با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

2 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز، ایران

4 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

10.30473/jsm.2024.71646.1883

چکیده

هدف از این پژوهش، ارائه مدل توسعه شهرت رسانه‌ای سازمان‌های ورزشی رویدادمحور با تأکید بر نظریه دریافت بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل سه گروه اساتید دانشگاهی (که حداقل دو پژوهش در زمینه رسانه، رسانه ورزشی انجام داده باشند)، مدیران روابط عمومی سازمان‌های ورزشی (باسابقه بیش از 5 سال) و مدیران سازمان‌های ورزشی رویدادمحور (باسابقه بیش از 5 سال مدیریت) بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده‌اند (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) و نرم‌افزار MaxQDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج تحلیل مضمون و ترسیم شبکه مضامین که با بهره‌گیری از نظرات خبرگان شرکت‌کننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که 4 مضمون سازمان‌دهنده محتوای رسانه، مدیریتی، منابع انسانی و ذی‌نفعان ازجمله ابعاد تشکیل‌دهنده مدل توسعه شهرت رسانه‌ای سازمان‌های ورزشی رویدادمحور با تأکید بر نظریه دریافت می‌باشد. این مدل نه‌تنها می‌تواند به افزایش شهرت رسانه‌ای سازمان کمک می‌کند، بلکه باعث جذب بیشتر مخاطبان، حامیان مالی و ارتقاء عملکرد ورزشی و سازمانی نیز می‌شود. بهره‌گیری از نظریه دریافت به‌عنوان یک چارچوب نظری، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا پیام‌های رسانه‌ای خود را به‌گونه‌ای طراحی و ارائه کنند که با زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی مخاطبان همخوانی داشته و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presentation of a Model for Media Reputation Development in Event-Centric Sports Organizations with Emphasis on Reception Theory

نویسندگان [English]

  • Shahriyar Yosefi 1
  • Akram Esfahani 2
  • Mojtaba Ahmadi 3
  • MohamadAli Nodehi 4

1 PhD student of sports management, Aliabad Katul branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran

2 Assistant Professor of Physical Education, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran

3 Assistant Professor, Department of Physical Education, Bandar-e-Gaz Branch, Islamic Azad University, Bandar-e-Gaz Branch, Iran

4 Assistant Professor, Department of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

چکیده [English]

The aim of this research was to present a model for media reputation development in event-centric sports organizations with emphasis on reception theory. The study adopted a qualitative approach with thematic analysis. The population of the study included three groups: university professors (who had conducted at least two research studies in media or sports media), public relations managers of sports organizations (with more than 5 years of experience), and managers of event-centric sports organizations (with more than 5 years of management experience), selected through purposive sampling (19 participants). The research tool consisted of semi-structured exploratory interviews. The validity of the tool was assessed based on sample credibility, expert opinions, and agreement among evaluators. The thematic analysis method with the proposed Etterid-Sterling (2001) approach and MaxQDA Pro software were used for data analysis. The results of thematic analysis and the construction of a thematic network, based on expert opinions of participants in the research and theoretical foundations, revealed that four themes including organizational content, managerial, human resources, and stakeholders constitute the components of the media reputation development model in event-centric sports organizations with emphasis on reception theory. This model not only helps enhance organizational media reputation but also attracts more audiences, financial supporters, and improves sports and organizational performance. Utilizing reception theory as a theoretical framework enables organizations to design and present their media messages in a way that aligns with the cultural and social backgrounds of their audience, thereby achieving greater impact.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reception theory
  • Media reputation
  • Sports organizations
  • Sports event