نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی و تدوین برنامه آموزشی توسعه هویت رسانهای ورزشکاران نخبه جوان کشور بود. تحقیق از نوع آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی انتخاب شد. مطلعان کلیدی جهت انجام مصاحبه شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیریت رسانه، جامعهشناسی ورزشی و منابع انسانی متخصص در زمینه موضوع پژوهش باسابقه انجام حداقل دو پژوهش در این زمینه، ورزشکاران نخبه و مربیان فعال در رسانههای ورزشی و دارای تحصیلات دکتری که بهصورت هدفمند مورد مصاحبه قرار میگیرند و تا زمان رسیدن به اشباع نظری فرایند مصاحبه ادامه پیدا نمود (20 نفر). در بخش کمی نیز جمعیت مشارکتکننده در پژوهش شامل ورزشکاران نخبه و جوان ورزشی که دارای مدالهای بینالمللی در رشتههای مختلف ورزشی میباشند (287 نفر). از مصاحبه و پرسشنامه (برگرفته از بخش کیفی و 38 سؤال و 6 مؤلفه) استفاده شد و روایی و پایایی ابزارها به تأیید رسید. نتایج کدگذاری نشان داد که 38 کد مفهومی و 6 کد محوری سواد رسانهای، کنترل رفتار در رسانه، سبک زندگی، رفتار تیمی، فرهنگسازی و تمرکز بر ورزش، از آیتمها و مؤلفههای اصلی توسعه هویت رسانهای ورزشکاران نخبه جوان میباشد. از آزمون فریدمن بهمنظور اولویتبندی ابعاد شناساییشده استفاده گردید و مشخص شد که توسعه سواد رسانهای از اولویت بالاتری برخوردار میباشد. در انتها نیز، چهارچوب برنامه آموزشی توسعه هویت رسانهای ورزشکاران نخبه جوان طراحی گردید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing and compiling a training program to develop the media identity of the country's young elite athletes
نویسندگان [English]
- Alireza Arasteh 1
- Iman Safaei 2
- Bagher Mursal 3
1 PhD student in sports management, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Bandar-e-Gaz Branch, Islamic Azad University, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Sports Management, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
چکیده [English]
This research aimed to design and develop an educational program for the media identity development of elite young athletes in the country. The study adopted a mixed-methods approach with a sequential exploratory design. Key informants for the interviews included professors in sports management, media management, sports sociology, and human resources experts with experience in the research topic, who had conducted at least two studies in this field, as well as elite athletes and coaches active in sports media and holding doctoral degrees. These individuals were purposefully selected for interviews, which continued until theoretical saturation was reached (20 participants). In the quantitative phase, the study sample consisted of elite young athletes with international medals in several sports disciplines (287 participants). Interviews and questionnaires (modified from the qualitative part and containing 38 questions and 6 components) were employed, and the instrument's validity and reliability were established. The coding findings indicated 38 conceptual codes and 6 core codes: media literacy, media behavior management, lifestyle, teamwork, cultural development, and sports focus, which are the primary elements and components of media identity formation for top young athletes. The Friedman test was used to prioritize the identified dimensions, revealing that the development of media literacy holds the highest priority. Finally, a framework for the educational program for the media identity development of elite young athletes was designed.
کلیدواژهها [English]
- Media literacy
- Athletes
- Identity
- Culture Development