با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

10.30473/jsm.2024.68996.1788

چکیده

تحقیق حاضر باهدف تحلیلی بر روابط تعاملی ابعاد صلاحیت فنی مدیران حرفه‌ای فوتبال ایران در حوزه رسانه و ارتباطات طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات آمیخته می‌باشد که به‌صورت روش‌های کیفی و کمی انجام گردید و با توجه به کاربرد آن در محیط‌های ورزشی و دانشگاهی ازجمله تحقیقات کاربردی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل آگاه به حوزه تحقیق بودند. ابزار گردآوری تحقیق شامل پرسشنامه محقق‌ساخته و مصاحبه‌ نیمه‌ساختاریافته بود. در قسمت تجزیه‌وتحلیل کمی تحقیق، از روش دیمتل استفاده شد. پس از اتمام راندهای دلفی، شاخص‌های باقیمانده در قالب 6 مؤلفه (منابع انسانی، IT، مهارت‌های ارتباطی، سواد رسانه‌ای، سواد ارتباطی و مدیریت بحران) و 33 زیر مؤلفه دسته‌بندی گردیدند. در ادامه این تحقیق جهت انجام روش دیمتل از 6 مؤلفه استفاده شد. مطابق با روابط مشخص گردید که نقش، مهارت‌های ارتباطی، سواد رسانه‌ای و سواد ارتباطی در بروز و شکل‌گیری عوامل انسانی متخصص و مدیریت بحران در جهت توسعه صلاحیت فنی مدیران حرفه‌ای فوتبال ایران در حوزه رسانه و ارتباطات مهم و مشخص می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An analysis of the interactive relationships of technical competence dimensions of professional Iranian football managers in the field of media and communication

نویسندگان [English]

  • Samad Khosrozadeh Akram 1
  • Aboalfazl Neshatizenoz 2
  • Mohamad Jalilvand 3

1 PhD student in sports management, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran

2 Assistant Professor of Sports Management, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran

3 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran

چکیده [English]

The current research was designed and implemented with the aim of analyzing the interactive relationships of technical competence dimensions of Iranian professional football managers in the field of media and communication. The present research is one of the mixed researches that was conducted in the form of qualitative and quantitative methods and according to its application in sports and academic environments, it is one of the practical researches. The statistical population of the research included those who were knowledgeable about the research field. The research collection tool included a researcher-made questionnaire and a semi-structured interview. In the quantitative analysis part of the research, Dimtel method was used. After completing the Delphi rounds, the remaining indicators were categorized into 6 components (human resources, IT, communication skills, media literacy, communication literacy and crisis management) and 33 sub-components. In the continuation of this research, 6 components were used to perform Dimtel's method. According to the relationships, it was determined that the role of communication skills, media literacy and communication literacy in the emergence and formation of expert human factors and crisis management in order to develop the technical competence of Iran's professional football managers in the field of media and communication is important and clear.

کلیدواژه‌ها [English]

  • media literacy
  • communication skills
  • IT
  • competence of managers