سینا فلاحتی؛ مینا حکاک زاده؛ محمد پوررنجبر
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل نقش رسانهها در نهادینهسازی فعالیت ورزشی در اوقات فراغت ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. در ابتدا با استفاده از تحلیل مضمون، مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر شناسایی و در ادامه، مدل ساختاری تفسیری، ترسیم گردید. جامعه پژوهش حاضر در دو بخش تحلیل مضمون و ساختاری تفسیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل نقش رسانهها در نهادینهسازی فعالیت ورزشی در اوقات فراغت ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. در ابتدا با استفاده از تحلیل مضمون، مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر شناسایی و در ادامه، مدل ساختاری تفسیری، ترسیم گردید. جامعه پژوهش حاضر در دو بخش تحلیل مضمون و ساختاری تفسیری شامل اساتید مدیریت ورزشی و رسانه ورزشی که پژوهشهایی در زمینه اوقات فراغت ورزشی و رسانه به چاپ رسانده باشند (حداقل دو پژوهش) و همچنین مدیران و تهیهکنندگان رسانههای ورزشی (شبکه ورزش، رادیو ورزش و روزنامههای ورزشی) که در زمینه اوقات فراغت برنامههایی تولید و تدوین نموده بودند. ابزار اندازهگیری در بخش تحلیل مضمون، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش مدل ساختاری تفسیری، پرسشنامه بود. از دو روش تحلیل مضمون (نرمافزار مکس کیودیای) و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) (نرمافزار اکسل) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشدهاست. 5 مضمون سازماندهنده و 28 مضمون پایه برای نقش رسانهها در نهادینهسازی فعالیت ورزشی در اوقات فراغت ایران شناساییشده است. نتایج نشان داد که مضامین «فرهنگسازی» و «اجتماعی» وابستگی زیادی به سایر مضامین دارند و به بیان دقیـقتـر در دسـته متغیرهـای وابسـته قـرار میگیرند. مضامین «اطلاعرسانی» و «آموزشی» نیز بهعنوان متغیرهای مسـتقل، نقـش هـدایتکننـدگی حـداکثری و وابسـتگی ضعیفی دارند؛ و مضمون انگیزاننده نیز بهعنوان متغیری با حداقل وابستگی و نفوذ در دسته عوامل خودمختار قرار دارند. براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود تا در تعریف و ارتقای نقش رسانهها در توسعه مشارکت ورزشی، به محور قرار دادن برنامههای آموزشی ورزش در رسانهها و رسانههای آموزشی ورزش تأکید شود.
رسانه های ورزشی
محمد جواد رستم زاده؛ وحید ساعت چیان؛ محمد حسین قربانی؛ احمد محمودی
چکیده
تحقیق حاضر به دنبال سنجش جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی پژوهشی از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل در این پژوهش، کلیه مربیان، مدیران و ورزشکاران در سطح شهر مشهد ...
بیشتر
تحقیق حاضر به دنبال سنجش جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی پژوهشی از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل در این پژوهش، کلیه مربیان، مدیران و ورزشکاران در سطح شهر مشهد بود که بر اساس برآورد اولیه تعداد 700 نفر محاسبه شد. در این تحقیق از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب استفاده شد؛ لذا برای هر گروه مربیان، مدیران و ورزشکاران 70 نفر در نظر گرفته شد (210 N=). در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی برای طبقهبندی دادهها و در آزمون سوالات پژوهش از مدلهای تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی در نرمافزار لیزرل و اسپیاساس استفاده شد. در تجزیه توصیفی دادهها نتایج در قالب جداول فراوانی و درصدها استاندارد ارائه گردید و از روشهای آماری استنباطی آزمون بارتلت و کیسر- مییر و معادلات ساختاری کلیه فعالیتهای آماری انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران شامل ابعاد مبتنی بر هدف، مبتنی بر محتوا، مبتنی بر مواد آموزشی، مبتنی بر جنبههای مدنی، مبتنی بر ارزشیابی، مبتنی بر زمان، مبتنی بر مکان و مبتنی بر صحت و درستی میباشد.. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل جنبههای حقوقی سواد رسانهای از برازش کافی برخوردار است.
رسانه های ورزشی
علیرضا آراسته؛ ایمان صفائی؛ باقر مرسل
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی و تدوین برنامه آموزشی توسعه هویت رسانهای ورزشکاران نخبه جوان کشور بود. تحقیق از نوع آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی انتخاب شد. مطلعان کلیدی جهت انجام مصاحبه شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیریت رسانه، جامعهشناسی ورزشی و منابع انسانی متخصص در زمینه موضوع پژوهش باسابقه انجام حداقل دو پژوهش در این زمینه، ورزشکاران ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی و تدوین برنامه آموزشی توسعه هویت رسانهای ورزشکاران نخبه جوان کشور بود. تحقیق از نوع آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی انتخاب شد. مطلعان کلیدی جهت انجام مصاحبه شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیریت رسانه، جامعهشناسی ورزشی و منابع انسانی متخصص در زمینه موضوع پژوهش باسابقه انجام حداقل دو پژوهش در این زمینه، ورزشکاران نخبه و مربیان فعال در رسانههای ورزشی و دارای تحصیلات دکتری که بهصورت هدفمند مورد مصاحبه قرار میگیرند و تا زمان رسیدن به اشباع نظری فرایند مصاحبه ادامه پیدا نمود (20 نفر). در بخش کمی نیز جمعیت مشارکتکننده در پژوهش شامل ورزشکاران نخبه و جوان ورزشی که دارای مدالهای بینالمللی در رشتههای مختلف ورزشی میباشند (287 نفر). از مصاحبه و پرسشنامه (برگرفته از بخش کیفی و 38 سؤال و 6 مؤلفه) استفاده شد و روایی و پایایی ابزارها به تأیید رسید. نتایج کدگذاری نشان داد که 38 کد مفهومی و 6 کد محوری سواد رسانهای، کنترل رفتار در رسانه، سبک زندگی، رفتار تیمی، فرهنگسازی و تمرکز بر ورزش، از آیتمها و مؤلفههای اصلی توسعه هویت رسانهای ورزشکاران نخبه جوان میباشد. از آزمون فریدمن بهمنظور اولویتبندی ابعاد شناساییشده استفاده گردید و مشخص شد که توسعه سواد رسانهای از اولویت بالاتری برخوردار میباشد. در انتها نیز، چهارچوب برنامه آموزشی توسعه هویت رسانهای ورزشکاران نخبه جوان طراحی گردید.
رسانه های ورزشی
مهری تبریزی یگانه؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه مدل نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه گردشگری ورزشی بودند (23 نفر). روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه مدل نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه گردشگری ورزشی بودند (23 نفر). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بود. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم با استفاده از نرمافزار مکسکیودیای نسخه پرو انجام گردید. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که 4 مضمون سازماندهنده (انگیزشی، آموزشی، اطلاعرسانی و فرهنگسازی) و 22 مضمون پایه بهعنوان ابعاد نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی وجود دارد. همچنین با بررسی فراوانیهای هر یک از مضامین سازماندهنده مشخص شد که مضمون سازماندهنده انگیزشی و اطلاعرسانی، از فراوانی بیشتری نسبت به بقیه مضامین برخوردار است. با توجه به نقش پررنگ رسانههای مختلف بر توسعه سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی، میبایست رفع چالشهای آن، از اهداف اصلی برنامههای توسعه رسانههای ورزشی باشد که توصیه میشود رسانههای مختلف از نتایج پژوهش حاضر بهره گیرند.