مهری تبریزی یگانه؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هدف از این پژوهش ارائة مدل نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه گردشگری ورزشی بودند (23 نفر). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائة مدل نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه گردشگری ورزشی بودند (23 نفر). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام گردید. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم با استفاده از نرمافزار مکسکیودیای نسخه پرو انجام گردید. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که 4 مضمون سازماندهنده (انگیزشی، آموزشی، اطلاعرسانی و فرهنگسازی) و 22 مضمون پایه بهعنوان ابعاد نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی وجود دارد. همچنین با بررسی فراوانیهای هر یک از مضامین سازماندهنده مشخص گردید که مضمون سازماندهنده انگیزشی و اطلاعرسانی، از فراوانی بیشتری نسبت به بقیه مضامین برخوردار است. با توجه به نقش پررنگ رسانههای مختلف بر توسعه سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی، میبایست رفع چالشهای آن، از اهداف اصلی برنامههای توسعه رسانههای ورزشی باشد که توصیه میشود رسانههای مختلف از نتایج پژوهش حاضر بهره گیرند.
افسانه زارع؛ مینا حکاک زاده؛ سید جلیل میریوسفی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل فرایندی مدیریت عملکرد رسانهای فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور بود، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) بود. مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزشی (که حداقل یک پژوهش در حوزه مدیریت عملکرد انجام دادهاند)، مدیران انجمنها و هیئت-های استانی و اعضای فدراسیون ورزش دانشآموزی بودند؛ ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل فرایندی مدیریت عملکرد رسانهای فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور بود، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) بود. مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزشی (که حداقل یک پژوهش در حوزه مدیریت عملکرد انجام دادهاند)، مدیران انجمنها و هیئت-های استانی و اعضای فدراسیون ورزش دانشآموزی بودند؛ که این افراد، بهصورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (20 مصاحبه با 20 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه در بین نمونه بخش کیفی (بهصورت کامل) توزیع گردید (75 نفر). نمونه آماری، حداکثر تعداد نمونه با توجه به جدول مورگان در نظر گرفته شد (63 نفر) و روش نمونهگیری بهصورت تصادفی در دسترس بود. از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart- PLS برای تحلیل مدل استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش مشخص گردید که مقولهها در قالب 41 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل فرایندی جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفهی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. استفاده از ظرفیتهای رسانهدر فدراسیون ورزش دانشآموزی، منجر به بهبود عملکرد این فدراسیون میگردد.
سینا فلاحتی؛ مینا حکاک زاده؛ محمد پوررنجبر
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل نقش رسانهها در نهادینهسازی فعالیت ورزشی در اوقات فراغت ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. در ابتدا با استفاده از تحلیل مضمون، مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر شناسایی و در ادامه، مدل ساختاری تفسیری، ترسیم گردید. جامعه پژوهش حاضر در دو بخش تحلیل مضمون و ساختاری تفسیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل نقش رسانهها در نهادینهسازی فعالیت ورزشی در اوقات فراغت ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. در ابتدا با استفاده از تحلیل مضمون، مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر شناسایی و در ادامه، مدل ساختاری تفسیری، ترسیم گردید. جامعه پژوهش حاضر در دو بخش تحلیل مضمون و ساختاری تفسیری شامل اساتید مدیریت ورزشی و رسانه ورزشی که پژوهشهایی در زمینه اوقات فراغت ورزشی و رسانه به چاپ رسانده باشند (حداقل دو پژوهش) و همچنین مدیران و تهیهکنندگان رسانههای ورزشی (شبکه ورزش، رادیو ورزش و روزنامههای ورزشی) که در زمینه اوقات فراغت برنامههایی تولید و تدوین نموده بودند. ابزار اندازهگیری در بخش تحلیل مضمون، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش مدل ساختاری تفسیری، پرسشنامه بود. از دو روش تحلیل مضمون (نرمافزار مکس کیودیای) و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) (نرمافزار اکسل) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشدهاست. 5 مضمون سازماندهنده و 28 مضمون پایه برای نقش رسانهها در نهادینهسازی فعالیت ورزشی در اوقات فراغت ایران شناساییشده است. نتایج نشان داد که مضامین «فرهنگسازی» و «اجتماعی» وابستگی زیادی به سایر مضامین دارند و به بیان دقیـقتـر در دسـته متغیرهـای وابسـته قـرار میگیرند. مضامین «اطلاعرسانی» و «آموزشی» نیز بهعنوان متغیرهای مسـتقل، نقـش هـدایتکننـدگی حـداکثری و وابسـتگی ضعیفی دارند؛ و مضمون انگیزاننده نیز بهعنوان متغیری با حداقل وابستگی و نفوذ در دسته عوامل خودمختار قرار دارند. براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود تا در تعریف و ارتقای نقش رسانهها در توسعه مشارکت ورزشی، به محور قرار دادن برنامههای آموزشی ورزش در رسانهها و رسانههای آموزشی ورزش تأکید شود.
روابط عمومی ورزشی
محمد صدیق پورمند؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی مدل تصمیمگیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیتبدنی آموزشوپرورش بود. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بود و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری بهعنوان روش تحقیق استفاده شد. روش گردآوری دادهها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 15 نفر از شامل مدیران ارشد وزارت آموزشوپرورش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی مدل تصمیمگیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیتبدنی آموزشوپرورش بود. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بود و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری بهعنوان روش تحقیق استفاده شد. روش گردآوری دادهها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 15 نفر از شامل مدیران ارشد وزارت آموزشوپرورش و اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت ورزشی گرایش برنامهریزی و همه افراد دارای تجربه اجرایی در بحث برنامهریزی استراتژیک سازمانهای ورزشی بود. روایی و پایایی کدهای بهدستآمده به تأیید رسید. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهرهگیری از نرمافزار مکسکیودیای نسخه پرو استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که 22 مفهوم و چهار مقوله (کد محوری)، از مؤلفههای اثرگذار بر تصمیمگیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیتبدنی آموزشوپرورش، عوامل فردی، امکانات و زیرساختها و سازمانی بودند.