با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان، رفسنجان، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولی عصر (ع)، رفسنجان، ایران

10.30473/jsm.2025.72843.1919

چکیده

هدف از این پژوهش، طراحی الگوی کسب‌وکار دیجیتال برای باشگاه‌های ورزشی در شرایط پساکرونا بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظام‌مند انتخاب شد. جامعه آماری شامل مدیران ارشد باشگاه‌های ورزشی، اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت ورزشی و مدیریت بازاریابی بودند. نمونه‌گیری به روش هدفمند صورت گرفت و بر اساس اشباع نظری، 18 مصاحبه انجام شد. معیارهای انتخاب شامل تسلط به حوزه بازاریابی خدمات ورزشی، تسلط به حوزه مدیریت استراتژیک در ورزش، آشنایی با مدیریت کلان باشگاه‌های ورزشی بود. ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه‌ای نظامند و مصاحبه‌های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله‌ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراج‌شده شامل 6 کد محوری و 17 مقوله اصلی و 49 کد اولیه از تحلیل مصاحبه‌ها بود. کدهای محوری شامل زیرساخت دیجیتال، تجربه مشتری دیجیتال، مدیریت منابع و بهینه‌سازی، استراتژی بازاریابی دیجیتال، خدمات آموزشی و مربی‌گری آنلاین و تعامل و ارتباطات اجتماعی می‌باشد. با توجه به نتایج پژوهش می‌توان پیشنهاد کرد که؛ مشکلات سرمایه‌گذاری و کمبود اعتبارات که ناشی از نبود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای پیشبرد فیزیکی طرح‌های زیرساختی در کشور برطرف گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a digital business model for sports clubs in post-corona conditions

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Haghdosti 1
  • Seyed Jalil Miryosefi 2
  • Hosein Bakhshandeh 3

1 PhD student, Department of Sports Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran

2 Assistant Professor of Sports Management, Valiasr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Ira

3 Assistant Professor, Department of Physical Education, Faculty of Literature and Humanities, Vali Asr University, Rafsanjan, Iran

چکیده [English]

The aim of this research was to design a digital business model for sports clubs in post-corona conditions. The research was qualitative with a systematic exploratory approach. It included senior managers of sports clubs, university professors in the fields of sports management and marketing management. Sampling was carried out purposively and 18 interviews were conducted based on theoretical saturation. The selection criteria included mastery of the field of sports services marketing, mastery of the field of strategic management in sports, and familiarity with the macro-management of sports clubs. The research tool included a systematic library study and structured exploratory interviews. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the legal and scientific validity of the sample, expert opinions, and agreement between the reviewers. A multi-stage conceptual coding method with a systems analysis approach was used to analyze the findings. Based on the extracted conceptual framework, it included 6 axial codes and 17 main categories and 49 initial codes from the analysis of the interviews. The core codes include digital infrastructure, digital customer experience, resource management and optimization, digital marketing strategy, online training and coaching services, and social interaction and communication. According to the research results, it can be suggested that; the investment problems and lack of credit caused by the lack of domestic and foreign investors to physically advance infrastructure projects in the country should be resolved

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology
  • Sports Venue
  • Corona
  • Sports Business
  • Digital Infrastructure