مسعود سلگی؛ نازنین راسخ؛ کیوان شعبانی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی سازمانهای ورزشی با بهرهگیری از ظرفیتهای رسانهای انجام گرفت. این پژوهش از جمله پژوهشهای آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. همچنین جامعة آماری در بخش کمی شامل تمامی کارآفرینان ورزشی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی سازمانهای ورزشی با بهرهگیری از ظرفیتهای رسانهای انجام گرفت. این پژوهش از جمله پژوهشهای آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. همچنین جامعة آماری در بخش کمی شامل تمامی کارآفرینان ورزشی استان همدان بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل مصاحبة نیمه ساختار یافته و پرسشنامة محقق ساخته بود. روایی صوری این پرسشنامه با استفاده از بررسی نظرات چند تن از خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی سازه این پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ انجام گردید (85/0=α). روش تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کدگذاری در بخش کیفی و استفاده از روش معادلات ساختاری در بخش کمی بود. کلیة روند تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. نتایج بخش کیفی نشان داد که در مجموع 24 زیرگویه در 4 دسته عوامل آموزشی، محتوایی، انسانی و مدیریتی دستهبندی شدند. توجه به این عوامل میتواند به توسعة کارآفرینی سازمان های ورزشی منجر گردد.
رسانه های ورزشی
شهریار یوسفی؛ اکرم اصفهانی نیا؛ مجتبی احمدی؛ محمد علی نودهی
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدل توسعه شهرت رسانهای سازمانهای ورزشی رویدادمحور با تأکید بر نظریه دریافت بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل سه گروه اساتید دانشگاهی (که حداقل دو پژوهش در زمینه رسانه، رسانه ورزشی انجام داده باشند)، مدیران روابط عمومی سازمانهای ورزشی (باسابقه بیش از 5 سال) ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه مدل توسعه شهرت رسانهای سازمانهای ورزشی رویدادمحور با تأکید بر نظریه دریافت بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل سه گروه اساتید دانشگاهی (که حداقل دو پژوهش در زمینه رسانه، رسانه ورزشی انجام داده باشند)، مدیران روابط عمومی سازمانهای ورزشی (باسابقه بیش از 5 سال) و مدیران سازمانهای ورزشی رویدادمحور (باسابقه بیش از 5 سال مدیریت) بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) و نرمافزار MaxQDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج تحلیل مضمون و ترسیم شبکه مضامین که با بهرهگیری از نظرات خبرگان شرکتکننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که 4 مضمون سازماندهنده محتوای رسانه، مدیریتی، منابع انسانی و ذینفعان ازجمله ابعاد تشکیلدهنده مدل توسعه شهرت رسانهای سازمانهای ورزشی رویدادمحور با تأکید بر نظریه دریافت میباشد. این مدل نهتنها میتواند به افزایش شهرت رسانهای سازمان کمک میکند، بلکه باعث جذب بیشتر مخاطبان، حامیان مالی و ارتقاء عملکرد ورزشی و سازمانی نیز میشود. بهرهگیری از نظریه دریافت بهعنوان یک چارچوب نظری، سازمانها را قادر میسازد تا پیامهای رسانهای خود را بهگونهای طراحی و ارائه کنند که با زمینههای فرهنگی و اجتماعی مخاطبان همخوانی داشته و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
رسانه های ورزشی
پرتو رستمی ابوسعیدی؛ محسن منوچهری نژاد؛ محمد پوررنجبر
چکیده
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل معماری رسانهای اثرگذار در توسعه ورزش زنان ایران با تأکید بر نقش فناوریهای نوین بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل شامل اساتید مدیریت ورزشی، اساتید حوزه رسانه، مدیران و مسئولان سازمانهای متولی ورزش زنان (وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و ...
بیشتر
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل معماری رسانهای اثرگذار در توسعه ورزش زنان ایران با تأکید بر نقش فناوریهای نوین بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل شامل اساتید مدیریت ورزشی، اساتید حوزه رسانه، مدیران و مسئولان سازمانهای متولی ورزش زنان (وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، رؤسای فدراسیونهای ورزشی، ورزش کارگری، ورزش دانشآموزی و دانشجویی) است. معیارهای انتخاب جامعه آماری عبارتاند از فعالیت مستقیم در زمینه ورزش زنان یا رسانههای مرتبط با ورزش و سابقه مدیریتی بیش از 5 سال در یکی از سازمانهای ذکرشده. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و مصاحبهها تا زمان اشباع نظری ادامه یافته است(18 نفر). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. تحلیلها با استفاده از برنامه مکس کیودیای نسخه پرو انجام شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده، 4 مضمون فراگیر تغییر نگرشها از طریق رسانه، تقویت عدالت جنسیتی در ورزش، بهرهگیری از فناوری برای توسعه و افزایش مشارکت زنان در تصمیمگیریهای ورزشی و 12 مضمون سازماندهنده ازجمله ابعاد تشکیلدهنده مدل میباشد. نتایج این پژوهش نشان میدهند که، باید تغییر نگرشها نسبت به ورزش زنان از طریق رسانهها در اولویت قرار گیرد. رسانهها باید نقش مهمی در تقویت عدالت جنسیتی در ورزش ایفا کنند و با بهرهگیری از فناوریهای نوین، زمینهای برای افزایش مشارکت زنان در تصمیمگیریهای ورزشی فراهم آورند.
رسانه های ورزشی
سپیده یحیوی؛ مجتبی احمدی؛ امیر دانا؛ زین العابدین فلاح؛ طاهر بهلکه
چکیده
هدف از این پژوهش، بازشناسی نقش رسانههای تعاملی در چارچوب عدالت اجتماعی سازمانهای ورزشی ایران بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک انتخاب شد. مشارکتکنندگان شامل صاحبنظران دانشگاهی در گرایشهای مدیریت ورزشی، رسانه ورزشی، جامعهشناسی ورزشی و روانشناسی ورزشی (اساتیدی که حداقل 2 الی 3 کار پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بازشناسی نقش رسانههای تعاملی در چارچوب عدالت اجتماعی سازمانهای ورزشی ایران بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک انتخاب شد. مشارکتکنندگان شامل صاحبنظران دانشگاهی در گرایشهای مدیریت ورزشی، رسانه ورزشی، جامعهشناسی ورزشی و روانشناسی ورزشی (اساتیدی که حداقل 2 الی 3 کار پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش داشتهاند) و مدیران سازمانهای ورزشی نظیر وزارت و ادارات ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (16 نفر). ملاک اتمام مصاحبهها رسیدن به اشباع نظری بود. ابزار پژوهش شامل مصاحبه (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده مدل پژوهش شامل 6 مضمون فراگیر، 14 مضمون سازمان دهنده و 42 مضمون پایه بود. شبکه مضامین شناسایی شده، یک مدل چندسطحی از روابط بین رسانههای تعاملی و عدالت اجتماعی را نشان میدهد که در آن آموزش و فناوری بهعنوان زیربنای مدل عمل کرده، شفافیت رسانهای بهعنوان یک واسطه کلیدی ایفای نقش میکند، عدالت اجتماعی بهعنوان هدف نهایی دنبال میشود، و شایستهسالاری به همراه حمایت عمومی این اهداف را تقویت میکنند. در نهایت، این مدل بر گسترش فرهنگ عدالت اجتماعی تأثیر میگذارد. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که سازمانهای ورزشی باید بهصورت دورهای نیازهای آموزشی کارکنان خود را ارزیابی کنند و برنامههای آموزشی و فناوری مناسب ارائه دهند. همچنین سازمانها باید از رسانههای نوین برای بهینهسازی فرآیندهای مدیریت منابع انسانی و افزایش کارایی استفاده کنند.
رسانه های ورزشی
محمد رهبری نژاد؛ غلامرضا فرجی؛ سعید قربانی؛ سپیده قطنیان
چکیده
هدف از این پژوهش، تدوین الگوی همگرایی رسانههای ورزشی در حمایت از دیپلماسی ورزش بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه متخصصین دیپلماسی و استراتژی ورزشی و رسانه ورزشی است که شامل مدیران، مسئولان اجرایی فدراسیون ورزشهای حرفهای و صاحبنظران صنعت ورزش و استراتژی ورزشی در رشته های های ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تدوین الگوی همگرایی رسانههای ورزشی در حمایت از دیپلماسی ورزش بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه متخصصین دیپلماسی و استراتژی ورزشی و رسانه ورزشی است که شامل مدیران، مسئولان اجرایی فدراسیون ورزشهای حرفهای و صاحبنظران صنعت ورزش و استراتژی ورزشی در رشته های های مختلف مدال آور همچون کشتی، وزنه برداری، دو میدانی، بسکتبال، فوتبال، والیبال و متخصصین حوزه رسانه ورزشی (اساتید رسانه، نخبگان رسانه ورزشی) تشکیل میدهند (18 نفر). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. 40 مضمون پایه و هفت مضمون سازماندهنده منابع انسانی، همگرایی ملی، قوانین و مقررات، امکانات زیرساختها، محتوای رسانهها، فعالیت رسانهای سازمانهای ورزشی و اقدامات مدیریتی کلان از جمله فاکتورهای الگوی همگرایی رسانههای ورزشی در حمایت از دیپلماسی ورزش میباشد.