نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مدیریت ورزشی، شهید چمران اهواز
2 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
رسانههای جمعی در شکلدهی و جهتدهی باورها، نگرش و افکار جامعه و در نهایت بسترسازی مناسب در عرصه ورزش نقش انکارناپذیری دارند. هدف این پژوهش بررسی تحلیلی بخش ورزشی مطبوعات استان خوزستان با رویکرد ورزش بانوان بود. جامعه آماری پژوهش بخش ورزشی 6 روزنامه استان خوزستان منتشر شده در سال 1391 بود. روش نمونهگیری تصادفی منظم و بر مبنای هفته آماری بود و از هر روزنامه دو هفته آماری انتخاب شد. ابزار اندازهگیری برگه کدگذاری بود و روایی آن را 15 نفر از متخصصان مدیریت ورزش و ارتباطات تأیید کردند. همچنین، ضریب عینیت و پایایی براساس فرمول اسکات برای مقولههای (جنسیت 94%، رشته ورزشی 96%، سبک نوشتاری 82%، مسئولیت مصاحبه شونده 94%، شکل و نحوه پوشش متن 98%، اندازه عکس 87%، جهت گیری 83%) محاسبه شد. نتایج نشان داد محتوای بخش ورزشی مطبوعات 81% و تنها 6/5% را پوشش داده بود که 30 رشته ورزشی آقایان و20 رشته ورزشی زنان را در برداشت. از تعداد 369 عکس، 4/81% مربوط به آقایان و تنها 4/5% از عکسها مربوط به خانمها بود، البته در پوشش ورزش زنان از تعداد20 عکس، 90% سایز کوچک و فقط 10% سایز بزرگ و از نظر جهتگیری مطالب 6/42% جهتگیری مثبت، 18% جهتگیری منفی و 3/39% بدون جهتگیری بودند. با توجه به یافتههای تحقیق و تفاوت فاحش بین پوشش خبری ورزش زنان نسبت به مردان، توصیه میشود مطبوعات با توجه ویژه به پوشش خبری ورزش بانوان و از طریق جذب هر چه بیشتر آنان به محیطهای پرنشاط ورزشی، به توسعه ورزش بانوان و در نهایت ارتقاء سلامت جامعه کمک نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Content analysis of sport section of Khuzestan press with women’s sport approach
نویسندگان [English]
- Maryam Alamshahi 1
- Sedigheh Heydarynejad 2
- Seyedeh Nahid Shetab Boushehri 3
1 Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz
2 Faculty of Sport Management, Sahid Chamran university of Ahvaz
3 Shahid Chamran university of Ahvaz
چکیده [English]
Abstract
Mass media have an enormous role in shaping and directing society’s attitudes, beliefs, thoughts and constructing a proper position for sport arena. Purpose of this research was an analytical study of sport section of Khuzestan press with women’s sport approach. The statistical society of current research was the sports sections of 6 main newspapers published during 2013 in Khuzestan. Method of sampling was normal random and it was based on statistic weekly in which two statistic weeks were chosen of every newspaper. The measuring instrument was coding sheetand its reliability was approved by 15 professionals of sports and communication management. Also the objectivityand the stability coefficient were measured according to Scott formula for (gender 94%, sport field 96%, writing style 82%, status of interviewees 94%, the coverage and form of the text 98%, pictures size 87%, orientation 83%). Results showed that 81% of Khuzestan press sport section was covering men sports and only 5.6% of this coverage was about women sport. Including 30 sport fields formen and 20 sport fields for women. From 369 pictures, 81.4% were related to men and only 5.4% was related to women. Among 20 pictures related to women 90% of them were in small size and only 10% of them were in large size. Also considering the standpoints of contents, 42.6% of them had positive standpoints, 18% were negative and 39.3 was neutral. Considering the results of current research and tremendous differences between women and men’s sport press coverage, it is recommended that by showing special consideration toward covering women’s sport and attracting them toward exciting sports areas, press can help women’s sport to develop and finally improve the society’s health and wellbeing.
کلیدواژهها [English]
- Women’s sport
- Mass Medias
- content analysis