رسانه های ورزشی
مجتبی فتاح پور؛ معصومه حسینی
چکیده
سواد رسانهای بر توانایی فهمیدن، ارزیابی و بهکاربردن رسانهها تأکید دارد. رسانهها در اشاعة هنجارهای اجتماعی و غنیسازی اوقات فراغت از طریق ورزش، سهم مهمی دارند. این پژوهش با هدف بررسی نقش سواد رسانهای در نوع مصرف رسانهای و غنیسازی اوقات فراغت دبیران تربیتبدنی استانهای غربی غرب ایران (کرمانشاه، ایلام، کردستان) انجام ...
بیشتر
سواد رسانهای بر توانایی فهمیدن، ارزیابی و بهکاربردن رسانهها تأکید دارد. رسانهها در اشاعة هنجارهای اجتماعی و غنیسازی اوقات فراغت از طریق ورزش، سهم مهمی دارند. این پژوهش با هدف بررسی نقش سواد رسانهای در نوع مصرف رسانهای و غنیسازی اوقات فراغت دبیران تربیتبدنی استانهای غربی غرب ایران (کرمانشاه، ایلام، کردستان) انجام شد. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری شامل همه دبیران تربیتبدنی شاغل در استانهای غربی ایران (استانهای کرمانشاه، ایلام، کردستان) بود. نمونههای پژوهش به روش تصادفی طبقهای و با جدول مورگان 400 نفر انتخاب و وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه سواد رسانهای و پرسشنامه اوقات فراغت بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، تحلیل مسیر و معادله ساختاری در نرمافزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم و غیرمستقیم سواد رسانهای بر میزان اوقات فراغت بهترتیب برابر با 130/0 و 552/0 بود که در سطح 01/0>p معنادار بود. همچنین اثر متغیر مصرف رسانهای بر میزان اوقات فراغت برابر با 890/0 بود که در سطح 01/0>p معنادار بود؛ بنابراین ضرورت توجه بیشتر در حوزه تئوری و عملی به سواد رسانهای و ارتقای سواد رسانهای مخاطبان از سوی متخصصان ارتباطات، ضروری به نظر میرسد.
رسانه های ورزشی
مرضیه خلیفه سلطانی؛ سعید جعفری؛ بهاره رحمانیان کوشککی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مصرف رسانهای بر رفتار حامی محیطزیست با نقش میانجی آگاهی زیستمحیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود و جامعه آماری همه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که 271 نفر بهعنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مصرف رسانهای بر رفتار حامی محیطزیست با نقش میانجی آگاهی زیستمحیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود و جامعه آماری همه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که 271 نفر بهعنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (2015)، پرسشنامه آگاهی زیستمحیطی سی و همکاران (2022) و پرسشنامه رفتار حامی محیطزیست ون و دیو (2022) بود. برای بررسی روایی پرسشنامهها از رواییهای صوری و محتوایی استفاده شد. دادهها از طریق روش مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل تحلیل شد. تحلیلهای مدلسازی معادله ساختاری، برازندگی الگوی پیشنهادی را تأیید کرد. نتایج حاکی از اثرات مثبت و مستقیم مصرف رسانهای و آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست بود. همچنین اثر مثبت و غیرمستقیم مصرف رسانهای از طریق آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست دانشجویان علوم ورزشی نشان داده شد. با توجه به نتایج پژوهش، یکی از روشهای ترغیب دانشجویان برای درگیری در رفتارهای فرانقش برای رفتار حامی محیطزیست، بهبود و ارتقای آگاهی زیستمحیطی از طریق استفاده از ظرفیت رسانههای اجتماعی و ملی است.
مهدی لطیفی فرد؛ مرجان صفاری؛ کلثوم حیدری
چکیده
امروزه با توسعه رسانههای اجتماعی، گرایش طرفداران به بیان عقاید و نظرات خود بیشتر از پیش میشود. از سویی، با ظهور رسانههای اجتماعی طی دهه گذشته سرعت و محدوده ارتباطات و تعامل بین افراد و سازمانها در سراسر دنیا تغییر کرده است. ازاینرو هدف تحقیق حاضر بررسی مصرف رسانهای و رفتار آنلاین طرفداران ورزشی بعد از بازی الکلاسیکو با ...
بیشتر
امروزه با توسعه رسانههای اجتماعی، گرایش طرفداران به بیان عقاید و نظرات خود بیشتر از پیش میشود. از سویی، با ظهور رسانههای اجتماعی طی دهه گذشته سرعت و محدوده ارتباطات و تعامل بین افراد و سازمانها در سراسر دنیا تغییر کرده است. ازاینرو هدف تحقیق حاضر بررسی مصرف رسانهای و رفتار آنلاین طرفداران ورزشی بعد از بازی الکلاسیکو با استفاده از روش تحلیل محتوا بود. در این پژوهش یکی از پستهای صفحه رسمی لالیگا در فیسبوک بعد از بازی (بارسلونا-رئال مادرید موسوم به الکلاسیکو فصل 18-2017) بهصورت هدفمند جهت بررسی دیدگاههای کاربران مورد انتخاب قرار گرفت. ویژگیهای فیسبوک در سه دسته کلی؛ بارگذاری محتوا، مرور محتوا توسط دیگر کاربران و واکنشهای کاربران نسبت به محتوا طبقهبندی شد. پس از کدگذاری، 10 طبقه شامل «اشاره به بازی، اشاره به فرد، اشاره به تیم، کلام تهاجمی، شوخی با انتقاد، سرزنش کردن، اشاره به طرفدار، استفاده از ضمایر ما و آنها، هیجان فوتبالی و تعامل» به دست آمد. در نهایت یافته های پژوهش نشان داد، تقریباً 57 درصد از مصرف رسانهای در رسانههای اجتماعی ورزشی به اشتراکگذاری منتهی میشود. مسئله هویت سازی با تقریباً 30 درصد کدها دومین کارکرد رسانههای اجتماعی در ورزش میتواند باشد. درعینحال گفتگوها با 2.6 درصد فراوانی کمترین میزان کارکرد را در این پژوهش داشتهاند. باید توجه داشت که در حوزه ورزش علت شکلگیری رفتار به اشکال مختلف مانند اشاره به بازی، اشاره به فرد و حتی کلام تهاجمی در اثر علاقهای است که طرفدار به باشگاه، تیم و شهر خود دارد.
هما سلوکی؛ سید عبدالحمید احمدی؛ رضا شجیع؛ حبیب هنری
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 43-51
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه ی میزان مصرف رسانهای و سواد رسانهای بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی است. روش تحقیق این پژوهش علی- مقایسهای است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد رسانهای رجبی (2013) با آلفای کرونباخ 73/0 و از پرسشنامه مصرفرسانهای حسنی (2010) با آلفای کرونباخ ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مقایسه ی میزان مصرف رسانهای و سواد رسانهای بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی است. روش تحقیق این پژوهش علی- مقایسهای است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد رسانهای رجبی (2013) با آلفای کرونباخ 73/0 و از پرسشنامه مصرفرسانهای حسنی (2010) با آلفای کرونباخ 80/0 استفاده شد. یافتهها نشان داد تفاوت معناداری بین میزان سواد رسانهای، مصرفرسانهای و سواد بصری در بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی وجود ندارد و همه ی آنها تنها با اندکی تفاوت، از میزان متوسط و قابل قبولی از سواد رسانهای، مصرف رسانهای و سواد بصری برخوردار هستند. میتوان از یافتههای پژوهش استنباط کرد که عملکرد سیستم آموزشی در ارتقای سطح سواد رسانهای دانشجویان ضعیف بوده و به دلیل عدم وجود آموزشهای کاربردی نتوانسته بین سطح سواد رسانهای دانشجویان رسانه با دیگران تفاوتی ایجاد کند. البته اینکه تمامی آزمودنیها از میزان قابلقبول و متوسطی از سواد رسانهای و سواد بصری بهرهمند هستند، خوب است; اما میتوان در جهت ارتقای سواد رسانهای آنها به درجات بالاتر نیز کوشید.