نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کهنوج، دانشگاه آزاد اسلامی، کهنوج، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدل حمایت رسانهای از کلاسهای چندپایه درس تربیتبدنی در مناطق کم برخوردار بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اساتید مدیریت ورزشی فعال در زمینه موضوع پژوهش، اساتید حوزه رسانه، مدیران آموزشوپرورش کشور، مدیران تربیتبدنی آموزشوپرورش مناطق محروم که بیش از پنج سال سابقه مدیریتی داشتند و معلمان ابتدایی مناطق محروم و کلاسهای چندپایه که سابقه بیش از 10 سال تدریس و تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری را داشتند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. نتایج تحلیل مضمون فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهرهگیری از نظرات خبرگان شرکتکننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که سه عامل فردی، سازمانی و کلان شناساییشده از عوامل مؤثر بر حمایت رسانهای از کلاسهای چندپایه درس تربیتبدنی در مناطق کم برخوردار میباشد. بهطورکلی بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که برای ارتقاء کیفیت آموزش تربیتبدنی در کلاسهای چندپایه مناطق کم برخوردار و بهرهگیری بهینه از حمایتهای رسانهای، باید بهطور همزمان به سه سطح فردی، سازمانی و کلان توجه داشت. ارائه برنامههای آموزشی و ترویجی مناسب، بهبود زیرساختها و تجهیزات و تدوین سیاستها و استراتژیهای حمایتی ازجمله اقداماتی است که میتواند به تحقق این هدف کمک کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Developing a Media Support Model for Multi-Grade Physical Education Classes in Underprivileged Areas
نویسندگان [English]
- Mohamad Javad Velayati 1
- Mina Hakakzadeh 2
- Salman Soltaninejad 3
1 PhD student in sports management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
3 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Kohnouj Branch, Islamic Azad University, Kohnouj, Iran
چکیده [English]
The aim of this research was to develop a media support model for multi-grade physical education classes in underprivileged areas. This qualitative study employed a thematic analysis approach. The study's population consisted of experts in sports management, media professionals, national education administrators, physical education managers from underprivileged areas with over five years of managerial experience, and elementary school teachers from underprivileged areas and multi-grade classes with more than ten years of teaching experience and holding master's or doctoral degrees. Nineteen participants were selected through purposive sampling. The research instrument was an exploratory semi-structured interview. The validity of the instrument was assessed and confirmed based on sample credibility, expert opinions, and inter-rater agreement. Thematic analysis was conducted using the method proposed by Attride-Stirling (2001). The comprehensive thematic analysis and network mapping, incorporating expert opinions and theoretical foundations, identified three influential factors on media support for multi-grade physical education classes in underprivileged areas: individual, organizational, and macro-level factors. Overall, the findings suggest that improving the quality of physical education in multi-grade classes in underprivileged areas and optimizing media support requires simultaneous attention to these three levels. Implementing suitable educational and promotional programs, enhancing infrastructure and equipment, and developing supportive policies and strategies are essential actions to achieve this goal.
کلیدواژهها [English]
- School sports
- underprivileged areas
- media support
- physical education