مقاله پژوهشی
محبوبه جعفرزاده زرندی؛ محمد ابراهیم رزاقی؛ اعظم میرزااکبری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی جایگاه آی تی در توسعۀ فرصتهای کارآفرینی در ورزش اجرا گردید. روش اجرای این تحقیق پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران شرکتهای تولیدکننده محصولات ورزشی در ایران (460=N) بود که از بین آنها به صورت تصادفی، تعداد 169 شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی جایگاه آی تی در توسعۀ فرصتهای کارآفرینی در ورزش اجرا گردید. روش اجرای این تحقیق پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران شرکتهای تولیدکننده محصولات ورزشی در ایران (460=N) بود که از بین آنها به صورت تصادفی، تعداد 169 شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه هیسریچ و پیتر (2002) که روایی و پایایی آن در تحقیق خسروانی فرد (1391) مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته بود، استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه در تحقیق حاضر با روش آلفای کرونباخ (89/0 ) و روایی (صوری و محتوایی) آن بر اساس نظرات اساتید مجرب و متخصص تربیت بدنی و با استفاده از روش سیگمای شمارشی 85/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از تکنیک های آمار توصیفی و آمار استنباطی و از نرمافزار SPSS 20 در سطح معناداری (05/0 P
مقاله پژوهشی
سیاوش خداپرست؛ مرتضی رضایی صوفی؛ مریم کاظمی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط تبلیغات دهانبهدهان با تمایل حضور افراد در باشگاه های ورزشی والیبال شهرستان رشت بود. روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه افراد فعال در باشگاه های والیبال شهر رشت بودند. روش نمونهگیری تحقیق بهصورت دردسترس انتخاب شد. از پرسشنامهای محققساخته ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط تبلیغات دهانبهدهان با تمایل حضور افراد در باشگاه های ورزشی والیبال شهرستان رشت بود. روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه افراد فعال در باشگاه های والیبال شهر رشت بودند. روش نمونهگیری تحقیق بهصورت دردسترس انتخاب شد. از پرسشنامهای محققساخته جهت جمع آوری داده ها استفاده شد که شامل 36 سؤال بود. روایی پرسشنامه به تأیید 12 تن از اساتید حوزه مدیریت ورزشی رسید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 940/0 بهدست آمد. در نهایت برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (کلموگروف اسمیرنف) با استفاده از نرم افزار SPSS 23 انجام گرفت و جهت مدلسازی معادلات ساختاری از نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که متغیر ارتباطات بر تمایل حضور افراد بهطور مستقیم اثر مثبت و معناداری (183/0درصد)، دارد؛ همچنین نتایج نشان داد که متغیر اعتماد بر تمایل حضور افراد بهطور مستقیم اثر مثبت و معناداری دارد و حدود 20 درصد این متغیر را تبیین میکند. همچنین متغیر تخصص بر تمایل حضور افراد بهطور مستقیم اثر مثبت و معناداری (323/0درصد)، دارد. در نهایت مشخص گردید متغیر تعهد بر تمایل حضور افراد بهطور مستقیم اثر مثبت و معناداری دارد و حدود 28 درصد از تغییرات آن را تبیین میکند. میتوان گفت ارزیابى کیفیت خدمات قبل از مصرف آن به دلیل ناملموس بودن خدمات مشکل خواهد بود. بنابراین استفاده از ارتباط دهانبهدهان میتواند منجر به تمایل به حضور و همچنین حضور مجدد در باشگاههای والیبال گردد.
مقاله پژوهشی
رقیه بدیعی گهر؛ حسین پورسلطانی
چکیده
هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت نشریات علمی – پژوهشی و علمی- ترویجی حوزه تربیت بدنی در ایران در سال 1393 است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی بود که در آن داده ها از نمونه آماری 20 نشریه علمی – پژوهشی و یک نشریه علمی - ترویجی از جامعه آماری نشریات معتبر وزارت علوم و با روش نمونه گیری روشهای آماری توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت نشریات علمی – پژوهشی و علمی- ترویجی حوزه تربیت بدنی در ایران در سال 1393 است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی بود که در آن داده ها از نمونه آماری 20 نشریه علمی – پژوهشی و یک نشریه علمی - ترویجی از جامعه آماری نشریات معتبر وزارت علوم و با روش نمونه گیری روشهای آماری توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS و اکسل با ابزار برگه های کدگذاری جمع آوری شد. روایی ابزار صوری و محتوایی به تأیید رسید. نتایج نشان داد 36 درصد از نویسندگان مقالات رشته تحصیلی خود را مشخص ننموده اند، مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی با 28% از کل مقالات در جایگاه دوم قرار دارد. مؤلفه ورزشی همگانی با 38% از کل مقالات بیشترین سهم را در میان مؤلفه ها داشت. مباحث و موضوعات پیرامون رشته ورزشی همگانی 13/42% از کل مقالات را به خود اختصاص داده اند. همچنین، موضوعات پرداخته شده به رده سنی بزرگسال 86% از کل مقالات را به خود اختصاص داده است. بیشترین روش تحقیق استفاده شده در مقالات انواع روشهای توصیفی با 69% از کل مقالات است و روش آماری استنباطی با 45% از کل مقالات بیشترین میزان استفاده را داشتند. مشارکت نویسندگان در گروه های سه نفره 47/53% از کل مقالات را به خود اختصاص داد که این رقم تمایل نویسندگان به پژوهش های گروهی را نشان میدهد. نویسندگان با رتبه علمی کارشناسی ارشد و دانشجوی کارشناسی ارشد با 39% از کل مقالات بیشترین سهم را در تألیف مقالات داشتند. سهم اعضای هیئت تحریریه نشریات در نوشتن مقالات تنها 8% از کل مقالات است. همکاری بین رشتهای تنها در 5% از کل مقالات صورت گرفته است. نویسندگان با وابستگی سازمانی دانشگاه تهران با 57/15% از کل مقالات بیشترین سهم را در تألیف مقالات داشتند. بازه زمانی 5-4 ماه با 18% از کل مقالات بالاترین درصد را دارد و میانگین مدت زمان پذیرش مقاله 05/5 ماه است. ارائه تصویری واقع بینانه از تحقیقات پژوهشی مبتنی بر ضعف ها و قوتها در حوزه تربیت بدنی است. تحلیل محتوای این نشریات منجر به شناخت حوزه های تخصصی نیازمند پژوهش در کشور می گردد، در نتیجه دامنه پژوهشهای تخصصی را گسترش میدهد. علاوه بر این، با بررسی میزان انطباق این پژوهشها بر نیازهای ورزشی کشور، امکان برنامه ریزی دقیقتر و سیاستگذاری صحیح تر در حوزه ورزش پژوهی فراهم می گردد.
مقاله پژوهشی
معصومه حسینی؛ نازنین قاسمی
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی مقایسة سواد رسانهای در متخصصان گرایشهای تربیت بدنی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی –تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 75 نفر از متخصصان تربیت بدنی شهرستان بیرجند بود که نمونه آماری به صورت کلشمار و تعداد 15 نفر از هر گرایش تربیت بدنی انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه اطلاعات ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی مقایسة سواد رسانهای در متخصصان گرایشهای تربیت بدنی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی –تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 75 نفر از متخصصان تربیت بدنی شهرستان بیرجند بود که نمونه آماری به صورت کلشمار و تعداد 15 نفر از هر گرایش تربیت بدنی انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه محققساخته سواد رسانهای استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه، آزمون تعقیبی شفه و آزمونT مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متخصصان تربیتبدنی در گرایشهای مختلف در سواد رسانهای تفاوت معناداری وجود ندارد. لزوم بهره بردن از سواد رسانه با توجه به مقتضیات زمان حال برای کلیه متخصصین ضروری بوده و نوعی مزیت رقابتی و برند شخصی برای فرد محسوب میگردد.
مقاله پژوهشی
میترا ایرانپور مبارکه؛ ناهید اتقیا؛ مریم مختاری دینانی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش رسانه های جمعی در توسعه گردشگری ورزشی استان اصفهان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران و کارمندان شاغل در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و آژانس های مسافرتی (N=2000) استان اصفهان بوده که از بین آنها 350 نفر با استناد به فرمول کوکران و به شیوۀ نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش رسانه های جمعی در توسعه گردشگری ورزشی استان اصفهان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران و کارمندان شاغل در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و آژانس های مسافرتی (N=2000) استان اصفهان بوده که از بین آنها 350 نفر با استناد به فرمول کوکران و به شیوۀ نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ای با 45 گویه در قالب سه مؤلفه بود. پس از تعیین روایی صوری و محتوایی، روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و ضریب پایایی 812/0 محاسبه شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس فریدمن حاکی از آن بود که بین نقش انواع رسانه ها در توسعه گردشگری ورزشی استان اصفهان تفاوت معنادار وجود دارد (05/0p <) و به ترتیب رسانه های سمعی و بصری، رسانه های نوین و رسانه های چاپی در جایگاه اول تا سوم قرار داشتند. بنابراین لازم است در زمینه تقویت هرچه بیشتر رسانه های سمعی و بصری در جهت توسعۀ بیشتر گردشگری ورزشی در استان اصفهان تمهیدات لازم اتحاذ گردد.
مقاله پژوهشی
مهرداد محرم زاده؛ سجاد پاشایی؛ میر داود حسینی
چکیده
در سالهای اخیر نیاز به تغییر جهت از نگرش مبادله ای به ارتباطی در مدیریت ارتباط با مشتری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش، مدیریت ارتباط با مشتری بر رضایتمندی و وفاداری مشتریان مراجعه کننده به اماکن ورزشی استان آذربایجان شرقی میباشد. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی و با توجه به هدف از نوع کاربردی میباشد و ...
بیشتر
در سالهای اخیر نیاز به تغییر جهت از نگرش مبادله ای به ارتباطی در مدیریت ارتباط با مشتری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش، مدیریت ارتباط با مشتری بر رضایتمندی و وفاداری مشتریان مراجعه کننده به اماکن ورزشی استان آذربایجان شرقی میباشد. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی و با توجه به هدف از نوع کاربردی میباشد و جمع آوری اطلاعات به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر افراد مراجعه کننده به اماکن و مراکز تفریحی – ورزشی استان آذربایجان شرقی در سال 97 بودند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد محمودی و همکاران (1395)؛ علویشاد (1387) استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها را با نرم افزار SMART-PLS و با استفاده از آزمون t و ضرایب مسیر (b) نشان داد. یافته های پژوهش نشان داد؛ ارتباط مستقیم و معناداری بین مؤلفه های مدیریت ارتباط با مشتری (درک و تفکیک مشتری، ارتباط متقابل با مشتری، جذب و حفظ مشتری، توسعه روابط) با رضایتمندی در سطح معنادار 001/0 وجود دارد (61/0 b = 700/16t=)، همچنین تأثیر مثبت و میانجیگری رضایتمندی بر وفاداری مشتریان تأیید شد (78/0 b =). ازاینرو تغییر فضای تجاری و تحول بازاریابی از طریق مدیریت ارتباط با مشتری بهمنظور افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان اماکن ورزشی امری ضروری است، بنابراین ارایه خدمات با دقت و توجه به نیازها و علایق مشتری مهمترین عوامل جذب و حفظ مشتری در اماکن میباشد.
مقاله پژوهشی
مهدی حقیقی؛ محمد حامی؛ وحید شجاعی
چکیده
هدف پژوهش بررسی تأثیر عوامل فناوری و راهبردی بر چابک سازی در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران، معاونین و کارمندان اداره جوانان و ورزش استان مازندران به تعداد 250 نفر در سال 1396 تشکیل دادند. با توجه به تعداد کم جامعه آماری، تعداد نمونه برابر با تعداد جامعه آماری در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی تأثیر عوامل فناوری و راهبردی بر چابک سازی در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران، معاونین و کارمندان اداره جوانان و ورزش استان مازندران به تعداد 250 نفر در سال 1396 تشکیل دادند. با توجه به تعداد کم جامعه آماری، تعداد نمونه برابر با تعداد جامعه آماری در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. روایی پرسشنامه نیز توسط کارشناسان ورزش مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی (معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل راهبردی بر اجرای چابک سازی مؤثر بود اما برخلاف آن تأثیر عوامل فناوری بر چابک سازی در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران مورد تأیید واقع نشد. بر اساس یافته های تحقیق، مدیران ادارات ورزش و جوانان استان مازندران میتوانند با ایجاد تخصیص سریع منابع، بهبود کیفیت، کسب تجربه، تکریم مراجعین، ترسیم چشمانداز راهبردی، توسعه زیرساختهای فناوری، پذیرش فرهنگ تغییرپذیری و کلاسهای آموزشی مرتبط با فناوری جدید قابلیتهای چابکی را در خود افزایش دهند.
مقاله پژوهشی
عباس شعبانی؛ بهرام صالح نیا
چکیده
هدف از انجام این پژوهش مطالعه ورزش آموزشی و همگانی دانشگاهها به روش تحلیل سوات با رویکرد نشر یافتهها و ارائه کاربرد میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمعآوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه است. برای تعیین روایی پرسشنامه با متخصصین مشورت و بعد ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش مطالعه ورزش آموزشی و همگانی دانشگاهها به روش تحلیل سوات با رویکرد نشر یافتهها و ارائه کاربرد میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمعآوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه است. برای تعیین روایی پرسشنامه با متخصصین مشورت و بعد از اعمال کلیه پیشنهادات اصلاحی، تغییرات ضروری صورت پذیرفت و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را اساتید مدیریت ورزش و مدیران و کارشناسان تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی کشور تشکیل میدادند که با برآورد انجام شده در مجموع 550 نفر بودند، که نمونه از روش جدول مورگان تعداد 225 نفر بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های کلموگروف اسمیرنف، فریدمن و آزمون یومان ویتنی استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان میداد نقاط ضعف ورزش آموزشی نسبت به نقاط قوت اندکی بالاتر و از طرفی فرصتها وضعیت بهتری نسبت به تهدیدهای ورزش آموزشی دانشگاه داشته اند (استراتژی محافظهکارانه). در ارتباط با ورزش همگانی نقاط قوت و فرصتها نسبت به نقاط ضعف و تهدیدها، وضعیت و رتبه بهتری داشتهاند (استراتژی تهاجمی). همچنین مؤلفه های نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای ورزش آموزشی و همگانی مشخص گردیدند. در نهایت پیشنهاد میگردد با توسعه بخش آموزشی ورزش در جامعه دانشگاهی، زمینه همگانی کردن ورزش دانشجویان فراهم گردد و این میتواند محور توسعه ورزش قهرمانی را در میان جوانان با استعداد دانشجو مهیا سازد.