اعتبار سنجی ابزار تحقیق
احمد کریمی پور؛ مهدی کهندل؛ حسین عبدالملکی؛ سید نعمت خلیفه
چکیده
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی تحول دیجیتال در کسب و کارهای ورزشی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی میباشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، شاخصهای احصاء شده با استفاده از پنل دلفی فازی و روانسنجی کلاسیک اعتباریابی شد. جامعه آماری این پژوهش را در مطالعه دلفی فازی صاحبنظران حوزه کسب و ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی تحول دیجیتال در کسب و کارهای ورزشی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی میباشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، شاخصهای احصاء شده با استفاده از پنل دلفی فازی و روانسنجی کلاسیک اعتباریابی شد. جامعه آماری این پژوهش را در مطالعه دلفی فازی صاحبنظران حوزه کسب و کارهای ورزشی دیجیتال تشکیل میدادند که به صورت هدفمند و بر مبنای معیار خبرگی 10 نفر از آنها انتخاب شد. همچنین در مطالعه روانسنجی کلاسیک جامعه آماری کارکنان کسب و کارهای ورزشی بودند که تعداد 338 نفر از آنها بهصورت در دسترس به پرسشنامه محققساخته پاسخ دادند. پس از تأیید غربالگری گویهها و بررسی مفروضهها، اجرای تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریمکس منجر به استخراج 10 عامل حکمرانی و رهبری دیجیتال، تجربه کارکنان (مشتریان داخلی)، فناوری، نوآوری، مدل کسب و کار و اکوسیستم، تجربه مشتری (مشتریان بیرونی)، فرایندهای کسب و کار، استراتژی دیجیتال، فرهنگ و مهارت و داده شد. علاوه بر این، استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم منجر به تأیید 10 سعال و شاخصهای مربوط به آنها شد. سرانجام روایی واگرایی، همگرایی و پایایی پرسشنامه نشان داد سازگاری مدل مفهومی با مدل آزمون شده مناسب است. بنابراین نمرات بهدست آمده از پرسشنامه محققساخته ارزیابی تحول دیجیتال کسب و کارهای ورزشی برای سنجش تحول دیجیتال در کسب وکارهای مذکور از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.
روابط عمومی ورزشی
شفق ابوالقاسمی آتانی؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل و ارائه چارچوب مفهومی بکارگیری نوآوری دیجیتال برای ارتقای کاربری و بُرد مقصدهای گردشگری ورزشی کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد مضمون (کلارک و براون، 2006) انتخاب شد. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحبنظران علمی (اساتید و پژوهشگران دانشگاهی مدیریت ورزشی) و صاحبنظران اجرایی (مدیران، مشاوران ...
بیشتر
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل و ارائه چارچوب مفهومی بکارگیری نوآوری دیجیتال برای ارتقای کاربری و بُرد مقصدهای گردشگری ورزشی کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد مضمون (کلارک و براون، 2006) انتخاب شد. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحبنظران علمی (اساتید و پژوهشگران دانشگاهی مدیریت ورزشی) و صاحبنظران اجرایی (مدیران، مشاوران و کارشناسان سازمان-ها و کسبوکارهای گردشگری ورزشی) موضوع پژوهش بودند. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 18 نفر انتخاب گردید. نمونهگیری نیز به روش نظری (قضاوتی) و بر مبنای تخصص، تجربه و مسئولیت صاحبنظران انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه اکتشافی نیمه هدایت شده بود.جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چهار مرحلهای با رویکرد تحلیل مضمون استفاده شد. مضامین مستخرج شامل 5 مضمون کلی، 11 مضمون اصلی، 29 مضمون فرعی و 135 کد محوری بود و براساس آن شبکه مضامین ترسیم گردید. مضامین کلی شامل؛ این شبکه مفاهیم جریان روابط و زنجیره عوامل؛ پیشرانهای محیطی تحول دیجیتال در خدمات گردشگری ورزشی، ظرفیت سیستمی نوآوری در گردشگری ورزشی، دیجیتالیسازی سیستم کسب وکار در مقاصد گردشگری ورزشی، ارتقای کاربری فضاهای تفریحی ورزشی و توسعه برد گردشگری فضاهای تفریحی ورزشی را در بر میگیرد. براساس یافتهها میتوان گفت که بکارگیری نوآوری مبتنی بر تحول دیجیتال برای ارتقای کاربری و بُرد مقصدهای گردشگری ورزشی کشور یک فرایند چندسطحی و چندبعدی است که از طریق زمینهیابی محیطی و ظرفیتسازی سیستمی به ظرفیت و سازوکارهای اجرایی حاصل میشود. از این رو پیشنهاد میشود چارچوب ارائه شده برای تحلیل و برنامه-ریزی در تحول صنعت گردشگری ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد.
رسانه های ورزشی
عباس عاقل؛ اکرم اصفهانی نیا؛ مجتبی احمدی؛ ناصر بای؛ محمد علی نودهی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل مؤلفههای رهبری تحول دیجیتال و ارتباط آن با توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی با رویکرد آمیخته طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل سه گروه اساتید ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل مؤلفههای رهبری تحول دیجیتال و ارتباط آن با توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی با رویکرد آمیخته طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل سه گروه اساتید دانشگاهی (که حداقل دو پژوهش در زمینه موضوع پژوهش انجام داده باشند)، کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی (باسابقه حداقل 10 سال) و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی (باسابقه بیش از 5 سال) بود. از روش نمونهگیری هدفمند بهمنظور انتخاب مصاحبهشوندگان استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 19 نفر بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی را مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی به تعداد 240 نفر تشکیل دادند و نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان 144 نفر و بهصورت در دسترس در نظر گرفته شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، مصاحبه، پرسشنامه مستخرج از مصاحبه و پرسشنامه استاندارد بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از تحلیل مضمون استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که مضمون فراگیر رهبری جمعی، رهبری عقلایی، رهبری عاطفی و رهبری معنوی و هفت مضمون سازماندهنده ازجمله ابعاد تشکیلدهنده رهبری زمینهساز تحول دیجیتالی ادارات ورزش و جوانان خراسان شمالی میباشد.