مهارت های ارتباطی در ورزش
ماندانا استاد؛ طیبه سادات زرگر
چکیده
بازیکنان ورزشهای الکترونیکی به منظور مقابله با استرس و راهبردهای مقابلهای و بهبود سرسختی ذهنی خود به مهارتهای ارتباطی نیاز دارند از اینرو، پژوهش پیش رو با هدف نقش استرس و راهبردهای مقابلهای در بازیکنان ورزشهای الکترونیکی بر سرسختی ذهنی با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی ...
بیشتر
بازیکنان ورزشهای الکترونیکی به منظور مقابله با استرس و راهبردهای مقابلهای و بهبود سرسختی ذهنی خود به مهارتهای ارتباطی نیاز دارند از اینرو، پژوهش پیش رو با هدف نقش استرس و راهبردهای مقابلهای در بازیکنان ورزشهای الکترونیکی بر سرسختی ذهنی با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و از لحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی بود. جامعه آماری شامل ﻛﻠﻴﻪ بازیکنان ورزشهای الکترونیکی ایران در رشتههای فیفا، فوتبال و دوتا تشکیل میدهند که سابقه فعالیت بیش از 4 سال را داشته باشند. تعداد حدودی این افراد، 1000 نفر اعلامشده است که طبق جدول مورگان 278 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983)، مهارت مقابلهای اسمیت و همکاران (1995)، سرسختی ذهنی کلاف و همکاران (1982) و مهارتهای ارتباطی بارتون (1990) بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از فراوانی و فراوانی نسبی ویژگیهای جمعیت شناختی مشارکتکنندگان تحقیق، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی بهمنظور بررسی تأثیر متغیرهای تحقیق بر روی یکدیگر و طراحی مدل ارتباطی میان آنها از تحلیل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SmartPLS نسخه 2 استفاده شد. نتایج نشان داد که استرس و راهبردهای مقابلهای بر مهارتهای ارتباطی و سرسختی ذهنی و همچنین مهارتهای ارتباطی بر سرسختی ذهنی تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
رسانه های ورزشی
صمد خسروزاده اکرم؛ ابوالفضل نشاطی زنوز؛ محمد جلیلوند
چکیده
تحقیق حاضر باهدف تحلیلی بر روابط تعاملی ابعاد صلاحیت فنی مدیران حرفهای فوتبال ایران در حوزه رسانه و ارتباطات طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات آمیخته میباشد که بهصورت روشهای کیفی و کمی انجام گردید و با توجه به کاربرد آن در محیطهای ورزشی و دانشگاهی ازجمله تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل آگاه به ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف تحلیلی بر روابط تعاملی ابعاد صلاحیت فنی مدیران حرفهای فوتبال ایران در حوزه رسانه و ارتباطات طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات آمیخته میباشد که بهصورت روشهای کیفی و کمی انجام گردید و با توجه به کاربرد آن در محیطهای ورزشی و دانشگاهی ازجمله تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل آگاه به حوزه تحقیق بودند. ابزار گردآوری تحقیق شامل پرسشنامه محققساخته و مصاحبه نیمهساختاریافته بود. در قسمت تجزیهوتحلیل کمی تحقیق، از روش دیمتل استفاده شد. پس از اتمام راندهای دلفی، شاخصهای باقیمانده در قالب 6 مؤلفه (منابع انسانی، IT، مهارتهای ارتباطی، سواد رسانهای، سواد ارتباطی و مدیریت بحران) و 33 زیر مؤلفه دستهبندی گردیدند. در ادامه این تحقیق جهت انجام روش دیمتل از 6 مؤلفه استفاده شد. مطابق با روابط مشخص گردید که نقش، مهارتهای ارتباطی، سواد رسانهای و سواد ارتباطی در بروز و شکلگیری عوامل انسانی متخصص و مدیریت بحران در جهت توسعه صلاحیت فنی مدیران حرفهای فوتبال ایران در حوزه رسانه و ارتباطات مهم و مشخص میباشد.
مهارت های ارتباطی در ورزش
نادره بحری
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین مؤلفههای سبک زندگی راحتطلب و نقش آن در فعالیتهای بدنی ورزشی مدارس بود تا از این طریق به مدلی برای سند بنیادین دست یابیم. روش این تحقیق، دلفی فازی بود. بعد از استخراج چالشهای مرتبط با ورزش مدارس، پرسشنامههایی بهصورت مصاحبهای در اختیار 20 نفر از مربیان و معلمان ورزش منطقه 5 تهران قرار گرفت تا ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین مؤلفههای سبک زندگی راحتطلب و نقش آن در فعالیتهای بدنی ورزشی مدارس بود تا از این طریق به مدلی برای سند بنیادین دست یابیم. روش این تحقیق، دلفی فازی بود. بعد از استخراج چالشهای مرتبط با ورزش مدارس، پرسشنامههایی بهصورت مصاحبهای در اختیار 20 نفر از مربیان و معلمان ورزش منطقه 5 تهران قرار گرفت تا از این طریق اولویتبندیهای این چالشها و اثرگذاری آنها بر حوزه ورزش بررسی شود. نتایج تحقیق نشان داد که مقولههای تأکید زیاد مسئولان و خانوادهها بر اموری نظیر امور تحصیلی دانش آموزان نسبت به تأکید بر انجام فعالیت بدنی و ورزش، علاقه به بازیهای کامپیوتری، تغییر سبک زندگی دانشآموزان به سمت کمتحرکی، کمبودن ساعت ورزش در مقایسه با ساعات دیگر درسی و محدودبودن به ساعتی خاص در هفته، بیماری کرونا و ترس از مواجههشدن در بازیهای گروهی، تعریفنشدن ورزشهای جدید در ساعات ورزشی، گوشهگیری و میل به تنهایی در ساعات ورزش، چاقی و خستگی مفرط، رژیم غذایی نامناسب و ضعف در ساعات ورزش، کاهش علاقه دانشآموزان به فعالیتهای ورزشی، بهترتیب بیشترین نقش را در اولویتبندی فعالیتهای بدنی ورزشی دانشآموزان دارند. استفاده از مهارتهای ارتباطی، سبک زندگی گوشهگیر و منفعل دانشآموزان در مدارس را جبران میکند و میتواند با تشکیل شبکههای ارتباطی و پشتیبانی در مدارس، کمبودهای خود را جبران کند. نتایج تحقیق نیز نشاندهنده تأیید رابطه بین مؤلفههای مرتبط با مهارتهای ارتباطی با فعالیتهای ورزشی دانشآموزان در مدارس است.
رسول نظری؛ فرزاد موسی زاده
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 15-28
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی بود. پژوهش از نوع توصیفی بوده و به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران سازمانهای ورزشی استان اصفهان به تعداد 405 نفر تشکیل دادند. بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه معادل 199 نفر در نظر گرفته شد که بهصورت تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی بود. پژوهش از نوع توصیفی بوده و به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران سازمانهای ورزشی استان اصفهان به تعداد 405 نفر تشکیل دادند. بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه معادل 199 نفر در نظر گرفته شد که بهصورت تصادفی طبقهای از بین جامعه آماری انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای پرسشنامه مهارتهای روانی سالملا (2001)، توانمند مهارتهای ارتباطی بارثون جی (1990) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی پاتنام (1999) با پایایی (85/0, 86/0, 87/0=α) استفاده شد. ده نفر از اساتید تربیتبدنی در گرایش مدیریت و برنامه ریزی در مورد روایی صوری و محتوایی نظرات خویش را اظهار نمایند. کلیه دادهها با استفاده از بسته نرمافزار آماری علوم اجتماعی نسخه 19 و نرمافزار لیزرل نسخه 54/8 تحلیل شد. تحلیل مسیر ارائه الگوی رابطه اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی حاکی از مناسب بودن مدل است. بر اساس مدل رگرسیونی، ارتباط بین مؤلفههای مهارتهای روانی شامل مهارتهای پایه، روانتنی و شناختی قابلیت پیشبینی مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی رادارند. بهطورکلی، میتوان عنوان نمود که مدیران ارشد سازمانهای ورزشی میبایست احساس اطمینان خاطر و مفید بودن آنها که از مؤلفههای سرمایه اجتماعی بوده تقویت گردد و مهارتهای روانی آنها نیز رشد بیشتری داشته باشد.
سلمان جعفری؛ جواد آزمون
دوره 3، شماره 3 ، خرداد 1395، ، صفحه 11-25
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات با مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی معلمان تربیتبدنی استان آذربایجانشرقی بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه معلمان تربیتبدنی زن و مرد استان آذربایجانشرقی است که تعداد کل آنها 1302 نفر بودند(635 زن و 667 مرد). نمونه آماری با توجه به جدول مورگان ...
بیشتر
هدف از اجرای این تحقیق بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات با مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی معلمان تربیتبدنی استان آذربایجانشرقی بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه معلمان تربیتبدنی زن و مرد استان آذربایجانشرقی است که تعداد کل آنها 1302 نفر بودند(635 زن و 667 مرد). نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 302 نفر تعیین گردید که با روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی از شهرستانهای مرند، میانه، مراغه و نواحی 3، 4 و 5 تبریز تعیین شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه فناوری اطلاعات کارگر(1393)، مدیریت دانش رنجبر(1388) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی(1990) استفاده گردید. برای بررسی توزیع طبیعی دادهها از آزمون کلموگراف – اسمیرنوف و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون کروسکال والیس، همبستگی اسپیرمن، آزمون یومن ویتنی و رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد ارتباط معناداری بین فناوری اطلاعات با مدیریت دانش و مولفههای آن در معلمان تربیتبدنی وجود دارد. ارتباط معنیداری بین فناوری اطلاعات با مولفههای شنودی و بازخوردی مهارتهای ارتباطی معلمان تربیتبدنی وجود دارد. همچنین فناوری اطلاعات به طور معنیداری بر مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی تأثیر دارد. با توجه به نتایج تحقیق، به منظور افزایش مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی معلمان تربیتبدنی، توجه به فناوری اطلاعات ضروری به نظر میرسد.
رسول نظری
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 53-60
چکیده
پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان سازمان های ورزشی و ارائه مدل انجام شد. پژوهش همبستگی بود که به صورت میدانی انجام گردید. از میان200 نفر از مدیران ورزشی استان اصفهان نمونهای با حجم 132 نفر با روش تصادفی طبقه ای بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان سازمان های ورزشی و ارائه مدل انجام شد. پژوهش همبستگی بود که به صورت میدانی انجام گردید. از میان200 نفر از مدیران ورزشی استان اصفهان نمونهای با حجم 132 نفر با روش تصادفی طبقه ای بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه های استاندارد مهارتهای ارتباطی بارثون(1990)، رضایت شغلی شکرکن (1383) و تعهد سازمانی آلن و می یر (1991)با پایایی به ترتیب (81/0، 89/0 و 85/0) استفاده شد. از آزمونهای پیرسون برای همبستگی بین متغیرها و تحلیل مسیر برای روابط علی بین متغیرها با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. بر اساس نتایج آزمون t بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب متغییرهای اصلی تحقیق در بین نمونه آماری تفاوت وجود داشت. بین مهارتهای ارتباطی با رضایت شغلی (448/0=r) وتعهد سازمانی (371/0=r) و نیز بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی (469/0=r) ارتباط مثبت و معنی دار وجود دارد. در نهایت نتایج آزمون مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که ارائه مدل رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان سازمان های ورزشی از نیکویی برازش مناسبی برخوردار است. به طور کلی میتوان گفت مهارتهای ارتباطی به عنوان یکی از مهارتهای اساسی مدیران میتواند بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی از متغیرهای سازمانی تاثیرگذار باشد، لذا در سازمانهای ورزشی در فرایند بکارگیری افراد در پستهای مختلف مهارتهای بنیادی ارتباطی افراد به عنوان عاملی اثر گذار بر فرایندهای سازمانی مد نظر متولیان قرار گیرد.