با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد خوراسگان اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران

2 استادیار دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران

10.30473/jsm.2024.67816.1749

چکیده

تحقیق حاضر باهدف مدل ساختاری عوامل مؤثر بر توسعه خدمت‌رسانی به مشتریان نسل زد در صنعت ورزش ایران طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات آمیخته می‌باشد که به‌صورت روش‌های کیفی و کمی انجام گردید و با توجه به کاربرد آن در محیط‌های سازمانی ازجمله تحقیقات کاربردی می‌باشد. در بخش کیفی از روش دلفی فازی و در بخش کمی از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری استفاده گردید. روش گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر به‌صورت میدانی بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. به‌منظور شناسایی این نمونه‌ها، از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده گردید. درنهایت تا رسیدن به اشباع نظری تعداد ۱۵ مصاحبه انجام گردید. به عبارتی با توجه به ماهیت روش کمی پژوهش (مدل‌سازی ساختاری تفسیری) که نیاز به خبرگان و افراد آگاه به موضوع پژوهش دارند؛ لذا جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی و کمی یکسان بود. ابزار گردآوری تحقیق حاضر در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته می‌باشد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌های کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. در قسمت تجزیه‌وتحلیل کمی تحقیق، از روش ISM و میک مک استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مؤثر بر توسعه خدمت‌رسانی به مشتریان نسل زد در صنعت ورزش ایران شامل محیط رقابتی، تنوع علائق، جایگاه ورزش، نگرش‌های مطلوب، پویش محیطی، سیستم‌های فنی، بانک اطلاعاتی، تعالی صنعت ورزش، جنبه‌های مربوط به مخاطب شناسی و پاسخگویی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Structural model of factors affecting the development of customer service in the sports industry of Iran

نویسندگان [English]

  • Alamdar Hosseinzadeh 1
  • Alireza zamani Nukaabadi 2
  • Ahmadreza Aski 3

1 PhD student in Sports Management, Khorasgan branch of Isfahan, Islamic Azad University, Khorasgan, Iran

2 Assistant professor of Sport Management, Sport sciences department, Isfahan (Khorasgan) branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

3 Assistant Professor of Sports Management, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Mobarakeh, Iran

چکیده [English]

The present research was designed and implemented with the aim of structural model of factors affecting the development of service to Nesl Z customers in Iran's sports industry.The current research is one of the mixed researches that was conducted in the form of qualitative and quantitative methods and according to its application in organizational environments, it is among applied researches.The fuzzy Delphi method was used in the qualitative part and the interpretive structural modeling method was used in the quantitative part. The method of data collection in the present research was field-based. The statistical population of the present study included experts who are knowledgeable about the subject of the research. In order to identify these samples, the purposeful sampling method was used. Finally, 15 people were identified as the research sample. In other words, according to the nature of the quantitative research method (interpretive structural modeling) that requires experts and people knowledgeable about the research topic; therefore, the statistical population of the research was the same in the qualitative and quantitative part. The tool for collecting the current research in the qualitative part is a semi-structured interview. In the quantitative analysis part of the research, the ISM and Mic Mak methods were used. The results of the research showed that the factors affecting the development of service to new generation customers in Iran's sports industry include the competitive environment, diversity of interests, the position of sports, favorable attitudes, environmental scanning, technical systems, database, excellence of the sports industry, related aspects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer orientation
  • technology
  • consumer