تبلیغات در ورزش
مهدی فتیلی؛ شهرام غلامرضایی؛ سیاوش خداپرست
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه برند تیم فوتبال فولاد خوزستان انجام شد. بدین منظور از جامعه آماری اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت بازاریابی، مدیریت ورزشی، مدیران باشگاه فوتبال فولاد خوزستان که در حوزه برندگذاری تجارب، تالیف ها و آثار علمی پژوهشی دارا بودند به روش نمونه گیری گلوله برفی 13 نفر انتخاب شدند. همچنین از میان تماشاگران ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه برند تیم فوتبال فولاد خوزستان انجام شد. بدین منظور از جامعه آماری اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت بازاریابی، مدیریت ورزشی، مدیران باشگاه فوتبال فولاد خوزستان که در حوزه برندگذاری تجارب، تالیف ها و آثار علمی پژوهشی دارا بودند به روش نمونه گیری گلوله برفی 13 نفر انتخاب شدند. همچنین از میان تماشاگران و حامیان باشگاه فوتبال فولاد خوزستان از جمعیت حاضر در استادیوم در زمان برگزاری مسابقه فوتبال بطور تصادفی تعداد 250 نفر انتخاب شدند و در تحقیق شرکت کردند. ابزار گردآوری داده های کیفی مصاحبه و تحلیل مضمون بود و برای گرد آوری داده های کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. داده های بدست آمده کیفی با تحلیل مضمون و روش دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفت تا شاخص های سازنده مدل توسعه برند باشگاه فولاد شناسایی شود. پس از طراحی مدل مفهومی، داده های کم با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و مدل توسعه برند باشکاه فولاد خوزستان طراحی بدست آمد. از نرم افزارهای MAXQDA، SPSS و AMOS نسخه 21 برای تجزیه وتحلیل آماری داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد توسعه برند باشگاه فولاد خوزستان در 7 حیطه اصلی عوامل داخلی، عوامل خارجی، هواداران، امکانات/تجهیزات، سازمان/مدیریت، مربیان/فنی، عملکرد/نتایج و با تعداد 44 شاخص قابل پیگیری است و بر اساس نتایج تحلیل مسیر معادلات ساختاری مدل ویژه توسعه برند باشگاه فولاد خوزستان طراحی شد.
تبلیغات در ورزش
مهدی رحیمی افشار؛ حمید قاسمی؛ معصومه حسینی؛ سعید جعفری
چکیده
این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی؛ از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی تهران، کارشناسان سازمان ورزش شهرداری تهران و هیئتهای همگانی استان تهران که در حیطه بازاریابی ورزشی و ...
بیشتر
این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی؛ از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی تهران، کارشناسان سازمان ورزش شهرداری تهران و هیئتهای همگانی استان تهران که در حیطه بازاریابی ورزشی و ورزش همگانی فعالیت میکردند بود. روش نمونهگیری پژوهش تصادفی ساد، متناسب با حجم جامعه که نامحدود بود و با استناد به جدول کرجسی و مورگان تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و همین تعداد پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساختهای که براساس پرسشنامه "ارتباطات بازاریابی یکپارچه "لی و پارک (2007)، پرسشنامه" آزمون مدل ارتباط علی ارتباطات بازاریابی یکپارچه" (IMC) و پرسشنامه "رفتار خرید مصرف کنندگان" ایزدپرست (1398) طراحی شده بود، استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحبنظر تأیید شد و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. با توجه به نتایج آزمون تی تک نمونهای، همه متغیرهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه شامل تبلیغات (70/5 t=)، ترویج (309/4 t=)، فروش شخصی (40/13 t=)، بازاریابی مستقیم (03/10 t=) در توسعه ورزش همگانی نقش مثبت و معناداری داشتند، ولی متغیر روابط عمومی (829/0 t=)، دارای ارتباط معنیداری نبود. همچنین نتایج آزمون رتبهای فریدمن نشان داد که به ترتیب فروش شخصی، بازاریابی مستقیم، تبلیغات، ترویج و روابط عمومی با توجه به میانگین رتبه هر کدام، دارای رتبه بالاتری به عنوان ابعاد ارتباطات بازاریابی یکپارچه در توسعه ورزش همگانی داشتند.
روابط بین الملل در ورزش
سارا کشکر؛ غزل پناهبر
چکیده
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک و بینالملل بهعنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بینالمللی کشورها مدنظر بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی غیربومی در ایران بازگوکننده حقایق زیادی درمورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی حاوی نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه موردمطالعه ...
بیشتر
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک و بینالملل بهعنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بینالمللی کشورها مدنظر بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی غیربومی در ایران بازگوکننده حقایق زیادی درمورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی حاوی نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه موردمطالعه در بخش مطالعه اسنادی همه اسناد، مقالات، کتب و گزارشهای تاریخی مرتبط با تاریخچه و اتفاقات مرتبط با ظهور رشتههای غیربومی در ایران بود که بهطور تمامشمار مدنظر قرار گرفت (تعداد=70). در بخش مصاحبه، صاحبنظران و محققان آشنا با حوزه تاریخ ورزش ایران ابتدا بهصورت هدفمند انتخاب شدند و سپس با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی با آنها مصاحبه شد و درنهایت با رسیدن به اشباع نظری (تعداد=19) مصاحبهها به اتمام رسید. نتایج نشان داد که از بین عوامل موجود ورود رشتههای ورزشی به ایران، ایرانیان از فرنگ برگشته و اتباع خارجی از مهمترین عوامل ظهور این رشتهها در ایران بودند و در جایگاه بعد، مراودات اقتصادی، سیاسی و ورزشی اهمیت داشتند و در ترویج و توسعه رشتههای خارجی از طریق اتباع خارجی و روابط بینالملل عواملی چون تبلیغات و بازاریابی، توسعه فرهنگ بیگانه، توسعه ساختاری و توسعه اقتصادی ورزشهای غیربومی، مهمترین شیوههای ماندگاری و توسعه این رشتهها بودند. با توجه به الگوی مشابه ظهور این رشتهها در بسیاری از کشورها، به نظر میرسد سیاستهای پنهانی در دیپلماسی کشورها برای استفاده از ورزش بهعنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف سیاسی در کشورهای میزبان مدنظر بوده است.
تبلیغات در ورزش
فرزاد خراسانی ساسی کلومی؛ معصومه کلاته سیفری؛ مرتضی دوستی
چکیده
این پژوهش با هدف تأثیر محیط تکنولوژی بر توسعه بازاریابی در لیگ برتر کشتی ایران انجام شد. جامعه پژوهش شامل 16 نفر از مسئولان، کشتیگیران، مدیران هیئتکشتی، مربیان و اسپانسرها بود. روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی ادبیات پژوهش بود. مجموعه کدها و مفاهیم طی کدگذاری باز جمعآوری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تأثیر محیط تکنولوژی بر توسعه بازاریابی در لیگ برتر کشتی ایران انجام شد. جامعه پژوهش شامل 16 نفر از مسئولان، کشتیگیران، مدیران هیئتکشتی، مربیان و اسپانسرها بود. روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی ادبیات پژوهش بود. مجموعه کدها و مفاهیم طی کدگذاری باز جمعآوری شد و مقولههای مهم به دست آمد. در مرحله کدگذاری محوری، بین مقولههای بهدستآمده در مرحله کدگذاری باز ارتباط داده شده و این مقولهها در شش عنوان و در قالب یک الگوی پارادایمی تعیین شد. در مرحله بعد از طریق کدگذاری باز 85 مفهوم به دست آمد که با دستهبندی این کدها 56 مقوله فرعی ایجاد شد. و در مرحله کدگذاری محوری 16 مقوله اصلی دستهبندی شد. نتایج نشان داد که در شرایط علّی، هزینههای پرداختشده از طرف هواداران با استفاده از تکنولوژی، امنیت سایت و مقایسه هزینه و فایده تکنولوژی در بازاریابی ورزشی؛ در مقوله محوری، تکنولوژی در بازاریابی ورزشی؛ در شرایط زمینه ای، مطلوبیت درآمد ورزش کشتی از طریق تکنولوژی، مطلوبیت درآمد از طریق بازاریابی و سود حاصل از تکنولوژی؛ در شرایط مداخلهگر، ناآشنابودن برگزارکنندگان و مدیران با فضای دیجیتال باعث شد گرایش کمتری به تکنولوژی داشته باشند؛ در راهبردها، ایجاد فضای مجازی، خلاقیت و کارآفرینی در توسعه بازاریابی، برگزاری پیشبینی آنلاین، استفاده از تکنولوژی مدرن در سالن ورزشی و تبلیغات اینترنتی و در پیامدها، رفتار مثبت هواداران ایفای نقش میکنند. براساس یافته ها، مسئولان کشتی نیاز دارند که از تکنولوژیهای مختلف در حوزه بازاریابی در کشتی استفاده کنند.
حمیدرضا میرصفیان؛ معصومه کلاته سیفری؛ سحر اکبرنژاد دهمیانی؛ فاطمه کاتبی جهرمی
چکیده
حضور تماشاگران در استادیومهای فوتبال موجب زنده بودن ورزش شده است و بدون حضور تماشاگران فوتبال جذابیت و مهیج بودن خود را از دست میدهد. در ایران زنان حق حضور در استادیومهای فوتبال را ندارند. از طرفی رسانههای اجتماعی در یافتههای جدید و شکلگیری تحولات و اطلاع رسانی نقش پررنگی دارند. از این رو هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی از نقش ...
بیشتر
حضور تماشاگران در استادیومهای فوتبال موجب زنده بودن ورزش شده است و بدون حضور تماشاگران فوتبال جذابیت و مهیج بودن خود را از دست میدهد. در ایران زنان حق حضور در استادیومهای فوتبال را ندارند. از طرفی رسانههای اجتماعی در یافتههای جدید و شکلگیری تحولات و اطلاع رسانی نقش پررنگی دارند. از این رو هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی از نقش رسانههای اجتماعی بر حضور بانوان تماشاگر در استادیومهای فوتبال بود. این پژوهش ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر راهبرد، اکتشافی است که بهصورت کیفی بر اساس نظریه داده بنیاد اجرا شد. جامعه پژوهش، اساتید و نخبگان در زمینه مدیریت ورزشی و فعالان رسانه بودند که بهصورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و با مصاحبههای نیمه ساختاریافته دادهها گردآوری شدند. نتایج نشان داد مدل به دست آمده از سه بخش تشکیل شده است. در سطح اول مدل، مؤلفههای عوامل پیشبرنده و در سطح دوم، مؤلفههای عوامل مرتبط با فرآیندها و همچنین در سطح سوم، پیامدهای اولیه و ثانویه هستند. با حمایت دولت و استفاده از نتایج حاصل از پژوهش حاضر، مدیران و مسئولین بخش فوتبال ایران میتوانند با فراهم سازی امکان حضور بانوان تماشاگر در استادیومهای فوتبال ایران به توسعه بازاریابی فوتبال و اقتصاد فوتبال کشور کمک شایانی کنند.
فرزاد نوبخت؛ رقیه بخشش؛ مهرداد محرم زاده؛ عباس نقی زاده
چکیده
این پژوهش با هدف امکان سنجی طراحی و پیاده سازی نرم افزار بازاریابی در رویدادهای ورزشی انجام شده است تا از نظر مالی، فنی، انسانی، قانونی، عملیاتی و زمانی بررسی شود.پژوهش حاضر توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی بوده که برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه امکان سنجی که با چهل گویه در شش بعد مالی، فنی، انسانی، قانونی، عملیاتی و زمانی تهیه شد. میزان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف امکان سنجی طراحی و پیاده سازی نرم افزار بازاریابی در رویدادهای ورزشی انجام شده است تا از نظر مالی، فنی، انسانی، قانونی، عملیاتی و زمانی بررسی شود.پژوهش حاضر توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی بوده که برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه امکان سنجی که با چهل گویه در شش بعد مالی، فنی، انسانی، قانونی، عملیاتی و زمانی تهیه شد. میزان پایایی آن به بوسیله آزمون آلفای کرونباخ وروایی محتوایی پرسشنامه توسط 5 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی بررسی(با استفاده از شاخص CVIوCVR) و مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق 270 نفر از مدیران و کارشناسان ورزشی و طراحان نرم افزار شهر اردبیل را شامل می شوند که نمونه گیری در آن به صورت تصادفی طبقه ای صورت گرفته وحجم نمونه با توجه به فرمول کوکران154 نفر برآورد و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان دادکه که از نظر بعد انسانی امکان اجرای نرم افزار بازاریابی در رویدادهای ورزشی استان اردبیل تایید می شود ولی از نظر بعد فنی، قانونی، مالی، عملیاتی و زمانی امکان اجرای نرم افزار بازاریابی در رویدادهای ورزشی استان اردبیل تایید نمی گردد. با توجه به نتایج بدست آمده طراحی و پیاده سازی نرم افزاربازاریابی رویدادهای ورزشی در استان اردبیل مثبت ارزیابی نمی شود و قبل از اقدام به چنین طراحی حتما بایستی موانع احتمالی و راههای بررسی آن مورد توجه قرار گیرد.
رسول نظری؛ الهام مشکل گشا؛ رضا فردی پور
چکیده
هدف از پژوهش بررسی نقش کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصتهای اجتماعی سازی به عنوان عوامل اثرگذار بر مبادله دانش ضمنی و اثربخشی بازاریابی می باشد. پژوهش از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است، جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه انجام شد. محیط پژوهش شرکت تولید کننده و فروشنده محصولات ...
بیشتر
هدف از پژوهش بررسی نقش کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصتهای اجتماعی سازی به عنوان عوامل اثرگذار بر مبادله دانش ضمنی و اثربخشی بازاریابی می باشد. پژوهش از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است، جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه انجام شد. محیط پژوهش شرکت تولید کننده و فروشنده محصولات ورزشی مجید بود. جامعه آماری پژوهش فروشندگان ورزشی بودند، ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه بود، نمونه آماری 144 نفر از فروشندگان ورزشی می باشد. اطلاعات بوسیله نرم افزارهای ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که متغیرهای کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصتهای اجتماعی سازی با اثربخشی بازاریابی به طور مستقیم و همچنین به طور غیر مستقیم از طریق اثر متغیر میانجی مبادله دانش ضمنی رابطه مثبت دارد. نقش میانجی مبادله دانش ضمنی در رابطه بین کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصت های اجتماعی سازی با اثربخشی بازاریابی نقش تاثیر گذار می باشد. به طور کلی پیشنهاد می گردد مدیران بازاریابی و فروش راهبردهایی را در جهت ارتقای اثربخشی بازاریابی از طریق افزایش سرمایه گذاری بر روی ارتباطات میان کارکردی و فرصت های اجتماعی سازی مد نظر قرار دهند.
حسین کردلو؛ رضا خورشیدی؛ علیرضا الهی
دوره 3، شماره 4 ، شهریور 1395، ، صفحه 25-34
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و تعیین رابطه بین تبلیغات دهان به دهان و تمایل حضور مشتریان باشگاههای پرورش اندام ایلام بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند را تشکیل دادند. به این منظور 280 مشتری از باشگاههای بدنسازی به صورت تصادفی انتخاب شد ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و تعیین رابطه بین تبلیغات دهان به دهان و تمایل حضور مشتریان باشگاههای پرورش اندام ایلام بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند را تشکیل دادند. به این منظور 280 مشتری از باشگاههای بدنسازی به صورت تصادفی انتخاب شد و اطلاعات لازم مربوط به ویژگیهای فردی از طریق چکلیست و پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان جانگ (2007) و با پایایی 82/0=α و پرسشنامه تمایل حضور مجدد لیم (2006) و با پایایی 91/0=α، جمعآوری شد. روش تحقیق همبستگی بوده و از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، همه مؤلفههای تبلیغات دهان به دهان قابلیت پیشبینی تمایل حضور مشتریان باشگاههای پرورش اندام را دارند (به جزء مؤلفه تخصص گیرنده). بطوری که مؤلفه پیگیری اطلاعات بیشترین و قدرت رابطه کمترین تأثیر را بر تمایل حضور مشتریان به باشگاههای پرورش اندام را داشتند. با عنایت به یافتهها، ضروری است به کیفیت و قیمت خدمات توجه شود، تا رضایت مشتریان جلب شود و در نتیجه رضایت مشتریان باعث تبلیغات دهان به دهان برای حضور مشتریان جدید در باشگاههای پرورش اندام شود.
سعید خانمرادی؛ حسین عیدی؛ اکرم قبادی یگانه
دوره 3، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 41-51
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه خدمات آنلاین و بازاریابی تحت وب در باشگاه های فوتبال ایران، آلمان و انگلستان بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیل بود. جامعه آماری شامل وب سایت های رسمی باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران (16 تیم)، بوندسلیگای آلمان (18 تیم) و لیگ برتر انگلیس (20 تیم) در فصل 2015-2014 بود. نمونه به صورت تمام شمار و شامل 54 وب سایت بود. ابزار ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه خدمات آنلاین و بازاریابی تحت وب در باشگاه های فوتبال ایران، آلمان و انگلستان بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیل بود. جامعه آماری شامل وب سایت های رسمی باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران (16 تیم)، بوندسلیگای آلمان (18 تیم) و لیگ برتر انگلیس (20 تیم) در فصل 2015-2014 بود. نمونه به صورت تمام شمار و شامل 54 وب سایت بود. ابزار تحقیق چک لیست محقق ساخته ای بود که روایی آن به تایید متخصصان مدیریت ورزشی رسید، و پایایی آن از طریق پایایی مصححان بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (k-s، ضریب همبستگی اسپیرمن و فریدمن) استفاده شد. نتایج نشان داد که وب سایت باشگاه های ایران پایین ترین میانگین (9/37) را در زمینه ارائه خدمات آنلاین و بازاریابی تحت وب (1/43) در مقایسه با باشگاه های آلمان و انگلیس داشتند. مهمترین نقاط قوت و ضعف لیگ برتر ایران در این زمینه نیز مشخص گردید. همچنین باشگاه ملوان در زمینه ارائه خدمات آنلاین بالاترین میانگین رتبه ای (11/40) و تراکتورسازی در زمینه بازاریابی تحت وب بالاترین میانگین رتبه ای (11/67) را داشتند. همچنین بین میزان خدمات آنلاین ارائه شده و بازاریابی تحت وب تنها در میان لیگ برتر انگلستان ارتباط معناداری وجود داشت. نتیجه گیری می شود که باشگاه های فوتبال ایران باید تلاش بیشتری در زمینه بازاریابی و خدمات آنلاین انجام دهند تا فاصله بین خود با کشورهای اروپایی را کاهش دهند.
محمدابراهیم رزاقی؛ قاسم مهرابی؛ مجید جلالی فراهانی
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1394، ، صفحه 19-28
چکیده
خدمات دهی در حوزه ورزش زمانی میتوانند بهرهوری بالایی داشته باشند که ارائه خدمات آنان ضمن انطباق با نیازهای مشتریان، از بهرهوری سازمانی مناسبی نیز برخوردار باشد. مدیریت ارتباط با مشتری همان تعامل با هواداران برای کسب مزیت رقابتی است و باشگاهها از طریق وبسایت های خود میتوانند به این امر اقدام کنند. براین اساس، این پژوهش ...
بیشتر
خدمات دهی در حوزه ورزش زمانی میتوانند بهرهوری بالایی داشته باشند که ارائه خدمات آنان ضمن انطباق با نیازهای مشتریان، از بهرهوری سازمانی مناسبی نیز برخوردار باشد. مدیریت ارتباط با مشتری همان تعامل با هواداران برای کسب مزیت رقابتی است و باشگاهها از طریق وبسایت های خود میتوانند به این امر اقدام کنند. براین اساس، این پژوهش با هدف بررسی بازاریابی تحت وب (مدیریت ارتباط با مشتری) انجام گرفت و جامعة آماری پژوهش را کلیه وبسایت باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران (تراکتور سازی، استقلال، فولاد، سپاهان، نفت تهران، صبای قم، سایپا، پرسپولیس، پدیده مشهد، پیکان تهران، راه آهن، استقلال خوزستان، ذوب آهن، گسترش فولاد، نفت سپاهان و ملوان) تشکیل می داد. پژوهش از حیث روش کیفی و از منظر اجرا کاربردی بود. به منظور جمع آوری اطلاعات از چک لیست استاندارد بازاریابی تحت وب کریمادیس استفاده شد. یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که باشگاههای فوتبال ایران تا حدودی به ویژگی اطلاعاتی پرداختهاند، اما در تمام ویژگیهای فروش، ترویجی، ارتباطی و جمعآوری اطلاعات از وضعیت مناسبی برخوردار نسیتند. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق حاضر باشگاههای فوتبال ایران نیازمند بازنگری اساسی و گستردهای در به روز رسانی ساختاری وب سایتهای خود جهت تقویت کسب مزیت رقابتی نیاز دارند.
نرگس بکتاش؛ طیبه بزرگر؛ سیدحمید قاسمی
دوره 2، شماره 1 ، آبان 1393، ، صفحه 27-35
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر بازاریابی محصولات ورزشی ایران با تأکید بر آمیخته بازاریابی ورزشی (4P) پرداخته است. مؤلفه های آمیخته بازاریابی ورزشی شامل محصول، قیمت، ترویج و توزیع میباشد. نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرنگاران ورزشی، کارشناسان ورزشی و تولیدکنندگان ورزشی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر بازاریابی محصولات ورزشی ایران با تأکید بر آمیخته بازاریابی ورزشی (4P) پرداخته است. مؤلفه های آمیخته بازاریابی ورزشی شامل محصول، قیمت، ترویج و توزیع میباشد. نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرنگاران ورزشی، کارشناسان ورزشی و تولیدکنندگان ورزشی می باشد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با کمک نرم افزارSPSS انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب مؤلفه های محصولات، قیمت و توزیع تفاوت معناداری وجود دارد و تنها برای مؤلفه ترویج بین وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معناداری وجود نداشته است.
مرتضی رضائی صوفی؛ عباس شعبانی
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 43-49
چکیده
امروزه رسانهها به عنوان مرکز عصبی جامعه محسوب میشوند و مهمترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهیها در تحقق فرآیند ارتباطات میباشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رسانههای جمعی بر تامین منابع مالی در ورزش بود. روش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی میباشد که از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی میباشد. ...
بیشتر
امروزه رسانهها به عنوان مرکز عصبی جامعه محسوب میشوند و مهمترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهیها در تحقق فرآیند ارتباطات میباشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رسانههای جمعی بر تامین منابع مالی در ورزش بود. روش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی میباشد که از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی میباشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تعیین روائی محتوای این پرسشنامه از چندین تن از اساتید رشته تربیت بدنی نظر خواهی شد که پس از اعمال نظرات آنها، پرسشنامه مورد تایید آنها قرار گرفت و به منظور اندازهگیری قابلیت پایایی، از روش آلفای کرونباخ در بخش کوچکی از جامعه آماری (18 نفر) 90/0 محاسبه گردید. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل حامیان ورزشی بخش خصوصی، حامیان مالی در بخش دولتی، هیئتهای ورزشی استان مرکزی، کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان مرکزی و اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان مرکزی بودند در این پژوهش نمونه برابر جامعه قرار گرفت که از مجموع 80 نفر نمونه پژوهش 71 پرسشنامه به صورت صحیح و کامل دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. که در بخش آمار استنباطی از آزمونهای فریدمن برای رتبه بندی کردن موارد استفاده شد. در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که در کشور ما نقش رسانههای جمعی در تامین منابع مالی، شیوه بازاریابی و رشد صنعت ورزش در رتبههای میانی قرار دارد، که لزوم تجدید نظر در شیوههای بازاریابی و تامین منابع مالی توسط رسانههای گروهی و اصلاحات قانون حق پخش تلویزیونی ضروری به نظر میرسد.