با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران

3 دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

4 استادیارگروه مدیریت ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

10.30473/jsm.2025.72721.1914

چکیده

هدف از این پژوهش، تدوین الگوی همگرایی رسانه‌های ورزشی در حمایت از دیپلماسی ورزش بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه متخصصین دیپلماسی و استراتژی ورزشی و رسانه ورزشی است که شامل مدیران، مسئولان اجرایی فدراسیون ورزش‌های حرفه‌ای و صاحب‌نظران صنعت ورزش و استراتژی ورزشی در رشته های های مختلف مدال آور همچون کشتی، وزنه برداری، دو میدانی، بسکتبال، فوتبال، والیبال و متخصصین حوزه رسانه ورزشی (اساتید رسانه، نخبگان رسانه ورزشی) تشکیل می‌دهند (18 نفر). روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. 40 مضمون پایه و هفت مضمون سازمان‌دهنده منابع انسانی، همگرایی ملی، قوانین و مقررات، امکانات زیرساخت‌ها، محتوای رسانه‌ها، فعالیت رسانه‌ای سازمان‌های ورزشی و اقدامات مدیریتی کلان از جمله فاکتورهای الگوی همگرایی رسانه‌های ورزشی در حمایت از دیپلماسی ورزش می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Developing a Convergence Model of Sports Media in Support of Sports Diplomacy

نویسندگان [English]

  • Mohamad Rahbarinejad 1
  • Gholamreza Faraji 2
  • Saeed Ghorbani 3
  • Sepideh Qatnian 4

1 PhD student in sports management, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran

2 Assistant Professor of Sports Management Department, Quds Branch, Islamic Azad University, Quds city, Iran

3 Associate Professor, Department of Physical Education, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran

4 Assistant Professor, Sports Management Department, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to develop a convergence model of sports media in support of sports diplomacy. The research was qualitative in nature, using thematic analysis. The statistical population included all experts in sports diplomacy, sports strategy, and sports media, consisting of managers, executives of professional sports federations, and specialists in the sports industry and strategy across various medal-winning sports such as wrestling, weightlifting, track and field, basketball, football, and volleyball, as well as experts in the field of sports media (including media scholars and sports media elites), totaling 18 individuals. A purposive sampling method was used until theoretical saturation was achieved. The research tool was an exploratory (semi-structured) interview. The validity of the tool was assessed and confirmed based on sample credibility, expert opinion, and inter-rater agreement. For data analysis, the Attride-Stirling (2001) method was employed. The findings revealed 40 basic themes and seven organizing themes, including human resources, national convergence, laws and regulations, infrastructure facilities, media content, media activities of sports organizations, and macro-management actions, as key factors in the convergence model of sports media in support of sports diplomacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Diplomacy
  • Governance
  • Sports Organizations
  • International Communication
  • Media