با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی تحول دیجیتال در کسب و کارهای ورزشی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی می‌باشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، شاخص‌های احصاء شده با استفاده از پنل دلفی فازی و روان‌سنجی کلاسیک اعتباریابی شد. جامعه آماری این پژوهش را در مطالعه دلفی فازی صاحب‌نظران حوزه کسب و کارهای ورزشی دیجیتال تشکیل می‌دادند که به صورت هدفمند و بر مبنای معیار خبرگی 10 نفر از آنها انتخاب شد. همچنین در مطالعه روان‌سنجی کلاسیک جامعه آماری کارکنان کسب و کارهای ورزشی بودند که تعداد 338 نفر از آنها به‌صورت در دسترس به پرسشنامه محقق‌ساخته پاسخ دادند. پس از تأیید غربال‌گری گویه‌ها و بررسی مفروضه‌ها، اجرای تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش واریمکس منجر به استخراج 10 عامل حکمرانی و رهبری دیجیتال، تجربه کارکنان (مشتریان داخلی)، فناوری، نوآوری، مدل کسب و کار و اکوسیستم، تجربه مشتری (مشتریان بیرونی)، فرایندهای کسب و کار، استراتژی دیجیتال، فرهنگ و مهارت و داده شد. علاوه بر این، استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم منجر به تأیید 10 سعال و شاخص‌های مربوط به آنها شد. سرانجام روایی واگرایی، همگرایی و پایایی پرسشنامه نشان داد سازگاری مدل مفهومی با مدل آزمون شده مناسب است. بنابراین نمرات به‌دست آمده از پرسشنامه محقق‌ساخته ارزیابی تحول دیجیتال کسب و کارهای ورزشی برای سنجش تحول دیجیتال در کسب وکارهای مذکور از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Construction and validation of the evaluation questionnaire for the digital evolution of sports businesses

نویسندگان [English]

  • Ahmad Karimipoor 1
  • mehdi kohandel 2
  • Hossein Abdolmaleki 3
  • Seyednemat Khalifeh 4

1 Ph.D. Student of sport management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

2 Associate Prof. of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

3 Assistant Prof. of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

4 Assistant Prof. of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

چکیده [English]

This research has been done with the aim of building and validating a digital transformation evaluation questionnaire in sports businesses. The purpose of this research is an exploratory research in which after studying the theoretical literature, the calculated indicators were validated using the fuzzy Delphi panel and classical psychometrics. The statistical population of this research in the fuzzy Delphi study was made up of experts in the field of digital sports businesses, 10 of whom were purposefully selected. Also, in the classic psychometric study, the statistical population was the employees of sports businesses, of which 338 answered the researcher-made questionnaire. After confirming the screening of the items and checking the hypotheses, the implementation of exploratory factor analysis with the method of principal components and Varimax rotation resulted in the extraction of 10 factors of governance and digital leadership, employee experience (internal customers), technology, innovation, model Business and ecosystem, customer experience (external customers), business processes, digital strategy, culture and skills and data. In addition, the use of second-order confirmatory factor analysis led to the confirmation of 10 questions and their related indicators. Finally, the validity of divergence, convergence and reliability of the questionnaire showed that the compatibility of the conceptual model with the tested model is suitable. Therefore, the scores obtained from the researcher-made questionnaire for evaluating the digital transformation of sports businesses have good reliability and validity to measure the digital transformation in the aforementioned businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital transformation
  • digital governance and leadership
  • digital age
  • sports businesses