مهارت های ارتباطی در ورزش
مجید بهرامی؛ مینا مستحفظیان؛ مهناز مروی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیستۀ ذینفعان کلیدی فدراسیون کبدی ایران در مسئله درک و کاربرد سواد ارتباطی بود که با یک روش کیفی و با استراتژی پدیدارشناسانه، صورت پذیرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از ذینفعان اصلی به عنوان مشارکتکننده انتخاب گردیدند. شیوه جمعآوری دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. این پژوهش دیدگاه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیستۀ ذینفعان کلیدی فدراسیون کبدی ایران در مسئله درک و کاربرد سواد ارتباطی بود که با یک روش کیفی و با استراتژی پدیدارشناسانه، صورت پذیرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از ذینفعان اصلی به عنوان مشارکتکننده انتخاب گردیدند. شیوه جمعآوری دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. این پژوهش دیدگاه پدیدارشناسی توصیفی هوسرل را به کار گرفت. برای تجزیه و تحلیل پاسخ به سؤالات باز از روش تحلیل دادههای کولایزی (1978) استفاده شد. ذخیرهسازی و مدیریت دادهها با استفاده از نرم افزار NVivo 11.0 انجام شد. بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده، پنج دامنه یا مضمون اصلی بدست آمد که عبارتند از: 1. درک محدود از سواد ارتباطی؛ 2. وضع نه چندان مناسب شایستگی تکوینی؛ 3. وجود شکاف دیجیتالی؛ 4. تفکر محاسباتی پایینتر از انتظار و 5. شناخت محدود از سطوح ارتباط. مشخص گردید که ذینفعان اصلی ورزش کبدی، از لحاظ درک سواد ارتباطی در جایگاه خوبی میباشند، اما این درک درست، منجر به بکارگیری و کاربرد سواد ارتباطی در آنها نگردیده است. ایجاد برنامههای توسعه شایستگیهای تکوینی مانند توسعه مهارتهای تکوینی، تفکر انتقادی، حل مسائل، و تفکر الگوریتمی، ارتقاء اهمیت شایستگیهای تکوینی از طریق ترویج، انتقال اطلاعات و آموزش به دیگر ذینفعان و افراد مرتبط، پیشنهاد گردید. این منابع باید برای تمام ذینفعان اصلی در دسترس باشند.
مهارت های ارتباطی در ورزش
حدیثه بهرامی؛ جواد شهولی کوه شوری؛ اکرم قبادی یگانه
چکیده
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران ...
بیشتر
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران حرفهای است؟ احتمالاً پاسخ مثبت است؛ زیرا ورزش حرفهای در حال شکافتن اعتقادات منفی نسلهای گذشته، مانند از بین بردن تبعیضهای نژادی است و از سوی دیگر، ورزش حرفهای، سلایق و علاقهمندیهای مختلف را گرده هم آورده و به شکلگیری ارتباطات گستردهای منجر شده است. ازآنجاکه سواد ارتباطی در ورزش حرفهای کمتر مطالعه شده است، هدف این مطالعه، تحلیل سوادهای تخصصی در ارتباطات ورزشکاران حرفهای در ایران، براساس تکنیک تحلیل بازیگران کلیدی بود. این امر بهوسیلۀ ابزار شبیهسازی برنامهریزی استراتژیک به نام مکتور انجام شد. در این مطالعه که از منظر پارادایم حاکم، انتقادی است، پس از آشنایی ورزشکاران حرفهای رشتههای فوتبال، دوومیدانی، کشتی، وزنهبرداری و هندبال با سواد ارتباطی، از آنها درخواست شد تا ماتریسهای بازیگر-بازیگر و بازیگر-اهداف را که بهنوعی سطح سواد ارتباطی آنها را میسنجید، تکمیل کنند. نتایج در خروجی نرمافزار مکتور، بیانگر این بود که ورزشکاران حرفهای رشتههای منتخب، در برقراری ارتباطات خود با سوادهای تخصصی زبان بدن، ارتباط بینفرهنگی، سواد تبلیغاتی، ارتباط سازمانی، روابط بینالملل و هیجانی، ضعف دارند. در این پژوهش، پیشنهادهایی برای داشتن ارتباطات بهتر، برای ورزشکاران حرفهای ارائه شد.