نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 گروه تربیت بدنی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
3 گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش، بازشناسی نقش رسانههای تعاملی در چارچوب عدالت اجتماعی سازمانهای ورزشی ایران بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک انتخاب شد. مشارکتکنندگان شامل صاحبنظران دانشگاهی در گرایشهای مدیریت ورزشی، رسانه ورزشی، جامعهشناسی ورزشی و روانشناسی ورزشی (اساتیدی که حداقل 2 الی 3 کار پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش داشتهاند) و مدیران سازمانهای ورزشی نظیر وزارت و ادارات ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (16 نفر). ملاک اتمام مصاحبهها رسیدن به اشباع نظری بود. ابزار پژوهش شامل مصاحبه (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده مدل پژوهش شامل 6 مضمون فراگیر، 14 مضمون سازمان دهنده و 42 مضمون پایه بود. شبکه مضامین شناسایی شده، یک مدل چندسطحی از روابط بین رسانههای تعاملی و عدالت اجتماعی را نشان میدهد که در آن آموزش و فناوری بهعنوان زیربنای مدل عمل کرده، شفافیت رسانهای بهعنوان یک واسطه کلیدی ایفای نقش میکند، عدالت اجتماعی بهعنوان هدف نهایی دنبال میشود، و شایستهسالاری به همراه حمایت عمومی این اهداف را تقویت میکنند. در نهایت، این مدل بر گسترش فرهنگ عدالت اجتماعی تأثیر میگذارد. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که سازمانهای ورزشی باید بهصورت دورهای نیازهای آموزشی کارکنان خود را ارزیابی کنند و برنامههای آموزشی و فناوری مناسب ارائه دهند. همچنین سازمانها باید از رسانههای نوین برای بهینهسازی فرآیندهای مدیریت منابع انسانی و افزایش کارایی استفاده کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Recognizing the Role of Interactive Media within the Framework of Social Justice in Iranian Sports Organizations
نویسندگان [English]
- Sepideh Yahyavi 1
- Mojtaba Ahmadi 2
- Amir Dana 3
- Zayalabedi, Falah 4
- Taher Bahlekeh 4
1 PhD student, Department of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
2 Department of Physical Education, Bandar Gaz Branch, Islamic Azad University, Bandar Gaz, Iran
3 Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
4 Department of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
چکیده [English]
This study aimed to examine the role of interactive media in promoting social justice within Iranian sports organizations. A qualitative research approach was employed utilizing thematic analysis. The participant group comprised academic experts in sports management, sports media, sports sociology, and sports psychology (professors with a minimum of two to three research studies related to the subject) as well as senior managers from key sports organizations, including the Ministry of Sports and Youth, sports departments, and national sports federations. A total of 16 participants were selected through purposive sampling, with interviews conducted until theoretical saturation was achieved. Data collection was carried out using semi-structured interviews. The validity of the research instrument was evaluated based on the legal and academic credibility of the sample, expert assessments, and inter-coder agreement. Thematic analysis was employed to examine the findings. The extracted conceptual framework comprised six overarching themes, 14 organizing themes, and 42 basic themes. The identified thematic network delineated a multi-level model illustrating the relationship between interactive media and social justice. In this framework, education and technology form the foundation, media transparency is a key intermediary, social justice is pursued as the ultimate objective, and meritocracy . Ultimately, this model promotes a culture of social justice while enhancing the overall performance of sports organizations. Based on the study’s findings, it is recommended that sports organizations regularly evaluate employees’ educational needs and implement targeted training and technological development programs. Additionally, leveraging modern media can optimize human resource management processes and improve organizational efficiency.
کلیدواژهها [English]
- Interactive Media
- Social justice
- Education
- Sports Organizations