مهارت های ارتباطی در ورزش
مراد رومیانی؛ سید محمدحسین رضوی؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش جنسیت در ویژگیهای روانشناختی گیمرهای ایرانی بود.روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد.جامعه آماری پژوهش حاضر گیمرهای ایرانی تشکیل میدهند.از روش نمونهگیری در دسترس و به شکل توزیع آنلاین پرسشنامهها در بین نمونههای تحقیق توزیع شد.ابزار جمعآوری دادهها شامل یک فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش جنسیت در ویژگیهای روانشناختی گیمرهای ایرانی بود.روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد.جامعه آماری پژوهش حاضر گیمرهای ایرانی تشکیل میدهند.از روش نمونهگیری در دسترس و به شکل توزیع آنلاین پرسشنامهها در بین نمونههای تحقیق توزیع شد.ابزار جمعآوری دادهها شامل یک فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه استرس-اضطراب-افسردگی DASS-21 است بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس دوطرفه برای بررسی ویژگیهای روانشناختی جنسیتی گیمرهای زن و مرد و استفاده شد.براساس نتایج میتوان گفت، بین میانگین افسردگی دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدتزمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (002/0=Sig،198/4=(4،510)F)؛بهعبارتدیگر جنسیت و میزان مشارکت بر میزان افسردگی افراد اثر معناداری دارد.همچنین نتایج نشاندهنده آن است که بین میانگین اضطراب دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدتزمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (003/0=Sig، 004/4=(4،510)F).این بدان معنی است که جنسیت و میزان مشارکت بر میزان اضطراب بهطور همزمان اثر معنیداری دارند. بر اساس یافتههای حاصل از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه مشاهده شد که بین میانگین استرس نمونههای تحقیق دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدتزمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (013/0= Sig،197/3=(4،510)F).یافته بدان معناست که جنسیت و میزان مشارکت بر میزان استرس افراد بهطور همزمان اثر معنیداری دارند. شناخت ویژگیهای روانشناختی گیمرها میتواند در طراحی و برنامهریزی بازیهای آنلاین و آفلاین و مدیران بازاریابی چنین بازیهایی کمک فراوانی کند.بنابراین انجمن ورزشهای الکترونیکی باید در راستای خلق و ایجاد یک محیط امن و سالم برای همه بازیکنان تلاش کند.
رسانه های ورزشی
سمانه سعیدپور؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ نجف آقائی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش رسانههای اجتماعی داخلی و خارجی در ترویج فعالیت بدنی فراغتی زنان بزرگسال شهر تهران انجام شد. پژوهش براساس هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت توصیفی و از نوع پژوهشهای کیفی بود. جامعه آماری شامل زنان بزرگسال (۱۹-۶۰ ساله) تهران بود. نمونهها از بین زنانی انتخاب شدند که طبق گزارش سازمان ورزش شهرداری تهران حداقل یک ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش رسانههای اجتماعی داخلی و خارجی در ترویج فعالیت بدنی فراغتی زنان بزرگسال شهر تهران انجام شد. پژوهش براساس هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت توصیفی و از نوع پژوهشهای کیفی بود. جامعه آماری شامل زنان بزرگسال (۱۹-۶۰ ساله) تهران بود. نمونهها از بین زنانی انتخاب شدند که طبق گزارش سازمان ورزش شهرداری تهران حداقل یک سال از فراغتشان را صرف فعالیت بدنی کرده بودند. این برای برآورده شدن استاندارد سازمان بهداشت جهانی (150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته) بود. روش نمونهگیری ابتدا به صورت تصادفی انجام شد؛ سپس به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. اطلاعات از طریق ۵۱ مصاحبه فردی و ۵ گروه متمرکز در مناطق مختلف تهران جمعآوری گردید. مصاحبهها با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون براون و کلارک تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت ۱۳۵ کد، ۴۹ مقوله و ۱6 مضمون فرعی شناسایی شد. نتایج حاکی از آن بود که رسانههای اجتماعی خارجی از طریق ایجاد شرایط آموزشی، انگیزشی، اطلاعاتی، ارتباطی، اجتماعی و فرهنگی میتوانند نقش مثبتی در فعالیت بدنی فراغتی زنان ایفا کنند. البته گاهی نیز از طریق عواملی همچون اتلاف زمان، ایجاد انواع آسیبها (جسمی، روانی و مالی)، عدم اعتماد و فیلترینگ میتواند نقش منفی داشته باشند. همچنین مشخص شد رسانههای اجتماعی داخلی هیچگونه نقشی در فعالیت بدنی فراغتی زنان ندارند. پیشنهاد میشود دولت بجای فیلترینگ رسانههای موثر در حوزه فعالیت بدنی فراغتی، به آموزش و فرهنگسازی استفاده از آنها بپردازد. همچنین از طریق سرمایهگذاری بر رسانههای داخلی موجب ارتقاء سطح کیفیت، امنیت و جذابیت آنها شود.
مهدی لطیفی فرد؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ محمد بحرانی
چکیده
با ورود رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی آنلاین نیز به عنوان یکی از جدیدترین مباحث مدیریتی مورد توجه قرار گرفته است. شبکههای اجتماعی در ترویج و گردش اطلاعات رویدادهای بزرگ ورزشی نقش مهمی بازی میکنند. با توجه به این مسئله، هدف تحقیق حاضر بررسی و مقایسه نحوه ترویج بازیهای المپیک ریو 2016 و توکیو 2020 در رسانههای اجتماعی است. ...
بیشتر
با ورود رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی آنلاین نیز به عنوان یکی از جدیدترین مباحث مدیریتی مورد توجه قرار گرفته است. شبکههای اجتماعی در ترویج و گردش اطلاعات رویدادهای بزرگ ورزشی نقش مهمی بازی میکنند. با توجه به این مسئله، هدف تحقیق حاضر بررسی و مقایسه نحوه ترویج بازیهای المپیک ریو 2016 و توکیو 2020 در رسانههای اجتماعی است. برای بررسی شبکه ترویج بازیها از رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شد که تمام توییتهای صفحه رسمی این دو المپیک از بستر توییتر استخراج شدند. از صفحه رسمی المپیک ریو 2256 توییت و از صفحه رسمی المپیک توکیو 3287 توییت به دست آمد که در نهایت 436 توییت از المپیک ریو و 905 توییت از المپیک توکیو وارد تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که در هر دو المپیک ورزشکاران از نظر تعداد بازیگران در شبکه، نسبت به سایر ذینفعان بیشتر بودهاند. درعینحال، وزن ارتباطات سازمانهای بینالمللی ورزشی بیشتر از سایر ذینفعان بوده است. تحقیق حاضر نشان داد اگرچه ورزشکاران نسبت به سازمانهای ورزشی ملی و بینالمللی از طرفداران و در نتیجه دنبالکنندگان بیشتری برخوردار هستند از همین رو بیشتر میتوانند به ترویج بازیها کمک کنند؛ اما وزن ارتباط با سازمانهای بینالمللی ورزشی گویای این است که کمیته برگزاری بازیهای المپیک با سازمانهای بینالمللی ورزشی مانند فدراسیونهای جهانی ارتباط مستمری دارد. تحقیق حاضر نشان داد ترویج رویدادهای ورزشی در رسانههای اجتماعی بدون به کار گرفتن ذینفعان متعدد ممکن نیست. با این حال با توجه به هدف سازمانها و رویدادهای ورزشی الگوی خاص خودشان برای ترویج برند یا رویداد میتواند منحصر به فرد باشد.
رسول نوروزی سید حسینی
چکیده
ورزش بهعنوان یک پدیدهای اجتماعی از ذینفعان مختلفی تأثیر میپذیرد و بر آنها تأثیر میگذارد و ممکن است در این فرایند مشکلات و بحرانهایی را تجربه کند. هدف از این تحقیق درک تجربه زیسته مدیران روابط عمومی ورزشی از بحرانهای رسانهای است که از طریق روش تحقیق کیفی و با استفاده از استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. با استفاده از نمونهگیری ...
بیشتر
ورزش بهعنوان یک پدیدهای اجتماعی از ذینفعان مختلفی تأثیر میپذیرد و بر آنها تأثیر میگذارد و ممکن است در این فرایند مشکلات و بحرانهایی را تجربه کند. هدف از این تحقیق درک تجربه زیسته مدیران روابط عمومی ورزشی از بحرانهای رسانهای است که از طریق روش تحقیق کیفی و با استفاده از استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 16 مشارکتکننده انتخاب شدند و از طریق مصاحبههای عمیق و پدیدارشناسانه دادهها جمعآوری شدند. با استفاده از رویکرد هفت مرحلهای دیکلمن(1989) دادهها تجزیهوتحلیل شدند. بر اساس تجزیهوتحلیل انجامشده پنج دسته معانی برای تجربه زیسته مدیران روابط عمومی از بحرانهای رسانهای شناسایی شدند که عبارتاند از تخریب وجهه و اعتبار سازمان؛ فقدان آیندهنگری و شفافیت؛ پاسخ سنجیده و فعالانه به بحران؛ سنجش به هنگام امور و گزینش گری اقدامات؛ و ابهام اطلاعاتی و لایهای شدن منافع ذینفعان. این معانی تجربهشده در زیست جهانهای مدیران روابط عمومی ورزشی برساختهایی از کنش اجتماعیشان هستند که در صورت تحلیل صحیح، مدنظر قرار دادن و بهکارگیری آنها میتوان مدیریت بهتری را در بحرانهای رسانهای ورزشی شاهد بود.
رسول نوروزی سید حسینی؛ عرفان مرادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر واکاوی هیجانات مصرفی- ارتباطی متأثر از مسکاتهای ورزشی شناخته شده (نمونه مورد مطالعه: برند پوما) در تبیین قصد رفتاری مصرف کنندگان با ملاحظه ای اثر تعدیلگری جنسیت است. روش شناسی پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی میباشد؛ جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده های تربیت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر واکاوی هیجانات مصرفی- ارتباطی متأثر از مسکاتهای ورزشی شناخته شده (نمونه مورد مطالعه: برند پوما) در تبیین قصد رفتاری مصرف کنندگان با ملاحظه ای اثر تعدیلگری جنسیت است. روش شناسی پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی میباشد؛ جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده های تربیت بدنی بودند که برآورد حجم نمونه ی این گروه مبتنی بر اهداف و فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS power Sample صورت پذیرفت و با استفاده از ابزار در نظر گرفته شده (پرسشنامه) فرضیات مدنظر با بهره گیری از روشهای آماری توسط نرم افزار 3 PLS Smart تحلیل شدند. یافته های این پژوهش حکایت از آن داشت که به صورت کلی هیجانات مصرفی متشکل از انگیختگی و لذت بر قصد رفتاری مصرف کنندگان متأثر از مسکات ورزشی پوما اثری مثبت و معنادار دارد؛ از سوی دیگر نقش و اثر تعدیلگری جنسیت در ارتباط علّی بین انگیختگی بر قصد رفتاری رد و برای لذت بر قصد رفتاری این اثر تأیید شد. به بیانی دیگر در نمونه مورد بررسی جنسیت شدت رابطه بین لذت بر قصد رفتاری را تعدیل کرده است. از اینرو به بازاریابان و متصدیان امر پیشنهاد می شود ویژگی های روانشناختی- ارتباطی (احساس لذت) گروه های مختلف متأثر از مسکاتهای ورزشی شناخته شده را بیش از پیش مدنظر قرار دهند.