با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش اموخته کارشناسی. ارشد دانشگاه ازاد اسلامی خوراسگان اصفهان ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد تهران جنوب

10.30473/jsm.2025.71210.1862

چکیده

هدف اصلی تحقیق حاضر ارائه مدل ارتباط بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با رفتار مشتریان فروشگاه‌های ورزشی با میانجی گری سواد ارتباطی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع توصیفی – همبستگی می‌باشد که به شیوه میدانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان فروشگاه‌های ورزشی شهر بغداد می‌باشند که تعداد آنها نامحدود می‌باشد. با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه تعداد 384 نفر می‌باشد که برای اطمینان از برگشت پرسشنامه، تعداد 400 پرسشنامه به صورت تصادفی ساده بین آنها توزیع شده است. داده‌های به دست آمده از طریق پرسشنامه با استفاده از نرم افزار pls به کمک معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با رفتار مشتریان فروشگاه های ورزشی شهر بغداد رابطه معناداری دارد و سواد ارتباطی در میان این رابطه نقش میانجی دارد. لذا باتوجه به افزایش کمی ‌رسانه‌های ورزشی و همچنین فراگیری مقوله ورزش در جامعه و جذب مخاطبان گسترده از طریق این رسانه‌ها، لزوم نهادینه کردن سواد رسانه‌های ورزشی در میان دریافت کنندگان پیام‌های بازاریابی ورزشی بر پایه مبانی علمی و نظری، در حوزه رسانه و ورزش امری انکارناپذیر است

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting the Relationship model of Social Media Marketing with the Behavior of CustomersBaghdad city of Iraq with the Mediation of Communication Literacy

نویسندگان [English]

  • Yosef jamal Rahim 1
  • forough mohammadi 2

1 Master's student in Sports Management, Khorasgan Azad University, Isfahan, Iran

2 Assistant Professor of Sports Management Department, Islamic Azad University, South Tehran

چکیده [English]

A B S T R A C T

The aim of this research is to develop a model that explains the relationship between social media marketing and the behavior of sports store customers. The study also investigates the role of communication literacy in mediating this relationship. The research is both descriptive-correlational and applied in nature, and was conducted using field methods. The statistical population of the study includes all customers of sports stores in Baghdad, with an unlimited number of participants. Based on Morgan's table, the sample size was determined to be 384 people. To ensure the return of the questionnaires, 400 questionnaires were randomly distributed to the customers. The data collected through the questionnaires were analyzed using PLS software with the help of structural equations. The results from the path analysis using the structural equation model revealed that social media marketing has a significant relationship with the behavior of customers of sports store customers in Baghdad, and that communication literacy plays a mediating role in this relationship. Thus, there is a need to institutionalize sports literacy among the recipients of sports marketing messages based on scientific and theoretical foundations. This is especially important given the quantitative increase of sports media and the widespread appeal of the sports category in society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • Social Media
  • Social Media Marketing
  • Customer Behavior
  • Communication Literacy