مسلم صالحیان؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ؛ آیه ریزوندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپهای ورزشی میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در کارآفرینی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپهای برجستة ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپهای ورزشی میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در کارآفرینی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپهای برجستة ورزشی و همچنین کارآفرینان ورزشی تشکیل می-دهند که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبهها انتخاب گردیدند (14 مصاحبه با 13 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (28 گویه، در قالب سه مؤلفة شکلگیری، اعتبارسنجی و رشد) در بین استارتاپهای ورزشی (تمانی کارکنان و مدیران آنها) توزیع گردید (نمونه: 86 نفر). از شاخصهای کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای اس پیاساس استفاده شد. نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپهای ورزشی در مرحله شکلگیری، اعتبارسنجی و رشد تأثیرگذار است. که بیشترین تأثیر را در مرحله رشد دارد.
رسانه های ورزشی
نفیسه نقیبی؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین؛ حسین پیمانی زاد
چکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش اجرا گردید. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری تحقیق حاضر بر مبنای روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، در جهت شناسایی مؤلفههای مؤثر بر تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش، از خبرگان و کارشناسان حوزههای رسانه و بازاریابی دیجیتال، کارشناسان ...
بیشتر
چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش اجرا گردید. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری تحقیق حاضر بر مبنای روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، در جهت شناسایی مؤلفههای مؤثر بر تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش، از خبرگان و کارشناسان حوزههای رسانه و بازاریابی دیجیتال، کارشناسان صداوسیما، مجریان و خبرنگاران ورزشی و روزنامهنگاران ورزشی جهت انجام مصاحبههای عمیق و استخراج کدهای باز، محوری و نظری دعوت شد که از این میان، محققان توانستند با 28 نفر خبره در این حوزه تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه به عمل آورد. جهت تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از کدگذاری در بخش کیفی و از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در بخش کمی استفاده گردید. نتایج تجزیهوتحلیل مصاحبههای انجامشده نشان داد که تعداد 66 کد استخراج گردید که این کدها در 12 دسته شامل مسائل فرهنگی-مدیریتی، نیروی انسانی، استحکام محتوا، تناسب محتوا، حجم محتوا، اثربخشی تبلیغات، طراحی خیرهکننده، کیفیت محتوا سوژه محتوا، هماهنگی، مهارت عوامل تولید و فاخر بودن دستهبندی شدند. توجه به عوامل شناسایی شده می تواند بستر سازی فنی و غیرفنی در جهت تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش را فراهم نماید.
مهارت های ارتباطی در ورزش
امیرحسین لباف؛ محسن وحدانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ابعاد هوش مصنوعی در رشته علوم ورزشی میباشد. روش تحقیق کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. طی نمونهگیری به روشهای هدفمند و گلولهبرفی با ۲۳ نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در حوزههای رسانه و ارتباطات، هوش مصنوعی و علوم ورزشی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد. انجام مصاحبهها تا رسیدن دادهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ابعاد هوش مصنوعی در رشته علوم ورزشی میباشد. روش تحقیق کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. طی نمونهگیری به روشهای هدفمند و گلولهبرفی با ۲۳ نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در حوزههای رسانه و ارتباطات، هوش مصنوعی و علوم ورزشی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد. انجام مصاحبهها تا رسیدن دادهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادههای استخراج شده از متن مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل تم، تجزیهوتحلیل شدند. پس از تحلیل و کدگذاری دادهها، سه تم اصلی شامل فرصتهای هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۵ تم فرعی و ۲۳ مفهوم)، تهدیدهای هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۶ تم فرعی و ۲۱ مفهوم) و راهکارهای مدیریت هوش مصنوعی در حوزه علوم ورزشی (۸ تم فرعی و ۲۴ مفهوم) دستهبندی شدند. در مجموع، ابعاد شناسایی شده در قالب ۳ تم اصلی، ۱۹ تم فرعی و ۶۸ مفهوم دستهبندی شدند. پیشنهاد میشود جهت توانمندسازی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاهها دورههای کاربردی هوش مصنوعی که دربرگیرنده کارکردها و تهدیدات این فناوری است، برگزار شود. علاوه بر آن، سیاستهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها باید مبتنی بر ورود این فناوری مورد بازبینی قرار گیرد.
رسانه های ورزشی
علمدار حسین زاده؛ علیرضا زمانی نوکاآبادی؛ احمدرضا عسکی
چکیده
تحقیق حاضر باهدف مدل ساختاری عوامل مؤثر بر توسعه خدمترسانی به مشتریان نسل زد در صنعت ورزش ایران طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات آمیخته میباشد که بهصورت روشهای کیفی و کمی انجام گردید و با توجه به کاربرد آن در محیطهای سازمانی ازجمله تحقیقات کاربردی میباشد. در بخش کیفی از روش دلفی فازی و در بخش کمی از روش مدلسازی ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف مدل ساختاری عوامل مؤثر بر توسعه خدمترسانی به مشتریان نسل زد در صنعت ورزش ایران طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات آمیخته میباشد که بهصورت روشهای کیفی و کمی انجام گردید و با توجه به کاربرد آن در محیطهای سازمانی ازجمله تحقیقات کاربردی میباشد. در بخش کیفی از روش دلفی فازی و در بخش کمی از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده گردید. روش گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر بهصورت میدانی بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. بهمنظور شناسایی این نمونهها، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. درنهایت تا رسیدن به اشباع نظری تعداد ۱۵ مصاحبه انجام گردید. به عبارتی با توجه به ماهیت روش کمی پژوهش (مدلسازی ساختاری تفسیری) که نیاز به خبرگان و افراد آگاه به موضوع پژوهش دارند؛ لذا جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی و کمی یکسان بود. ابزار گردآوری تحقیق حاضر در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته میباشد. جهت تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. در قسمت تجزیهوتحلیل کمی تحقیق، از روش ISM و میک مک استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مؤثر بر توسعه خدمترسانی به مشتریان نسل زد در صنعت ورزش ایران شامل محیط رقابتی، تنوع علائق، جایگاه ورزش، نگرشهای مطلوب، پویش محیطی، سیستمهای فنی، بانک اطلاعاتی، تعالی صنعت ورزش، جنبههای مربوط به مخاطب شناسی و پاسخگویی میباشد.
رسانه های ورزشی
مارال حبیبی؛ حسین عیدی
چکیده
امروزه بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ شاهد تحول های چشمگیر در عرصهی فناوری و اطلاعات هستیم. متاورس یا فراتر از جهان، فناوری نوپدیدی است که فرصتها و چالشهایی را برکلیه فعالیتها با ترکیبی از دنیای مجازی و واقعیت ایجاد میکند. بر اساس اهمیت موضوع این تحقیق با عنوان شناسایی چالشها و فرصتهای متاورس در حوزه ورزش انجام شد. الگوی ...
بیشتر
امروزه بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ شاهد تحول های چشمگیر در عرصهی فناوری و اطلاعات هستیم. متاورس یا فراتر از جهان، فناوری نوپدیدی است که فرصتها و چالشهایی را برکلیه فعالیتها با ترکیبی از دنیای مجازی و واقعیت ایجاد میکند. بر اساس اهمیت موضوع این تحقیق با عنوان شناسایی چالشها و فرصتهای متاورس در حوزه ورزش انجام شد. الگوی علمی این پژوهش کیفی (رویکرد گلیزر) و جامعه آماری این پژوهش حاضر اساتید و مختصصین ورزشی آگاه به موضوع هستند. از طریق ابزار مصاحبه به صورت نیمه ساختار یافته به شناسایی شاخص ها پرداخته شد. روایی ابزار پژوهش (مصاحبه)، توسط مصاحبه شونده وسپس اساتید و متخصصین مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریه برخواسته از دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که چالشها شامل قوانین و مقررات، علم و دانش، انگیزه، حمایت و پشتیبانی، مزیت رقابتی، تبلیغات و فروش و مدیریت و فرصتها شامل آموزش، ارتباطات، بازاریابی، هواداری، فعالیتهای ورزشی، گردشگری و تحلیل ورزشی میباشد. یکی از راهکارهای کاربردی برای مدیریت چالشها و بهرهمندی از فرصتهای فضای متاورس در حوزه ورزش، تدوین و اجرای یک سیاست استاندارد سازی قوانین و مقررات در این فضاست. این سیاست میتواند به تناسب با ویژگیها و نیازهای این فضا تهیه شده و به همه شرکتکنندگان و فعالان در محیط متاورس اطلاعرسانی شود.
رسانه های ورزشی
فاطمه حقدوستی؛ سید جلیل میر یوسفی؛ حسین بخشنده
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی کسبوکار دیجیتال برای باشگاههای ورزشی در شرایط پساکرونا بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل مدیران ارشد باشگاههای ورزشی، اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت ورزشی و مدیریت بازاریابی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند صورت گرفت و بر اساس اشباع نظری، 18 مصاحبه انجام ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی کسبوکار دیجیتال برای باشگاههای ورزشی در شرایط پساکرونا بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل مدیران ارشد باشگاههای ورزشی، اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت ورزشی و مدیریت بازاریابی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند صورت گرفت و بر اساس اشباع نظری، 18 مصاحبه انجام شد. معیارهای انتخاب شامل تسلط به حوزه بازاریابی خدمات ورزشی، تسلط به حوزه مدیریت استراتژیک در ورزش، آشنایی با مدیریت کلان باشگاههای ورزشی بود. ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده شامل 6 کد محوری و 17 مقوله اصلی و 49 کد اولیه از تحلیل مصاحبهها بود. کدهای محوری شامل زیرساخت دیجیتال، تجربه مشتری دیجیتال، مدیریت منابع و بهینهسازی، استراتژی بازاریابی دیجیتال، خدمات آموزشی و مربیگری آنلاین و تعامل و ارتباطات اجتماعی میباشد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان پیشنهاد کرد که؛ مشکلات سرمایهگذاری و کمبود اعتبارات که ناشی از نبود سرمایهگذار داخلی و خارجی برای پیشبرد فیزیکی طرحهای زیرساختی در کشور برطرف گردد.
مهدی حقیقی؛ محمد حامی؛ وحید شجاعی
چکیده
هدف پژوهش بررسی تأثیر عوامل فناوری و راهبردی بر چابک سازی در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران، معاونین و کارمندان اداره جوانان و ورزش استان مازندران به تعداد 250 نفر در سال 1396 تشکیل دادند. با توجه به تعداد کم جامعه آماری، تعداد نمونه برابر با تعداد جامعه آماری در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی تأثیر عوامل فناوری و راهبردی بر چابک سازی در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران، معاونین و کارمندان اداره جوانان و ورزش استان مازندران به تعداد 250 نفر در سال 1396 تشکیل دادند. با توجه به تعداد کم جامعه آماری، تعداد نمونه برابر با تعداد جامعه آماری در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. روایی پرسشنامه نیز توسط کارشناسان ورزش مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی (معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل راهبردی بر اجرای چابک سازی مؤثر بود اما برخلاف آن تأثیر عوامل فناوری بر چابک سازی در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران مورد تأیید واقع نشد. بر اساس یافته های تحقیق، مدیران ادارات ورزش و جوانان استان مازندران میتوانند با ایجاد تخصیص سریع منابع، بهبود کیفیت، کسب تجربه، تکریم مراجعین، ترسیم چشمانداز راهبردی، توسعه زیرساختهای فناوری، پذیرش فرهنگ تغییرپذیری و کلاسهای آموزشی مرتبط با فناوری جدید قابلیتهای چابکی را در خود افزایش دهند.