امین خطیبی؛ مریم ایمانیان
چکیده
در پخش زنده رویدادهای ورزشی، گزارشگر نقش مهمی در جلب نظر مخاطب و شکلدهی افکار عمومی جامعه دارد. در این پژوهش کلیه عبارات و مباحث مطرح شده توسط گزارشگر، در رویدادهای جام باشگاههای کشتی فرنگی جهان در سال 2016، تحلیل شد که شامل 470 دقیقه گزارش تصویری بود. 360 دقیقه از این زمان بعنوان نمونه بشکل تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش برگه کدگذاری ...
بیشتر
در پخش زنده رویدادهای ورزشی، گزارشگر نقش مهمی در جلب نظر مخاطب و شکلدهی افکار عمومی جامعه دارد. در این پژوهش کلیه عبارات و مباحث مطرح شده توسط گزارشگر، در رویدادهای جام باشگاههای کشتی فرنگی جهان در سال 2016، تحلیل شد که شامل 470 دقیقه گزارش تصویری بود. 360 دقیقه از این زمان بعنوان نمونه بشکل تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش برگه کدگذاری بود که روایی آن توسط 12 نفر از متخصصان ورزش و رسانه تأیید شد. ضریب عینیت و پایایی نیز بر اساس فرمول اسکات، برای موضوع مورد اشاره (82%) فرد مورد اشاره ( 86%) و جهتگیری گزارشگر (84% ) محاسبه شد. نتایج نشان داد کشتیگیران و داوران، بترتیب دو گروهی بودند که بیش از سایر گروهها، به نامشان اشاره شده است؛ که با توجه به نقش اول بودن این دو گروه در میدان مسابقه امری طبیعی به نظر میآمد. انتقال اطلاعات مفیدی از ورزش کشتی، کشتیگیران و ارائه اخبار و اطلاعات گذشته، حال و آینده از ورزش داخلی و خارجی، انتظاری است که بیننده از گزارشگر دارد. بنابراین با توجه به نقش مهم گزارشگران ورزشی، پیشنهاد میشود با مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر برای بهبود گزارشهای خود تلاش کنند.
بیتا عرب نرمی
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 53-62
چکیده
تلویزیون مهمترین و تأثیرگذارترین رسانه در توسعه ابعاد مختلف ورزش است. این تحلیل در پی پاسخ به این سؤال است که تلویزیون چه تعریفی از توسعه ورزش در جامعه مطرح و آن را نقد، تفسیر و ترویج مینماید. بدین منظور طیفی از متون تلویزیونی، گفتگوها و مشاهدات موردبررسی قرار داده شد و ارتباط بین نشانهها بر اساس توصیف مفاهیم نظریه گفتمان لاکلا ...
بیشتر
تلویزیون مهمترین و تأثیرگذارترین رسانه در توسعه ابعاد مختلف ورزش است. این تحلیل در پی پاسخ به این سؤال است که تلویزیون چه تعریفی از توسعه ورزش در جامعه مطرح و آن را نقد، تفسیر و ترویج مینماید. بدین منظور طیفی از متون تلویزیونی، گفتگوها و مشاهدات موردبررسی قرار داده شد و ارتباط بین نشانهها بر اساس توصیف مفاهیم نظریه گفتمان لاکلا و موف (1985) تبیین گردید. مهمترین دستاورد این تحلیل، شناسایی دو گفتمان ورزش نخبگی و گفتمان ورزش مشارکتی بهعنوان دو گفتمان متقابل در تلویزیون است؛ تحلیل مصاحبهها و متون تلویزیونی نشان میدهد، مفاهیمی همچون توسعه، ورزش، ورزشکار، بودجه و امکانات، معنای خود را از گفتمان ورزش نخبگی دریافت میکنند و گفتمان ورزش نخبگی در رسانه، گفتمان ورزش مشارکتی را به حاشیه رانده است. آنچه برای پژوهشگران حوزه تربیتبدنی و علوم ورزشی حائز اهمیت است درک شرایط مفاهیم توسعه ورزش بر مبنای تقویت و تضعیف گفتمانهای غالب در فضای تلویزیون است. بدین معنی که توسعه ورزش در چه قالبی از دانش، تجربه، تجزیهوتحلیل سیاسی و سیاستگذاری رسانه، عادیسازی و نهادینه میگردد؟
حمید قاسمی
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 55-74
چکیده
امروزه خبررسانی یکی از شریانهای مهم و حیاتی جامعه و تأمین کنندۀ نیاز انسان به اطلاعات است و خبرنگاری و گزارشگری ورزشی بسیار پرمخاطب و جزء لاینفکی از محصولات برنامههای ورزشی در رادیو و تلویزیون محسوب میشود. ازین رو این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی و موثر در خبرنگاری و گزارشگری ورزشی در رادیو و تلویزیون تدوین شده است. روش تحقیق ...
بیشتر
امروزه خبررسانی یکی از شریانهای مهم و حیاتی جامعه و تأمین کنندۀ نیاز انسان به اطلاعات است و خبرنگاری و گزارشگری ورزشی بسیار پرمخاطب و جزء لاینفکی از محصولات برنامههای ورزشی در رادیو و تلویزیون محسوب میشود. ازین رو این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی و موثر در خبرنگاری و گزارشگری ورزشی در رادیو و تلویزیون تدوین شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بوده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه خبرنگار-گزارشگران ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تا سال 1396 بودند. نمونه گیری به روش غیرتصادفی و با استفاده از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) و گلولة برفی انجام شد که بر مبنای آن 39 مصاحبه با گزارشگران ورزشی صورت گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. داده ها با استفاده از روش کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریة داده بنیاد در حوزة گزارشگری ورزشی منجر شد که بر مبنای آن ویژگی های حرفه ای، توانمندی های فنی و توانایی های حرفه ای به عنوان مفاهیم اساسی در موفقیت گزارشگری ورزشی معرفی شدند. لذا مسئولین و مدیران امر می توانند با توجه به شاخص های به دست آمده در جهت بهبود و توسعه وضعیت گزارشگری ورزشی گام بردارند.
علی صیادی؛ صدیقه حیدری نژاد؛ مهدی بزرگ امید
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 21-29
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش چهارگانه رسانه ها (فرهنگسازی، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی)در ترویج ورزش دانشجویی است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94-95 بودند (15097=N). نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای و نمونه آماری (370 =n) تعیین شد. ابزار جمع آوری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش چهارگانه رسانه ها (فرهنگسازی، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی)در ترویج ورزش دانشجویی است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94-95 بودند (15097=N). نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای و نمونه آماری (370 =n) تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه تعدیل شده عیدی وهمکاران (1393 ) مشتمل بر 42 سؤال بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید دانشکده تربیت بدنی تائید و پایایی پرسشنامه به وسیله آزمون الفای کرونباخ (0/96= a) محاسبه شد . از آمار توصیفی برای توصیف ویژگی های فردی و از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها، و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی نقش چهارگانه رسانه در توسعه ورزش دانشجویی و از آزمون Tمستقل جهت مقایسه دیدگاه هاو از ازمون فریدمن جهت رتبه بند ی مولفه های چهارگانه رسانه ها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین نقش چهارگانه رسانه ها با ترویج ورزش دانشجویی در سطح001/. ارتباط معناداری وجود دارد. وهمچنین بین دیدگاه مردان وزنان تفاوت معناداری وجود ندارد و بیشترین نقش رسانه ها در بخش فرهنگ سازی می باشد.و در بین رسانه ها تلویزیون بین مردان وهم زنان در اولویت اول قراردارد. رسانه ها به ویژه تلویزیون که در اولویت اول قرار دارد باید نگاهی ویژه به ورزش دانشجویی خصوصا در قسمت فرهنگ سازی داشته باشند تا بتوانند به وظیفه خود در راه ترویج ورزش دانشجویی عمل کرده باشند.
عباس شعبانی؛ مرتضی رضایی صوفی
دوره 3، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 24-29
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی و توصیف تاثیر رسانه ها بر ورزش همگانی و تفریحی می باشد. روش پژوهش این تحقیق توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمع آوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جهت تعیین پایایی پرسشنامه از بخش کوچکی از جامعه آماری استفاده و از طریق آلفای کرونباخ در سطح 05/0 پایایی پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی و توصیف تاثیر رسانه ها بر ورزش همگانی و تفریحی می باشد. روش پژوهش این تحقیق توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمع آوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جهت تعیین پایایی پرسشنامه از بخش کوچکی از جامعه آماری استفاده و از طریق آلفای کرونباخ در سطح 05/0 پایایی پرسشنامه ورزش همگانی 86/0 بدست آمد. جامعه آماری این پژوهش ، شامل مدیران ستادی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان، کارشناسان فدراسیون ورزش همگانی و اعضای هیات علمی متخصص تربیت بدنی و مطلع از موضوع تحقیق تشکیل می دادند. در این پژوهش به علت اینکه تعداد افراد جامعه با توجه به توصیفی بودن پژوهش محدود می باشند، نمونه تحقیق برابر جامعه تحقیق و به صورت تمام شمار200 نفر تعیین گردیدروش تجزیه و تحلیل داده ها شامل آمار توصیفی و آزمون های استنباطی مانند آزمون کلموگروف اسمیرنف، مقایسه میانگین یک جامعه(t تک نمونه) و آزمون کروسکال والیس می باشد. نتایج این پژوهش نشان داد اختصاص ورزش صبحگاهی به عنوان یکی از برنامه های رادیو و تلویزیون و وجود برنامه های رادیویی وتلویزیونی برای آموزش و ترویج ورزش همگانی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر فرهنگ مردم برای بالا بردن میزان فعالیت بدنی موثر می باشد و از طرفی عدم تبلیغات موثر در رسانه ها و ضعف در بهره گیری از فناوری روزآمد برای آموزش مربوط به ورزش همگانی می توانند اثر منفی بر توسعه ورزش همگانی و تفریحی داشته باشد.
روح الله پورامینی؛ اسماعیل شریفیان
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، ، صفحه 17-23
چکیده
رسانه ها نقش چند جانبهای را در توسعهی عرصه های مختلف اجتماعی از جمله ورزش دارند. در این میان، تلویزیون به دلایل متعدّدی جایگاه ویژه ای را در بین اقشار مختلف جامعه کسب کرده است. هدف از تحقیق حاضر آن است که نقش تلویزیون را در توسعهی ورزش بررسی نماییم. روش تحقیق پیمایشی، نوع تحقیق کاربردی، و روش جمع آوری اطّلاعات میدانی است. جهت ...
بیشتر
رسانه ها نقش چند جانبهای را در توسعهی عرصه های مختلف اجتماعی از جمله ورزش دارند. در این میان، تلویزیون به دلایل متعدّدی جایگاه ویژه ای را در بین اقشار مختلف جامعه کسب کرده است. هدف از تحقیق حاضر آن است که نقش تلویزیون را در توسعهی ورزش بررسی نماییم. روش تحقیق پیمایشی، نوع تحقیق کاربردی، و روش جمع آوری اطّلاعات میدانی است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش های آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد. از جامعه ی مدیران 196 نفر از جامعهی کارشناسان 300 نفر و از جامعهی اصحاب رسانه 44 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی بود. ابزار جمعآوری اطّلاعات در این تحقیق پرسشنامهی قاسمی (1386) بود که روایی و پایایی آن در رساله دکتری نامبرده مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته بود. در این پرسشنامه 5 عامل شامل مؤلّفه های ورزش، منابع مالی، منابع انسانی، فرهنگی و اجتماعی و آموزش و پژوهش در قالب 41 سوال مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامهی یاد شده بر اساس نظر خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفته است و پایایی آن 95/0 گزارش گردید. جهت بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد بین نگرش مدیران، کارشناسان و اصحاب رسانه درباره توسعهی مؤلّفه های ورزش، منابع مالی، منابع انسانی، فرهنگی ـ اجتماعی و آموزش ـ پژوهش در سطح معنی داریp<0/05 تفاوت وجود دارد. تلویزیون میتواند در توسعه ورزش استان کرمان ایفای نقش نماید امّا در شرایط موجود، تلویزیون نقش خود را به خوبی ایفا نمینماید.