بینانه از تحقیقات پژوهشی مبتنی بر ضعف ها و قوتها در حوزه تربیت بدنی است. تحلیل محتوای این نشریات منجر به شناخت حوزه های تخصصی نیازمند پژوهش در کشور می گردد، در نتیجه دامنه پژوهشهای تخصصی را گسترش میدهد. علاوه بر این، با بررسی میزان انطباق این پژوهشها بر نیازهای ورزشی کشور، امکان برنامه ریزی دقیقتر و سیاستگذاری صحیح تر در حوزه ورزش پژوهی فراهم می گردد.
مرتضی رضایی صوفی؛ علی اکبر خاصه؛ علی خاصه
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 49-62
چکیده
این پژوهش بر آن است تا با استفاده از فنون علمسنجی، جایگاه مطالعات علوم ورزشی ایران از سال 2000 تا 2016 را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. این تحقیق از نوع مطالعات علمسنجی است. جامعه پژوهش را تولیدات علمی ایران در حوزه ی علوم ورزشی در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی تشکیل میدهد. نتایج بررسی نشان داد که تولید علمی علوم ورزشی ایران در پایگاه ...
بیشتر
این پژوهش بر آن است تا با استفاده از فنون علمسنجی، جایگاه مطالعات علوم ورزشی ایران از سال 2000 تا 2016 را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. این تحقیق از نوع مطالعات علمسنجی است. جامعه پژوهش را تولیدات علمی ایران در حوزه ی علوم ورزشی در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی تشکیل میدهد. نتایج بررسی نشان داد که تولید علمی علوم ورزشی ایران در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی در فاصله زمانی 2016-2000 تعداد 615 مدرک است. در بازه زمانی مذکور، Rahnama N پر تولیدترین پژوهشگر، Sadeghi H پر استنادترین پژوهشگر و Sadeghi H دارای بیشترین شاخص اچ بودهاند. پژوهشگران تربیتبدنی ایران بیشترین همکاری را با همتایان خود در کشورهای ایالاتمتحده، کانادا و انگلستان داشتهاند. همچنین واژههای Exercise، Training و Muscle بهعنوان پربسامدترین واژگان در پژوهشهای علوم ورزشی ایران بودهاند. بهطورکلی، تولیدات علمی پژوهشگران علوم ورزشی ایران از سال 2000 تاکنون روندی رو به رشد داشته است. همچنین تحلیل محتوای پژوهشهای علوم ورزشی نشان داد که غالب مقالات در خصوص تأثیر تمرین بر سیستم های مختلف بدن، مباحث توانبخشی و همچنین تجزیهوتحلیل حرکتی است.
حمید قاسمی؛ حسین پورسلطانی زرندی؛ حمیدرضا سلیمانی
دوره 5، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 27-36
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه ی تحلیلی دو روزنامه ی ایران ورزشی و ابرار ورزشی با تأکید بر رشتههای ورزشی معلولین و غیر معلولین بود. جامعه آماری پژوهش، شمارگان دو روزنامه ی ورزشی کشور در طول سال 1394 بود. روش نمونهگیری، در دو مرحله صورت گرفت، ابتدا بهصورت غیر تصادفی و هدفمند دو نشریهی ایران ورزشی و ابرار ورزشی انتخاب شدند. درمرحله ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه ی تحلیلی دو روزنامه ی ایران ورزشی و ابرار ورزشی با تأکید بر رشتههای ورزشی معلولین و غیر معلولین بود. جامعه آماری پژوهش، شمارگان دو روزنامه ی ورزشی کشور در طول سال 1394 بود. روش نمونهگیری، در دو مرحله صورت گرفت، ابتدا بهصورت غیر تصادفی و هدفمند دو نشریهی ایران ورزشی و ابرار ورزشی انتخاب شدند. درمرحله ی دوم به تعداد 30 روز از هر نشریه به شکل غیر تصادفی و هدفمند و منطبق بر روزهای برگزاری رویدادهای ورزش معلولین در طول سال 1394 انتخاب و موردبررسی قرار گرفت. ابزار اندازهگیری دستورالعمل و برگه کدگذاری بود و روایی آن توسط پنج نفر از متخصصان مدیریت ورزش تائید شد. ضریب عینیت آن بر اساس فرمول اسکات 89% محاسبه شد. بر این اساس محتوای اخبار ورزش معلولین در ابرار 07/0 درصد و ایران 35/1 درصد از کل اخبار را شامل شده بود.پوشش ورزش بانوان معلول در هر دو روزنامه کمتر از آقایان است و این اختلاف در ورزش غیر معلولان بیشتر است. رشته ی فوتبال در ورزش غیر معلولین و رشتههای دوومیدانی، تیراندازی و وزنهبرداری در ورزش معلولین بیشتر از سایر رشتهها موردتوجه دو روزنامه قرارگرفته بود؛. توصیه میشود مطبوعات ورزشی رسالت خود را در مقابل اقشار مختلف مردم انجام دهند و توجه ویژهای به موفقیتهای ورزشی معلولین داشته باشند.
سارا کشکر؛ نرجس خاتون اویسی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 46-54
چکیده
این پژوهش به بررسی تصاویر روزنامه ایران ورزشی با هدف تحلیل محتوای عکس های اجتماعی این نشریه پرداخت. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی عکس های نشریه مورد نظر بود. نشریه ایران ورزشی در شش ماهه اول سال 94 مورد بررسی قرار گرفت، 72 نشریه بر اساس نمونه گیری تصادفی منظم به ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تصاویر روزنامه ایران ورزشی با هدف تحلیل محتوای عکس های اجتماعی این نشریه پرداخت. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی عکس های نشریه مورد نظر بود. نشریه ایران ورزشی در شش ماهه اول سال 94 مورد بررسی قرار گرفت، 72 نشریه بر اساس نمونه گیری تصادفی منظم به صورت دو هفته آماری انتخاب شدند و در مجموع تعداد 5459 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان دهنده این موضوع بود که عکسهای سوژه های داخلی بیشتر از سوژه های خارجی بود، عکس های خندان بیش از عکس های غمگین و ناراحت بود. عکس های ورزشکاران بیشتر از مسئولین بود. عکس های مردان بیشتر از زنان بود. ورزشکاران با پوشش ورزشی بیشتر از پوشش غیرورزشی در عکسها دیده می شدند و این امر در مورد زنان شدت بیشتری داشت. عکسهای زنان با سوژه غیرورزشی بیشتر از عکسهای دارای سوژه ورزشی بود. در کل، نتایج نشان دهنده انتخاب عکسهای ورزشی در روزنامه ایران ورزشی با محتوای پیامهای اجتماعی و البته سوگیری جنسیتی به نفع مردان بود.
حامد نظرویسی؛ حمید قاسمی؛ سردار محمدی
دوره 4، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 30-38
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه محتوای برنامه های ورزشی رسانه های محلی براساس پوشش رشته های مختلف ورزشی بود. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی کیفی است که از طریق تحلیل محتوا و به صورت میدانی توسط محقق انجام گرفت. جامعه آماری سیمای استان های کشور بود. به ترتیب استان های کردستان و خوزستان، از شمال شرقی و جنوب شرقی به ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه محتوای برنامه های ورزشی رسانه های محلی براساس پوشش رشته های مختلف ورزشی بود. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی کیفی است که از طریق تحلیل محتوا و به صورت میدانی توسط محقق انجام گرفت. جامعه آماری سیمای استان های کشور بود. به ترتیب استان های کردستان و خوزستان، از شمال شرقی و جنوب شرقی به ترتیب استان های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و در مرکز هم استان تهران انتخاب گردید. برنامه های ورزشی این شبکه های تلویزیونی به صورت تصادفی انتخاب و در مجموع برنامه های هر شبکه به مدت سه هفته مورد بررسی قرار گرفت. سپس از طریق برگه کدگذاری که شامل 148واحد تحلیل می باشد اقدام به کدگذاری برنامه ها گردید و سپس از روش آماری کیفی کای اسکوار برای انجام معادلات آماری و نرم افزار spss نسخه 16 برای مقایسه ها در این پژوهش استفاده شد. نتایج نشان می دهد بین محتوای برنامه های ورزشی شبکه های تلویزیونی استانی منتخب بر اساس پوشش رشته های ورزشی مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود دارد. در میان رشته های ورزشی فوتبال با( 3/8 % ) بیشترین پوشش را نسبت به سایر رشته های ورزشی به خود اختصاص داد. سیمای استان ها با توجه به جایگاهی که در نزد مردم دارند می توانند با پوشش متوازن و نگاهی عادلانه به پدیده فراگیر ورزش نقش ارزنده ای را در اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و جذب مخاطبین ورزشی نسبت به سایر رسانه های جمعی داشته باشند.
احمد حیدریان میرزایی؛ شوکت آتشبار؛ فاطمه ازم؛ مسعود نادریان جهرمی؛ محمد سلطان حسینی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 30-40
چکیده
هدف این مقاله بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی از نظر شکلی و محتوایی است. روش پژوهش از نظر استراتژی توصیفی، مسیر اجرا تحلیل محتوا و هدف کاربردی میباشد. جامعه مورد بررسی برنامههای ورزشی تلویزیونی سیمای استانهای لرستان، اصفهان و مرکزی در سال 1393 بود. سه شبکه استانی در طول یک ماه و در نهایت یک هفته ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی از نظر شکلی و محتوایی است. روش پژوهش از نظر استراتژی توصیفی، مسیر اجرا تحلیل محتوا و هدف کاربردی میباشد. جامعه مورد بررسی برنامههای ورزشی تلویزیونی سیمای استانهای لرستان، اصفهان و مرکزی در سال 1393 بود. سه شبکه استانی در طول یک ماه و در نهایت یک هفته به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جمعآوری اطلاعات براساس برگه کدگذاری محقق ساخته و با توجه به دستورالعمل کدگذاری صورت پذیرفت. همچنین از آزمون خیدو برای مقایسهها و برای کدگذاری صحیح و ارزیابی دقیق مراحل تحلیل از نرم افزار SPSS19 استفاده و سطح معناداری دادهها p<0/05 در نظر گرفته شد. براساس یافتههای حاصل از تحقیق، شبکه استانی لرستان بالاترین حجم برنامههای ورزشی را از لحاظ تعداد و مدت زمان برنامهها به خود اختصاص داده است و در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن شبکههای اصفهان و مرکزی قرار دارند. مؤلفه ورزشی قهرمانی با 50.2 درصد در رتبه اول و مؤلفه ترکیبی و همگانی با تفاوت زیادی در رتبههای بعدی قرار دارند و به مؤلفه تربیتی و حرفهای در برنامهها هیچگونه اشاره نداشتهاند. بیشترین میزان حجم برنامهها مربوط به رشته ورزشی فوتبال و ورزش همگانی است. رشتههای کشتی و والیبال در رتبههای بعدی قرار دارند و به دیگر رشتههای ورزشی به صورت جداگانه توجه کمتری شده است.
حدیث فاعلی؛ رضا صابونچی؛ حمید قاسمی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 41-48
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود. با توجه به معدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری را 18 کتاب ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود. با توجه به معدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری را 18 کتاب اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 را تشکیل داد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و نمونهگیری در دسترس بود. ابزار جمعآوری اطلاعات را برگه کدگذاری شده محقق ساخته دو بخشی شامل مشخصات عمومی کتاب و مقولهها یا واحدهای تحلیل تشکیل داد. پس از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف استاندارد، جداول فراوانی مطلق و نسبی و در آمار استنباطی از آزمون تیتک نمونهای بوسیله نرمافزار SPSS نسخه 21 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که کتب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی از دیدگاه اساتید در بعد محتوایی به طور معنیداری نامناسب است اما از دیدگاه دانشجویان به طور معنیداری مناسب نیستند. از دیگر نتایج تحقیق این بود که کتب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی از دیدگاه اساتید، در بعد ظاهری به طور معنیداری مناسب نیستند درحالی که از دیدگاه دانشجویان این کتابها در بعد ظاهری به طور معنیداری نامناسب هستند.
بهمن عسگری زردابی؛ حسین عیدی؛ حمید قاسمی؛ کامران عیدی پور
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، ، صفحه 9-16
چکیده
هدف از این پژوهش، تحلیل حیطهی مطالعاتی مقالات مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی داخل کشور و بر مبنای گرایش-های مقطع کارشناسی ارشد می باشد. جامعهی آماری تحقیق ، تمامی مقالات چاپ شدهی مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی کشور از ابتدا تا پایان سال 1391 بود که تمام آن ها به مثابه ی نمونه ی آماری انتخاب شدند (889N=). ابزار مورد استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تحلیل حیطهی مطالعاتی مقالات مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی داخل کشور و بر مبنای گرایش-های مقطع کارشناسی ارشد می باشد. جامعهی آماری تحقیق ، تمامی مقالات چاپ شدهی مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی کشور از ابتدا تا پایان سال 1391 بود که تمام آن ها به مثابه ی نمونه ی آماری انتخاب شدند (889N=). ابزار مورد استفاده در تحقیق یک برگهی کدگذاری شده بود که ضریب توافق بین کدگذاران آن به وسیله فرمول پی اسکات 89℅ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسکات و خی دو) و همچنین، نرم افزار SPSS18 در سطح معناداری 05/0P≤ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بیشتر مقالات مدیریت ورزشی مربوط به هیچ یک از گرایش های مورد نظر نبودند (4/52 درصد) و در بین گرایشهای مدیریت ورزشی، گرایش های اوقات فراغت و ورزش های تفریحی (6/10 درصد)، بازاریابی ورزشی (9/9 درصد)، مدیریت راهبردی سازمانهای ورزشی (2/8 درصد)، مدیریت رسانههای ورزشی (8 درصد)، مدیریت رویدادهای ورزشی (3/7 درصد) و مدیریت اماکن و تأسیسات ورزشی (6/3 درصد) کمتر از پنجاه درصد را تشکیل دادند. همچنین، بین تعداد مقالات گرایش های مدیریت ورزشی مقطع کارشناسی ارشد تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج این تحلیل محتوا می تواند راهنمای مناسبی در جهت برنامه ریزی در حوزهی نشریات علمی تخصّصی مدیریت ورزشی ایران قرار گیرد.
مینا امامی؛ مینا ملائی
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 20-28
چکیده
رسانههای گروهی در شکلدهی باورها و نگرش جامعه و ساخت بستری مناسب در عرصه ورزش نقش انکار ناپذیری دارند. از میان برنامههای ورزشی صدا و سیما، بخش اخبار ورزشی به علت پخش بیواسطه و مستقیم رویدادها و خبرهای مربوط به حوزههای مختلف ورزش، ضریب تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان این رسانه و به ویژه علاقهمندان ورزش و جوانان دارد. ...
بیشتر
رسانههای گروهی در شکلدهی باورها و نگرش جامعه و ساخت بستری مناسب در عرصه ورزش نقش انکار ناپذیری دارند. از میان برنامههای ورزشی صدا و سیما، بخش اخبار ورزشی به علت پخش بیواسطه و مستقیم رویدادها و خبرهای مربوط به حوزههای مختلف ورزش، ضریب تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان این رسانه و به ویژه علاقهمندان ورزش و جوانان دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای اخبار ورزشی شبکه سوم سیما (شبکه جوان) است. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود که در آن کلیه خبرهای خروجی اخبار ورزشی در ساعت 13:15 شبکه سوم سیما در شش ماهه پایانی سال 1391 مورد نظر بوده است و با استفاده از جدول مورگان 117 اخبار ورزشی از 168 مورد با روش نمونهگیری تصادفی برای این بررسی آماری تهیه شد. ابزار اندازهگیری با استفاده از اطلاعات جدول کدگذاری و تبدیل صفات کیفی به کمّی بود. همچنین، ابعاد محتوایی مورد استفاده در این پژوهش شامل مؤلفههای ورزش، جنسیت، محل رویداد، رشته ورزشی، محتوای فوتبال و غیرفوتبال، ورزش معلولین، نوع ورزش، ردههای سنی و موضوع مطلب بودند. تجزیه و تحلیل آماری یافتهها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 انجام گرفت. برخی از یافتههای این مطالعه حاکی از توجّه بیشتر اخبار ورزشی شبکه سوم سیما به مسائل فنی ورزشهای تیمی آقایان در سطح قهرمانی کشور بود. با توجه به نقش چهارگانه رسانههای ورزشی، انتظار میرود با مدیریت چینش متناسب، کامل و جدیتر اخبار و برنامههای ورزشی، زمینه گسترش و پیشرفت ورزش در حیطههای ضعیفتر بیشتر گردد.
علی ضیائی؛ علیرضا الهی؛ ایمان بخشوده نیا
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 51-62
چکیده
در این مقاله، تعداد 167 مقاله انتشار یافته در 16 شماره اولیه نشریه علوم حرکتی و ورزش از سال 1381 تا 1389 مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. ابزار تحقیق شامل یک چک لیست کدگذاری بود که روایی محتوایی و صوری آن توسط 6 نفر از اساتید متخصص در زمینه تحلیل محتوا تایید شد. با توجه به کم بودن دادهها و عدم دخالت نظرات شخصی از ضریب توافق بین کدگذاران ...
بیشتر
در این مقاله، تعداد 167 مقاله انتشار یافته در 16 شماره اولیه نشریه علوم حرکتی و ورزش از سال 1381 تا 1389 مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. ابزار تحقیق شامل یک چک لیست کدگذاری بود که روایی محتوایی و صوری آن توسط 6 نفر از اساتید متخصص در زمینه تحلیل محتوا تایید شد. با توجه به کم بودن دادهها و عدم دخالت نظرات شخصی از ضریب توافق بین کدگذاران صرف نظر شد. نتایج نشان داد میانگین ماههای مورد استفاده برای پذیرش هر مقاله 4/6 ماه بوده است. همچنین بیشترین درصد همپژوهی پژوهشها مربوط به مقالاتی بوده که توسط 3 نویسنده، نگاشته شده است. با تحلیل نتایج مربوط به روششناسی مقالات مشخص گردید، 159 مقاله (2/95درصد) از روش تحقیق کمی و تنها 8 مقاله (8/4درصد) از روش تحقیق کیفی استفاده کردهاند. همچنین، 73 مقاله (7/43درصد)، از روش تحقیق نیمه تجربی و 44 مقاله (3/26درصد)، از روش تحقیق همبستگی استفاده نمودهاند. بیش از نیمی از مقالات (8/56درصد)، فقط در دو حیطه مدیریت ورزشی و فیزیولوژی ورزشی نگارش شده است. علاوه بر این، یافتهها حاکی از آن بود که اکثر مطالعات در حیطه ورزش آموزشی و کمترین مقالات در حیطه ورزش اقشار ویژه بوده است. در مجموع با عنایت به یافتههای مطالعه حاضر، پیشنهاداتی در راستای بهبود کیفی مقالات به نویسندگان و مسئولان نشریه ارائه شده است.
حمید قاسمی؛ ابوالفضل فراهانی؛ زهرا شاکرمی؛ سید سعید حسینی
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، ، صفحه 23-30
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی سیمای استانها از نظر شکلی و محتوایی با تأکید بر پاسخ به این پرسش است که وضعیت محتوای برنامههای ورزشی سیمای استانها تا چه اندازه منعکسکننده ورزشهای بانوان میباشند؟ و آیا تفاوتی بین شبکههای مورد بررسی در زمینه پوشش ورزش بانوان و جنسیت وجود دارد؟ و در نهایت تصویری ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی سیمای استانها از نظر شکلی و محتوایی با تأکید بر پاسخ به این پرسش است که وضعیت محتوای برنامههای ورزشی سیمای استانها تا چه اندازه منعکسکننده ورزشهای بانوان میباشند؟ و آیا تفاوتی بین شبکههای مورد بررسی در زمینه پوشش ورزش بانوان و جنسیت وجود دارد؟ و در نهایت تصویری جامع از شیوه پرداختن به ورزش بانوان در شبکههای استانی بدست آید. روش پژوهش از نظر استراتژی توصیفی، مسیر اجرا تحلیل محتوا و هدف کاربردی میباشد. جامعه مورد بررسی برنامههای ورزشی تلویزیونی سیمای استانهای لرستان، تهران، کرمانشاه و مرکزی در سال 1391 بود. چهار شبکه استانی در طول یک فصل،سپس یک ماه و در نهایت یک هفته بصورت تصادفی از تاریخ 16/10/91 تا 22/10/91 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. جمعآوری اطلاعات بر اساس برگه کدگذاری محقق ساخته و با توجه به دستورالعمل کدگذاری صورت پذیرفت. بر اساس یافتههای حاصل از تحقیق، 9/57% کل برنامهها بدون جانب داری جنسیتی تنها در قالب بخش خبر ورزشی نمایش برنامه داشتهاند، استان لرستان با 8/16% برنامه ورزشی در مورد آقایان و استان کرمانشاه با 2/23% برنامه ورزشی بدون جانبداری جنسیتی در رتبه اول قرار دارند، و هیچکدام از شبکههای استانی در برنامههای خود پوششی از ورزش بانوان به نمایش نگذاشتند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که شبکههای تلویزیونی استانی از یک نظام جامع و هماهنگ با افق رسانه ملی در پوشش برنامههای ورزشی بانوان استفاده نمیکنند و لازم است عدالت طلبی در پوشش جنسیت در برنامههای ورزشی سرلوحه شبکههای استانی قرار بگیرد.
مریم علمشاهی؛ صدیقه حیدری نژاد؛ سیده ناهید شتاب بوشهری
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1392، ، صفحه 9-18
چکیده
رسانههای جمعی در شکلدهی و جهتدهی باورها، نگرش و افکار جامعه و در نهایت بسترسازی مناسب در عرصه ورزش نقش انکارناپذیری دارند. هدف این پژوهش بررسی تحلیلی بخش ورزشی مطبوعات استان خوزستان با رویکرد ورزش بانوان بود. جامعه آماری پژوهش بخش ورزشی 6 روزنامه استان خوزستان منتشر شده در سال 1391 بود. روش نمونهگیری تصادفی منظم و بر مبنای ...
بیشتر
رسانههای جمعی در شکلدهی و جهتدهی باورها، نگرش و افکار جامعه و در نهایت بسترسازی مناسب در عرصه ورزش نقش انکارناپذیری دارند. هدف این پژوهش بررسی تحلیلی بخش ورزشی مطبوعات استان خوزستان با رویکرد ورزش بانوان بود. جامعه آماری پژوهش بخش ورزشی 6 روزنامه استان خوزستان منتشر شده در سال 1391 بود. روش نمونهگیری تصادفی منظم و بر مبنای هفته آماری بود و از هر روزنامه دو هفته آماری انتخاب شد. ابزار اندازهگیری برگه کدگذاری بود و روایی آن را 15 نفر از متخصصان مدیریت ورزش و ارتباطات تأیید کردند. همچنین، ضریب عینیت و پایایی براساس فرمول اسکات برای مقولههای (جنسیت 94%، رشته ورزشی 96%، سبک نوشتاری 82%، مسئولیت مصاحبه شونده 94%، شکل و نحوه پوشش متن 98%، اندازه عکس 87%، جهت گیری 83%) محاسبه شد. نتایج نشان داد محتوای بخش ورزشی مطبوعات 81% و تنها 6/5% را پوشش داده بود که 30 رشته ورزشی آقایان و20 رشته ورزشی زنان را در برداشت. از تعداد 369 عکس، 4/81% مربوط به آقایان و تنها 4/5% از عکسها مربوط به خانمها بود، البته در پوشش ورزش زنان از تعداد20 عکس، 90% سایز کوچک و فقط 10% سایز بزرگ و از نظر جهتگیری مطالب 6/42% جهتگیری مثبت، 18% جهتگیری منفی و 3/39% بدون جهتگیری بودند. با توجه به یافتههای تحقیق و تفاوت فاحش بین پوشش خبری ورزش زنان نسبت به مردان، توصیه میشود مطبوعات با توجه ویژه به پوشش خبری ورزش بانوان و از طریق جذب هر چه بیشتر آنان به محیطهای پرنشاط ورزشی، به توسعه ورزش بانوان و در نهایت ارتقاء سلامت جامعه کمک نمایند.