رسانه های ورزشی
مریم جعفری؛ طیبه سادات زرگر؛ اکبر آفرینش خاکی؛ رضا نیکبخش
چکیده
پژوهش حاضر باهدف آیندهپژوهی سبک زندگی ورزشکاران نخبه با توجه به گسترش شبکههای اجتماعی انجام شد. روش مورداستفاده در ایـن پژوهـش برنامهریـزی مبتنی بر سـناریو اسـت که در هشـت گام طراحـی و پیـاده شـده اسـت. روش گـردآوری داده در ایـن پژوهـش کیفـی و بـا اسـتفاده از مصاحبـه، پنـل خبرگـی و پیمایش دلفی اسـت. 20 نفر از دارای دانـش تخصصـی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف آیندهپژوهی سبک زندگی ورزشکاران نخبه با توجه به گسترش شبکههای اجتماعی انجام شد. روش مورداستفاده در ایـن پژوهـش برنامهریـزی مبتنی بر سـناریو اسـت که در هشـت گام طراحـی و پیـاده شـده اسـت. روش گـردآوری داده در ایـن پژوهـش کیفـی و بـا اسـتفاده از مصاحبـه، پنـل خبرگـی و پیمایش دلفی اسـت. 20 نفر از دارای دانـش تخصصـی و یـا تجربـه عملـی بهعنوان اعضای گروه مشارکتکننده در پژوهش بهصورت گلولهبرفی انتخاب شدند. همچنین، از نرمافزارهای میکمک و سـناریو ویـزارد بـرای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده اسـت. یافتههـای ایـن پژوهـش در دو بخـش ارائهشده اسـت. بخش اول شـامل شناسـایی و دسـتهبندی مؤلفههای کلیـدی، پیشرانها و عـدم قطعیتهـای مرتبـط اسـت. پنج پیشـران فرصتهای تجاری و مالی، فرهنگ و مسئولیت اجتماعی، ارتباط با رسانهها و افراد حرفهای، توسعه مهارتهای دیجیتال و مشارکت در فرآیندهای اجتماعی و فرهنگی در ایـن بخـش تعیینشده و روابـط اثرگـذاری و اثرپذیـری میـان مؤلفهها تحلیلشده اسـت. بخش دوم به شناسـایی و توصیف سـناریوهای محتمل و سـازگار بر اساس پیشـرانها و عدم قطعیتهای ذیربط، پرداختـه اسـت. بر اساس این پیشرانها، چهار سناریوی محتمل استخراج شد که مهمترین آنها "توسعه کامل" و "رکود اجتماعی و تجاری" هستند. راهبردهای پیشنهادی برای توسعه سبک زندگی ورزشکاران نخبه شامل تقویت فرصتهای تجاری، ارتقاء مسئولیت اجتماعی، بهبود روابط رسانهای، توسعه مهارتهای دیجیتال و افزایش مشارکت اجتماعی است. این یافتهها میتوانند به متولیان ورزشی و سیاستگذاران برای تدوین برنامههای مناسب جهت بهبود سبک زندگی ورزشکاران نخبه در عصر گسترش شبکههای اجتماعی کمک کنند.
رسانه های ورزشی
معصومه حمزه؛ حبیب هنری؛ فرزاد غفوری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
رسانه ها می توانند نقش پررنگی در توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانه ها در توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی حرفهای ایران طراحی و اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی بوده که با رویکرد پژوهش، آمیخته ...
بیشتر
رسانه ها می توانند نقش پررنگی در توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانه ها در توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی حرفهای ایران طراحی و اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی بوده که با رویکرد پژوهش، آمیخته است. در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل داوران، بازیکنان، مربیان، مدیران باشگاه ها، اصحاب رسانه، متخصصین و خبرگان دانشگاهی و مدیران عالی و سیاستگذاران بودند. معیار انتخاب این افراد، سابقه ورزشی، مدیریتی و شغلی بیش از 10 سال و همچنین تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری؛ و روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود (17 نفر). در بخش کمی نیز جامعه آماری همان جامعه آماری بخش کیفی بودند (89 نفر). ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه های نیمه ساختارمند و پرسشنامه بود. جهت بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مصاحبه های انجامشده نشان داد که شاخص های فرهنگی شامل 4 مقوله و 14 کد باز و رسانه ها شامل 2 مقوله و 8 کد باز هستند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. بنابراین ضرورت تعامل و ارتباط هرچه بیشتر مدیران باشگاه های ورزشی حرفه ای و فدراسیون های ورزشی با رسانه ها از طریق تشکیل کمیته رسانه در سازمان و فدراسیون های مربوط، برگزاری نشست های دوره ای به منظور گزارش فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته و تبادلنظر با کارشناسان رسانه ای در زمینه راهکارهای توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی حرفه ای می تواند کارگشا باشد و به توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه ها کمک شایانی نماید.
مهارت های ارتباطی در ورزش
حدیثه بهرامی؛ جواد شهولی کوه شوری؛ اکرم قبادی یگانه
چکیده
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران ...
بیشتر
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران حرفهای است؟ احتمالاً پاسخ مثبت است؛ زیرا ورزش حرفهای در حال شکافتن اعتقادات منفی نسلهای گذشته، مانند از بین بردن تبعیضهای نژادی است و از سوی دیگر، ورزش حرفهای، سلایق و علاقهمندیهای مختلف را گرده هم آورده و به شکلگیری ارتباطات گستردهای منجر شده است. ازآنجاکه سواد ارتباطی در ورزش حرفهای کمتر مطالعه شده است، هدف این مطالعه، تحلیل سوادهای تخصصی در ارتباطات ورزشکاران حرفهای در ایران، براساس تکنیک تحلیل بازیگران کلیدی بود. این امر بهوسیلۀ ابزار شبیهسازی برنامهریزی استراتژیک به نام مکتور انجام شد. در این مطالعه که از منظر پارادایم حاکم، انتقادی است، پس از آشنایی ورزشکاران حرفهای رشتههای فوتبال، دوومیدانی، کشتی، وزنهبرداری و هندبال با سواد ارتباطی، از آنها درخواست شد تا ماتریسهای بازیگر-بازیگر و بازیگر-اهداف را که بهنوعی سطح سواد ارتباطی آنها را میسنجید، تکمیل کنند. نتایج در خروجی نرمافزار مکتور، بیانگر این بود که ورزشکاران حرفهای رشتههای منتخب، در برقراری ارتباطات خود با سوادهای تخصصی زبان بدن، ارتباط بینفرهنگی، سواد تبلیغاتی، ارتباط سازمانی، روابط بینالملل و هیجانی، ضعف دارند. در این پژوهش، پیشنهادهایی برای داشتن ارتباطات بهتر، برای ورزشکاران حرفهای ارائه شد.
روابط عمومی ورزشی
رضا ابراهیمی؛ سعید قربانی؛ محمد علی نودهی؛ مجتبی احمدی؛ زهرا چهار باغی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود که براساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود که براساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند و در بخش کمی پژوهش، شامل همه بازیکنان فوتبال آقایان حاضر در لیگ های برتر و لیگ آزادگان بود. هر تیم ورزشی حرفهای در این سطح (16 تیم در لیگ حرفهای و 18 تیم در لیگ آزادگان)، 18 بازیکن بزرگسال داشت که درمجموع 612 بازیکن بهعنوان جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبه های نیمهساختارمند و پرسشنامه (21 گویه و دو متغیر اصلی مؤلفه بهصورت لیکرتی) بود. برای بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در بخش کمی روش مدلسازی معادلات ساختاری به کار رفت. همه روند تجزیهوتحلیل داده های پژوهش حاضر در نرم افزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که انواع رسانههای جمعی بر سواد اخلاقی ورزشکاران حرفهای تأثیرگذار است. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می شود که رسانههای جمعی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در ساخت برنامه های خود، آموزش سواد اخلاقی را مدنظر قرار دهند و ارزش های اخلاقی را برای آحاد جامعه ازجمله بازیکنان فوتبال حرفهای، مهم جلوه دهند.
مرتضی رضائی صوفی؛ عباس شعبانی
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، ، صفحه 61-67
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رسانه ها بر ساختار ورزش کشور بود. روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمعآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه بوسیله متخصصین تایید و جهت تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رسانه ها بر ساختار ورزش کشور بود. روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمعآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه بوسیله متخصصین تایید و جهت تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران ستادی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان، مدیران و اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک و مدیران آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، روسای فدراسیون ها، کارشناسان کمیته ملی المپیک، کارشناسان و مدیران انجمن های ورزشی فدراسیون ورزش مدارس و اعضای هیات علمی متخصص تربیت بدنی و مطلع از موضوع تحقیق تشکیل می دادند در این پژوهش نمونه تحقیق برابر جامعه تحقیق و به صورت تمام شمار تعیین گردید که از 302 پرسشنامه ارسالی برای اعضای جامعه تحقیق 238 پرسشنامه واصل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های استنباطی مانند آزمون کلموگروف اسمیرنف، مقایسه میانگین یک جامعه، تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن و آزمون کروسکال والیس استفاده گردید. در نهایت نتایج نشان داد رسانهها بر ساختار ورزش کشور تاثیر دارند و این تاثیر بر ورزش قهرمانی بیش از ورزش همگانی و آموزشی می باشد.