مهارت های ارتباطی در ورزش
مجید بهرامی؛ مینا مستحفظیان؛ مهناز مروی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیستۀ ذینفعان کلیدی فدراسیون کبدی ایران در مسئله درک و کاربرد سواد ارتباطی بود که با یک روش کیفی و با استراتژی پدیدارشناسانه، صورت پذیرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از ذینفعان اصلی به عنوان مشارکتکننده انتخاب گردیدند. شیوه جمعآوری دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. این پژوهش دیدگاه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیستۀ ذینفعان کلیدی فدراسیون کبدی ایران در مسئله درک و کاربرد سواد ارتباطی بود که با یک روش کیفی و با استراتژی پدیدارشناسانه، صورت پذیرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از ذینفعان اصلی به عنوان مشارکتکننده انتخاب گردیدند. شیوه جمعآوری دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. این پژوهش دیدگاه پدیدارشناسی توصیفی هوسرل را به کار گرفت. برای تجزیه و تحلیل پاسخ به سؤالات باز از روش تحلیل دادههای کولایزی (1978) استفاده شد. ذخیرهسازی و مدیریت دادهها با استفاده از نرم افزار NVivo 11.0 انجام شد. بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده، پنج دامنه یا مضمون اصلی بدست آمد که عبارتند از: 1. درک محدود از سواد ارتباطی؛ 2. وضع نه چندان مناسب شایستگی تکوینی؛ 3. وجود شکاف دیجیتالی؛ 4. تفکر محاسباتی پایینتر از انتظار و 5. شناخت محدود از سطوح ارتباط. مشخص گردید که ذینفعان اصلی ورزش کبدی، از لحاظ درک سواد ارتباطی در جایگاه خوبی میباشند، اما این درک درست، منجر به بکارگیری و کاربرد سواد ارتباطی در آنها نگردیده است. ایجاد برنامههای توسعه شایستگیهای تکوینی مانند توسعه مهارتهای تکوینی، تفکر انتقادی، حل مسائل، و تفکر الگوریتمی، ارتقاء اهمیت شایستگیهای تکوینی از طریق ترویج، انتقال اطلاعات و آموزش به دیگر ذینفعان و افراد مرتبط، پیشنهاد گردید. این منابع باید برای تمام ذینفعان اصلی در دسترس باشند.
مهارت های ارتباطی در ورزش
سعد قاضی حسن؛ علیرضا زمانی نوکاآبادی؛ علا فلیح جواد؛ خسرو جلالی
چکیده
هدف از این مطالعه، تحلیل تجربه زیسته ذینفعان مختلف صنعت فوتبال عراق در ارزیابی ارتباط بین سواد ارتباطی و کیفیت زندگی آنها بود. در این مطالعه کیفی، از رویکرد پدیدارشناسی توضیفی استفاده شد. در این راستا، ذینفعان اصلی شامل هواداران، ورزشکاران، مربیان، داوران، مدیران ارشد و عملیاتی فدراسیون فوتبال عراق، مدیران و کارشناسان باشگاههای ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، تحلیل تجربه زیسته ذینفعان مختلف صنعت فوتبال عراق در ارزیابی ارتباط بین سواد ارتباطی و کیفیت زندگی آنها بود. در این مطالعه کیفی، از رویکرد پدیدارشناسی توضیفی استفاده شد. در این راستا، ذینفعان اصلی شامل هواداران، ورزشکاران، مربیان، داوران، مدیران ارشد و عملیاتی فدراسیون فوتبال عراق، مدیران و کارشناسان باشگاههای فوتبال حرفهای، فدراسیون آسیایی و جهانی، رسانهها، اسپانسرها و شرکتهای مالک فعال در صنعت فوتبال عراق بهعنوان مشارکتکنندگان هدفمند انتخاب شدند و در مجموع 20 نفر در این مطالعه بصورت هدفمند، مشارکت نمودند. برای تفسیر و تجزیه و تحلیل دادهها، از رویکرد هفتمرحلهای کلایزی برای تولید دستهها و زیرمجموعهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که پنج محور اصلی بر کیفیت زندگی ذینفعان تأثیرگذار هستند: مهارتهای بنیادی نامطلوب، آگاهی مناسب از ابعاد تعامل، پشتیبانی اجتماعی و رضایت کلی از زندگی، سطح پایین تحلیلگری، و نگرشهای متنوع. یافتهها بیانگر این است که برخی از ذینفعان با مهارتهای بنیادی نامطلوب و سطح پایین تحلیلگری مواجهاند که میتواند به کاهش کیفیت زندگی آنها منجر شود. از طرف دیگر، آگاهی مناسب از ابعاد تعامل و پشتیبانی اجتماعی مثبت به بهبود رضایت کلی از زندگی کمک میکند. همچنین، نگرشهای متنوع نسبت به تأثیر سواد ارتباطی نشان میدهد که برخی گروهها هنوز به درک کامل تأثیرات آن دست نیافتهاند. به طور کلی، این پژوهش بر لزوم توجه به ارتقاء سواد ارتباطی و ایجاد آگاهی در میان ذینفعان فوتبال تأکید میکند و پیشنهاد میدهد که برنامههای آموزشی و حمایتی برای بهبود مهارتهای ارتباطی و افزایش تأثیرات مثبت آن بر کیفیت زندگی تدوین شود.
رسانه های ورزشی
یوسف جمال رحیم؛ فروغ محمدی
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر ارائه مدل ارتباط بازاریابی رسانههای اجتماعی با رفتار مشتریان فروشگاههای ورزشی با میانجی گری سواد ارتباطی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع توصیفی – همبستگی میباشد که به شیوه میدانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر بغداد میباشند که تعداد آنها نامحدود میباشد. ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر ارائه مدل ارتباط بازاریابی رسانههای اجتماعی با رفتار مشتریان فروشگاههای ورزشی با میانجی گری سواد ارتباطی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع توصیفی – همبستگی میباشد که به شیوه میدانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر بغداد میباشند که تعداد آنها نامحدود میباشد. با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه تعداد 384 نفر میباشد که برای اطمینان از برگشت پرسشنامه، تعداد 400 پرسشنامه به صورت تصادفی ساده بین آنها توزیع شده است. دادههای به دست آمده از طریق پرسشنامه با استفاده از نرم افزار pls به کمک معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد بازاریابی رسانههای اجتماعی با رفتار مشتریان فروشگاه های ورزشی شهر بغداد رابطه معناداری دارد و سواد ارتباطی در میان این رابطه نقش میانجی دارد. لذا باتوجه به افزایش کمی رسانههای ورزشی و همچنین فراگیری مقوله ورزش در جامعه و جذب مخاطبان گسترده از طریق این رسانهها، لزوم نهادینه کردن سواد رسانههای ورزشی در میان دریافت کنندگان پیامهای بازاریابی ورزشی بر پایه مبانی علمی و نظری، در حوزه رسانه و ورزش امری انکارناپذیر است
مهارت های ارتباطی در ورزش
حدیثه بهرامی؛ جواد شهولی کوه شوری؛ اکرم قبادی یگانه
چکیده
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران ...
بیشتر
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران حرفهای است؟ احتمالاً پاسخ مثبت است؛ زیرا ورزش حرفهای در حال شکافتن اعتقادات منفی نسلهای گذشته، مانند از بین بردن تبعیضهای نژادی است و از سوی دیگر، ورزش حرفهای، سلایق و علاقهمندیهای مختلف را گرده هم آورده و به شکلگیری ارتباطات گستردهای منجر شده است. ازآنجاکه سواد ارتباطی در ورزش حرفهای کمتر مطالعه شده است، هدف این مطالعه، تحلیل سوادهای تخصصی در ارتباطات ورزشکاران حرفهای در ایران، براساس تکنیک تحلیل بازیگران کلیدی بود. این امر بهوسیلۀ ابزار شبیهسازی برنامهریزی استراتژیک به نام مکتور انجام شد. در این مطالعه که از منظر پارادایم حاکم، انتقادی است، پس از آشنایی ورزشکاران حرفهای رشتههای فوتبال، دوومیدانی، کشتی، وزنهبرداری و هندبال با سواد ارتباطی، از آنها درخواست شد تا ماتریسهای بازیگر-بازیگر و بازیگر-اهداف را که بهنوعی سطح سواد ارتباطی آنها را میسنجید، تکمیل کنند. نتایج در خروجی نرمافزار مکتور، بیانگر این بود که ورزشکاران حرفهای رشتههای منتخب، در برقراری ارتباطات خود با سوادهای تخصصی زبان بدن، ارتباط بینفرهنگی، سواد تبلیغاتی، ارتباط سازمانی، روابط بینالملل و هیجانی، ضعف دارند. در این پژوهش، پیشنهادهایی برای داشتن ارتباطات بهتر، برای ورزشکاران حرفهای ارائه شد.