با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان

چکیده

 
هدف از این پژوهش بررسی پوشش رسانه‌ای فساد در فوتبال و تحلیل محتوای آن بود. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی کیفی بود که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. بر این اساس برنامه تلویزیونی 90 در فصل 98-1397 به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شد. محتوای آیتم‌های این برنامه، طی 10 ماه شامل612 آیتم در طول 36 برنامه بود. برای استخراج داده‌های پژوهش، ابتدا آیتم‌های مرتبط با فساد و موارد غیراخلاقی در ورزش شناسایی شدند و محتوای آنها برای مرتبط بودن با موضوع پژوهش مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت. سپس محتوای 40 آیتم‌ تأیید شده، مورد بررسی قرار گرفتند و کدهای اولیه استخراج و در قالب هفت مقولۀ رفتار غیراخلاقی هواداران، ترویج خرافات، فساد در مدیریت، دلالی، شرط‌بندی، تبانی و فساد مالی ناشی از حضور  افراد غیرورزشی دسته‌بندی شدند. به طور کلی، رسانه‌ها و اصحاب رسانه یکی از ابزارهای کنترلی قوی در بحث کنترل فساد در حوزه‌های مختلف اجتماعی و به ویژه ورزش محسوب می‌شود. با توجه به پرمخاطب بودن رادیو و تلویزیون نسبت به رسانه‌های چاپی و گاهاً برخط، صدا و سیما با ساخت و تهیه برنامه‌های انتقادی و تحلیلی بیشتر می‌تواند گام‌های مؤثری در پیشگیری از فساد و تخلف در ورزش و به ویژه رشتۀ پرطرفدار و درآمدزای فوتبال داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Media Coverage of Corruption in Iran’s Football: Case Study of TV Program 90

نویسندگان [English]

  • Mina Mallaei 1
  • Amin Salimi 2

1 Assistant Professor of Sport Management, Univesity of Guilan

2 M.A Student of Sport Management, Univesity of Guilan

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate media coverage of corruption in football and its content analysis. The research method was applied in terms of quality strategy in terms of content analysis. Accordingly, television program 90 was selected as the research sample in the 2017-18 season. The content of this program's items over the 10 months included 612 items during 36 programs. To extract the research data, corruption-related and immoral items were first identified and their content assessed for relevance to the research topic. The content of 40 approved items was then reviewed and the original codes were extracted and categorized into 7 categories of  Immoral behavior of fans, superstition promotion, corruption in management, fixers, betting, match-fixing and corruption caused by non-athletes. In general, the media and the media companions are one of the most powerful tools for controlling corruption in various social contexts, especially sport. Given the popularity of radio and television over print and sometimes online media, Islamic Republic of Iran Broadcasting by developing and producing more critical and analytical programs, can be effective in preventing corruption and abuse in sports, especially in football as a popular and monetized sport.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corruption in Sport
  • Media Coverage
  • TV Program
  • Content Analysis
References
1.Boniface, P., Lacarriere, S., Verschuuren, P., & Tuaillon, A. (2012). Sports betting and corruption: How to preserve the integrity of sport. Institute of International and Strategic Relations (IRIS). Retrieved from: https:// spordiinfo.ee/est/g22s355
2.Dousti, M., Tahery, A., & Darvishi, A. (2018).  Corruption in Football of World in 21st Century. Journal of Physical Fitness, Treatment & Sports. 2(2), 1-6. (Persian)
3.Forrest, D. (2012). The threat to football from betting-related corruption. International Journal of Sport Finance, 7(2), 99-116.
4.Gorse, S., & Chadwick, S. (2010). Conceptualising corruption in sport: Implications for sponsorship programmes. The European Business Review, volume July/August http://www.europeanbusinessreview.com/?p=1973
5.Gurian, H. (2011) Investigating the Impact of Media on the Social Responsibility of Government Organizations. Journal of Media Reaserch, 6(12), 133-149. (Persian)
6.Henne, K. (2015). Reforming global sport: Hybridity and the challenges of pursuing transparency. Law & Policy, 37(4), 324-49.
7.Hill,  K. Q.  (2003). Democratization  and  corruption—systematic evidence  from  the  American  states.  American  Politics  Research, 31(6),613–631.
8.Khabiri, M. (2003). Comparing the situation with the criteria of UEFA's professional football league clubs and clubs from the countries of Japan, South Korea, UAE and Turkey. reported the research project. Institute of Physical Education and Sport Sciences, Ministry of Science, Research and Technology. (Persian)
9.Maennig, W. (2008). Corruption in international sports and how it may be combated. International Association of Sports Economists & North American Association of Sports Economists, Working Paper Series, 8-13.
10.Masters, A. (2015). Corruption in sport: From the playing field to the field of policy. Policy and Society, 34(2), 111-23.
11.Maennig, W. (2005). Corruption in international sports and sport management: Forms, tendencies, extent and countermeasures. European Sport Management Quartely, 5(2), 187-225.
12.Najafi Kaloni, M., Goodarzi, M., Farahani, A., & Esmaeili Bidhendi, H. (2012). Factors affecting the incidence of corruption in sport organizations (study ofcorruption in the Islamic Republic of Iran football federation). Journal of Sport Management, 14, 109-22. (Persian).
13.Razaghi, M.E., Ramzani-nejad, R., & Ghasemi, M. (2015). A Study of Factors Affecting Administrative Corruption in Football. Journal of Ne Tend Sport Management, 2(7), 41-52. (Persian)
14.Shafiee. Sh., & Afrouzeh. H. (2018). Identifying and Determining the Factors Affecting the Incidence of Corruption in Iran`s Football. Sport Management Studies, 10(47), 39-66. (Persian). Doi: 10.22089/smrj.2017.3307.1653
15.Yousefi, B., & Naseri, A. (2019). Analysis of Iran’s Sports Corruption Activities Using the TASP Model. Jurnal of Communication Management in Sports Media, 6(23), 23-38. (Persian)
16.Zare, A., & Heydari Nejad, S. (2018).  Relationship the Role of Mass Media on Superstitutious Behaviors of amang Football Players. Jurnal of Communication Management in Sports Media, 5(18), 15-28. (Persian)
17.Zare, A., Heydari Nejad, S., Shirali, R. (2016).  The Impact of Mass Media on the Control of Corruption in Football. Jurnal of Communication Management in Sports