اکبر جابری؛ زکیه منزلی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیرسواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با توجه به نقش میانجی سرمایه فرهنگی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة کمی، مقطعی و همبستگی بوده که به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل هواداران فوتبالی بودند که در فضای مجازی حضور فعالی داشتند. 388 نفر از هواداران تیمهای لیگ برتر ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیرسواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با توجه به نقش میانجی سرمایه فرهنگی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة کمی، مقطعی و همبستگی بوده که به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل هواداران فوتبالی بودند که در فضای مجازی حضور فعالی داشتند. 388 نفر از هواداران تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پس از توزیع پرسشنامهها، تعداد 388 پرسشنامه بصورت کامل و صحیح تکمیل و گردآوری گردید و جهت آزمون فرضیات تحقیق از آزمون مدلیابی معادلات ساختاری (PLS) استفاده شد. یافتهها نشان داد که سواد رسانهای هم بر خودکنترلی (394/0=β) و هم بر سرمایه فرهنگی (399/0=β) هواداران فوتبال در فضای مجازی تاثیرگذار بوده است. همچنین، بخشی دیگر از یافتههای پژوهش نشان داد که تأثیر سرمایه فرهنگی بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی معنادار بوده (337/0=β) و از طرف دیگر، سواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی تاثیر معناداری داشته است (221/0=β). مقدار شاخص GOF نیز حاکی از برازش مطلوب مدل پژوهش بوده است.
رسانه های ورزشی
ساجده سادات مرتضوی؛ قدرت الله باقری راغب؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ علی صابری
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید) و منابع اطلاعاتی مرتبط به موضوع پژوهش انتخاب شد. نمونه انسانی شامل اساتید مدیریت ورزشی متخصص در امر رویدادهای ورزشی، رسانهها و همچنین در زمینه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید) و منابع اطلاعاتی مرتبط به موضوع پژوهش انتخاب شد. نمونه انسانی شامل اساتید مدیریت ورزشی متخصص در امر رویدادهای ورزشی، رسانهها و همچنین در زمینه شادی بود. ملاک انتخاب این افراد، انجام سابقه پژوهشی در این زمینهها بود (حداقل دو پژوهش منتشرشده). منابع اطلاعاتی شامل کامنتهای فالورهای پیجهای شخصی ورزشکاران ملی ایرانی بود. ورزشکارانی که سابقه حضور در میادین جهانی (جام جهانی، المپیک و بازیهای آسیایی) را داشتند و توانسته بودند افتخاراتی برای ایران به ارمغان آورند. تعداد اساتید مشارکتکننده در پژوهش، 15 نفر (ملاک اتمام مصاحبهها اشباع نظری بود) و تعداد پیجهای تحلیلشده در اینستاگرام، 22 پیج بود. نمونهگیری در بخش منابع انسانی و منابع اطلاعاتی بهصورت هدفمند انجام شد. نتایج کدگذاری نشان داد که سه کد محوری شامل مرتبط با ورزش (عملکرد ورزشی، نتیجه مسابقه و لیژیونری ورزشکاران)، مرتبط با رفتار (رعایت اخلاق و رفتار با هواداران) و نمادها و ظواهر (المانهای دینی مذهبی، سرود و پرچم ایران، حرکات نمادین و پوشش بازیکنان) از مؤلفههای اصلی مؤثر بر ایجاد شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی میباشد. با توجه به نقش مهم مدل شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی، پیشنهاد میشود که مدیران ورزش کشور در جهت بهبود مدیریت صفحات مجازی، برای ورزشکاران دورههای آموزشی لازم را برگزار نمایند.
اعتبار سنجی ابزار تحقیق
رامین ایرجی نقندر
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران ورزشی رسانه های اجتماعی از دیدگاه مخاطبان شبکه اجتماعی اینستاگرام بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف از نوع توسعه ای بوده که به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران ورزشی دنبال کننده ده تن از تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی در داخل ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران ورزشی رسانه های اجتماعی از دیدگاه مخاطبان شبکه اجتماعی اینستاگرام بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف از نوع توسعه ای بوده که به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران ورزشی دنبال کننده ده تن از تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی در داخل کشور ایران تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 634 پرسشنامه به شیوه نمونه گیری در دسترس جمع آوری شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی رائو و هان (2021) که مشتمل بر 27 سؤال بود استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون ضریب آلفای کرونباخ، t تک نمونه ای، ضریب امگا مکدونالد و ضریب تتا در نرم افزار SPSS، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون کجی و کشیدگی داده ها در نرم افزار Stata و تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزارهای آماری LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسشنامه (963/0=θ، 959/0=Ω، 951/0=α) می باشد. نتایج نشان داد شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی توسط چهار مؤلفه مهارت ارتباطی، نفوذ، اعتبار و تجربه وتخصص قابل اندازه گیری است. همچنین روایی همگرا و واگرا و شاخص های برازندگی الگو مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت پیشنهاد می شود از پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی که مقیاسی قابل اطمینان و معتبری بوده برای ارزشیابی عوامل شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی در حوزه شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده نمود و نتایج پایا و باثباتی هم به دست آورد.
روابط بین الملل در ورزش
سهیلا صفاتی؛ سعید قربانی؛ رضا رضایی شیرازی
چکیده
هدف تحقیق حاضر تبیین و اولویتبندی عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف تحقیق جزو تحقیقات بنیادی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و از حیث متغیرها پژوهش آمیخته ترکیبی از روش دلفی و دیمتل فازی بود. جامعه آماری این پژوهش با توجه به نوع تحقیق که درمورد دیپلماسی در ورزش است، همه صاحبنظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر تبیین و اولویتبندی عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف تحقیق جزو تحقیقات بنیادی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و از حیث متغیرها پژوهش آمیخته ترکیبی از روش دلفی و دیمتل فازی بود. جامعه آماری این پژوهش با توجه به نوع تحقیق که درمورد دیپلماسی در ورزش است، همه صاحبنظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ورزشی و روابط بینالملل، اعضای هیئتعلمی مدیریت ورزشی در کشور و مسئولان روابط بینالملل فدراسیونها بودند. روش نمونهگیری در قسمت کیفی بهصورت هدفمند و گلولهبرفی بود که درمجموع 16 مصاحبه انجام شد تا دادهها به اشباع نظری رسید. هشت نفر از مصاحبهشوندگان اعضای گروه دلفی و 13 نفر خبره بخش دیمتل فازی را تشکیل دادند. تحلیلها در محیط نرمافزار اکسل انجام گرفت. یافتههای مصاحبه و مبانی نظری تحقیق نشان داد که درمجموع 79 گویه بهعنوان عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی شناسایی شد که این گویه ها به 9 دسته کلی «ماهیت و پتانسیل»، «عوامل ساختاری»، «سیاست مدیریتی»، «سیاست رسانهای»، «سیاست ورزش حرفهای»، «سیاست فرهنگی»، «سیاست بینالمللی»، «عومل اقتصادی» و «سیاست ارتباطی» تقسیم شدند. همچنین یافتههای آزمون دمیتل فازی نشان داد که چهار عامل، اثرگذار و پنج عامل، اثرپذیر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی هستند. در نتیجهگیری کلی بیان شد که باید ابتدا عوامل اثرگذار مدنظر قرار گیرند؛ زیرا می تواند دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی ایران را تحتتأثیر بیشتری قرار دهد و نقش فعالتری در این حوزه داشته باشد.
مهدی رسولی؛ رسول آزادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی توسعه کسب و کارهای نوپای ورزشی، با تاکید بر نقش فضای مجازی انجام گرفته است. این پژوهش دارای رویکرد کیفی میباشد و از روش نظریه داده بنیاد اشتراس و کوربین استفاده شده است. روش جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیق با 11 نفر از اساتید و صاحبان استارتآپهای ورزشی پس از رسیدن به حد اشباع نظری بود. روایی ابزار ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی توسعه کسب و کارهای نوپای ورزشی، با تاکید بر نقش فضای مجازی انجام گرفته است. این پژوهش دارای رویکرد کیفی میباشد و از روش نظریه داده بنیاد اشتراس و کوربین استفاده شده است. روش جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیق با 11 نفر از اساتید و صاحبان استارتآپهای ورزشی پس از رسیدن به حد اشباع نظری بود. روایی ابزار در این تحقیق توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و تایید گردید؛ همچنین برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجام گرفته شده از روش توافق درون موضوعی استفاده گردید که 74 درصد بدست آمد که نشان از پایایی بالا در کدگذاریها میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد؛ که تعداد کدهای باز، 216 عدد و کدهای محوری، 34 عدد استخراج گردید. نتایج بدست آمده در 5 بعد اصلی شرایط علّی، شرایط محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی شد. خروجی الگوی بدست آمده برای توسعه کسب و کار از طریق فضای مجازی میتواند راهگشای مناسبی برای صاحبان کسب و کارهای نوپای ورزشی باشد.