با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری،مدیریت ورزشی،دانشگاه محقق اردبیلی

2 استاد،مدیریت ورزشی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

10.30473/jsm.2025.73723.1949

چکیده

چکیده

هدف از این پژوهش شناسایی عوامل و ارائه چارچوب مفهومی بکارگیری نوآوری دیجیتال برای ارتقای کاربری و بُرد مقصدهای گردشگری ورزشی کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد مضمون (کلارک و براون، 2006) انتخاب شد. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحب‌نظران علمی (اساتید و پژوهشگران دانشگاهی مدیریت ورزشی) و صاحب‌نظران اجرایی (مدیران، مشاوران و کارشناسان سازمان-ها و کسب‌وکارهای گردشگری ورزشی) موضوع پژوهش بودند. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 18 نفر انتخاب گردید. نمونه‌گیری نیز به روش نظری (قضاوتی) و بر مبنای تخصص، تجربه و مسئولیت صاحب‌نظران انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه اکتشافی نیمه هدایت شده بود.جهت تحلیل یافته‌ها از روش کدگذاری مفهومی چهار مرحله‌ای با رویکرد تحلیل مضمون استفاده شد. مضامین مستخرج شامل 5 مضمون کلی، 11 مضمون اصلی، 29 مضمون فرعی و 135 کد محوری بود و براساس آن شبکه مضامین ترسیم گردید. مضامین کلی شامل؛ این شبکه مفاهیم جریان روابط و زنجیره عوامل؛ پیشران‌های محیطی تحول دیجیتال در خدمات گردشگری ورزشی، ظرفیت سیستمی نوآوری در گردشگری ورزشی، دیجیتالی‌سازی سیستم کسب وکار در مقاصد گردشگری ورزشی، ارتقای کاربری فضاهای تفریحی ورزشی و توسعه برد گردشگری فضاهای تفریحی ورزشی را در بر می‌گیرد. براساس یافته‌ها می‌توان گفت که بکارگیری نوآوری مبتنی بر تحول دیجیتال برای ارتقای کاربری و بُرد مقصدهای گردشگری ورزشی کشور یک فرایند چندسطحی و چندبعدی است که از طریق زمینه‌یابی محیطی و ظرفیت‌سازی سیستمی به ظرفیت و سازوکارهای اجرایی حاصل می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود چارچوب ارائه شده برای تحلیل و برنامه-ریزی در تحول صنعت گردشگری ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Conceptual Framework of Digital-Based Innovation Capacity Building for Enhancing the Use and Scope of Sport Tourism Destinations.

نویسندگان [English]

  • shafagh Abolghasemi Atany 1
  • Mehrdad Moharramzadeh 2

1 PhD student, sports management, Mohaghegh Ardabili University

2 Professor,SportsManagement,، University of Mohaghegh Ardabili،Ardabil, Iran

چکیده [English]

This research aimed to identify factors and present a conceptual framework for the application of digital innovation to enhance the use and scope of sport tourism destinations in the country. The research method was qualitative with a thematic approach (Clarke & Braun, 2006). Research participants included academic experts (professors and university researchers in sports management) and executive experts (managers, consultants, and experts in sport tourism organizations and businesses) related to the research topic. The sample size was selected as 18 people based on reaching theoretical saturation. Sampling was also done using the theoretical (judgmental) method and based on the expertise, experience, and responsibility of the experts. . A four-stage conceptual coding method with a thematic analysis approach was used to analyze the findings. The extracted themes included 5 general themes, 11 main themes, 29 sub-themes, and 135 axial codes, based on which the thematic network was drawn. Therefore, it is suggested that the presented framework be used for analysis and planning in the transformation of the sport tourism industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism Innovation
  • Digital Transformation
  • Sport Tourism
  • Tourism Scope
  • Space Usage