با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس

2 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس

3 گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

4 دانشیار مدیریت ورزشی ، دانشگاه خوارزمی و دانشگاه شهید بهشتی تهران

10.30473/jsm.2024.70799.1849

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش رسانه‌های اجتماعی داخلی و خارجی در ترویج فعالیت بدنی فراغتی زنان بزرگسال شهر تهران انجام شد. پژوهش براساس هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت توصیفی و از نوع پژوهش‌های کیفی بود. جامعه آماری شامل زنان بزرگسال (۱۹-۶۰ ساله) تهران بود. نمونه‌ها از بین زنانی انتخاب شدند که طبق گزارش سازمان ورزش شهرداری تهران حداقل یک سال از فراغتشان را صرف فعالیت بدنی کرده بودند. این برای برآورده شدن استاندارد سازمان بهداشت جهانی (150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته) بود. روش نمونه‌گیری ابتدا به صورت تصادفی انجام شد؛ سپس به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. اطلاعات از طریق ۵۱ مصاحبه فردی و ۵ گروه متمرکز در مناطق مختلف تهران جمع‌آوری گردید. مصاحبه‌ها با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون براون و کلارک تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت ۱۳۵ کد، ۴۹ مقوله و ۱6 مضمون فرعی شناسایی شد. نتایج حاکی از آن بود که رسانه‌های اجتماعی خارجی از طریق ایجاد شرایط آموزشی، انگیزشی، اطلاعاتی، ارتباطی، اجتماعی و فرهنگی می‌توانند نقش مثبتی در فعالیت بدنی فراغتی زنان ایفا کنند. البته گاهی نیز از طریق عواملی همچون اتلاف زمان، ایجاد انواع آسیب‌ها (جسمی، روانی و مالی)، عدم اعتماد و فیلترینگ می‌تواند نقش منفی داشته باشند. همچنین مشخص شد رسانه‌های اجتماعی داخلی هیچ‌گونه نقشی در فعالیت بدنی فراغتی زنان ندارند. پیشنهاد می‌شود دولت بجای فیلترینگ رسانه‌های موثر در حوزه فعالیت بدنی فراغتی، به آموزش و فرهنگ‌سازی استفاده از آن‌ها بپردازد. همچنین از طریق سرمایه‌گذاری بر رسانه‌های داخلی موجب ارتقاء سطح کیفیت، امنیت و جذابیت آن‌ها شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Determining the Role of Domestic and Foreign Social Media in Promoting Leisure Physical Activity Among Adult Women in Tehran

نویسندگان [English]

  • samaneh saeidpour 1
  • marjan saffari 2
  • Rasool Norouzi Seyed Hossini 3
  • najaf aghaei 4

1 PhD student in Sports Management, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Sports Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

3 physical Education department, Humanities faculty, Tarbiat Modares University

4 Associate Professor of Sport Management Department, Kharazmi and Shahid Beheshti University

چکیده [English]

The present study aimed to determine the role of domestic and foreign social media in promoting leisure physical activity among adult women in Tehran. This objective-driven research utilized a descriptive and qualitative approach. The statistical population included adult women aged 20-60 in Tehran, specifically those who had reached the World Health Organization's standard for physical activity (at least 150 minutes per week) for at least one year. Participants were selected from the sports groups of the “Sport Organization of Tehran Municipality.” Sampling began randomly (cluster type) and continued purposefully until theoretical saturation was reached. Data were collected through 51 individual interviews and 5 focus groups (29 participants) across five areas of Tehran. Interviews were analyzed using Braun and Clarke's thematic analysis approach, resulting in 135 codes, 49 categories, and 16 subthemes. These subthemes were grouped into three main themes for better analysis. The results indicated that foreign social media positively influence women's leisure physical activity by creating educational, motivational, informational, communicative, social, and cultural conditions. However, they can also have negative effects through time-wasting, physical, psychological, and financial damage, lack of trust, and filtering. In contrast, domestic social media were found to have no significant role in promoting women's leisure physical activity. It is recommended that instead of filtering effective media in the realm of leisure physical activity, the government should educate the public on their use and invest in improving the quality, security, and attractiveness of domestic media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thematic Analysis
  • Online Social Networks
  • Sports Participation