معصومه حمزه؛ حبیب هنری؛ فرزاد غفوری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
رسانهها نقش پررنگی در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانهها در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی حرفهای ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری ...
بیشتر
رسانهها نقش پررنگی در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانهها در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی حرفهای ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل داوران، بازیکنان، مربیان، مدیران باشگاهها، اصحاب رسانه، متخصصین و خبرگان دانشگاهی و مدیران عالی و سیاستگذاران بودند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود (17 نفر)؛ و در بخش کمی نیز جامعة آماری همان بخش کیفی بودند (89 نفر). ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبههای نیمه ساختارمند و پرسشنامه بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحلیل مصاحبههای انجامشده نشان داد که شاخصهای فرهنگی شامل 4 مقوله و 14 کد باز و رسانهها شامل 2 مقوله و 8 کد باز میباشند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است؛ و میتوان نتیجهگیری نمود که استفاده از رسانهها توسط متولیان باشگاههای ورزشی، مربیان، مدیران و ورزشکاران، منجر به توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی حرفهای میگردد.
مهارت های ارتباطی در ورزش
حدیثه بهرامی؛ جواد شهولی کوه شوری؛ اکرم قبادی یگانه
چکیده
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران ...
بیشتر
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران حرفهای است؟ احتمالاً پاسخ مثبت است؛ زیرا ورزش حرفهای در حال شکافتن اعتقادات منفی نسلهای گذشته، مانند از بین بردن تبعیضهای نژادی است و از سوی دیگر، ورزش حرفهای، سلایق و علاقهمندیهای مختلف را گرده هم آورده و به شکلگیری ارتباطات گستردهای منجر شده است. ازآنجاکه سواد ارتباطی در ورزش حرفهای کمتر مطالعه شده است، هدف این مطالعه، تحلیل سوادهای تخصصی در ارتباطات ورزشکاران حرفهای در ایران، براساس تکنیک تحلیل بازیگران کلیدی بود. این امر بهوسیلۀ ابزار شبیهسازی برنامهریزی استراتژیک به نام مکتور انجام شد. در این مطالعه که از منظر پارادایم حاکم، انتقادی است، پس از آشنایی ورزشکاران حرفهای رشتههای فوتبال، دوومیدانی، کشتی، وزنهبرداری و هندبال با سواد ارتباطی، از آنها درخواست شد تا ماتریسهای بازیگر-بازیگر و بازیگر-اهداف را که بهنوعی سطح سواد ارتباطی آنها را میسنجید، تکمیل کنند. نتایج در خروجی نرمافزار مکتور، بیانگر این بود که ورزشکاران حرفهای رشتههای منتخب، در برقراری ارتباطات خود با سوادهای تخصصی زبان بدن، ارتباط بینفرهنگی، سواد تبلیغاتی، ارتباط سازمانی، روابط بینالملل و هیجانی، ضعف دارند. در این پژوهش، پیشنهادهایی برای داشتن ارتباطات بهتر، برای ورزشکاران حرفهای ارائه شد.
روابط عمومی ورزشی
رضا ابراهیمی؛ سعید قربانی؛ محمد علی نودهی؛ مجتبی احمدی؛ زهرا چهار باغی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود که براساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود که براساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند و در بخش کمی پژوهش، شامل همه بازیکنان فوتبال آقایان حاضر در لیگ های برتر و لیگ آزادگان بود. هر تیم ورزشی حرفهای در این سطح (16 تیم در لیگ حرفهای و 18 تیم در لیگ آزادگان)، 18 بازیکن بزرگسال داشت که درمجموع 612 بازیکن بهعنوان جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبه های نیمهساختارمند و پرسشنامه (21 گویه و دو متغیر اصلی مؤلفه بهصورت لیکرتی) بود. برای بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در بخش کمی روش مدلسازی معادلات ساختاری به کار رفت. همه روند تجزیهوتحلیل داده های پژوهش حاضر در نرم افزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که انواع رسانههای جمعی بر سواد اخلاقی ورزشکاران حرفهای تأثیرگذار است. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می شود که رسانههای جمعی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در ساخت برنامه های خود، آموزش سواد اخلاقی را مدنظر قرار دهند و ارزش های اخلاقی را برای آحاد جامعه ازجمله بازیکنان فوتبال حرفهای، مهم جلوه دهند.
مرتضی رضائی صوفی؛ عباس شعبانی
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، ، صفحه 61-67
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رسانه ها بر ساختار ورزش کشور بود. روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمعآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه بوسیله متخصصین تایید و جهت تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رسانه ها بر ساختار ورزش کشور بود. روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمعآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه بوسیله متخصصین تایید و جهت تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران ستادی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان، مدیران و اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک و مدیران آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، روسای فدراسیون ها، کارشناسان کمیته ملی المپیک، کارشناسان و مدیران انجمن های ورزشی فدراسیون ورزش مدارس و اعضای هیات علمی متخصص تربیت بدنی و مطلع از موضوع تحقیق تشکیل می دادند در این پژوهش نمونه تحقیق برابر جامعه تحقیق و به صورت تمام شمار تعیین گردید که از 302 پرسشنامه ارسالی برای اعضای جامعه تحقیق 238 پرسشنامه واصل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های استنباطی مانند آزمون کلموگروف اسمیرنف، مقایسه میانگین یک جامعه، تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن و آزمون کروسکال والیس استفاده گردید. در نهایت نتایج نشان داد رسانهها بر ساختار ورزش کشور تاثیر دارند و این تاثیر بر ورزش قهرمانی بیش از ورزش همگانی و آموزشی می باشد.