رسانه های ورزشی
سیده صفورا شریفی؛ سیدمحمد کاشف؛ توفیق داوری
چکیده
هدف از این پژوهش تأثیر رسانهها بر بازنمایی برابری، تنوع و فراگیری در ورزش می باشد. از این رو یک پژوهش کاربردی با رویکردی کیفی، بر اساس روش داده بنیاد مطابق با رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین می باشد. روش گردآوری دادهها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق ساختاریافته با 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشى، مدیران و متخصصان صاحبنظر و ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تأثیر رسانهها بر بازنمایی برابری، تنوع و فراگیری در ورزش می باشد. از این رو یک پژوهش کاربردی با رویکردی کیفی، بر اساس روش داده بنیاد مطابق با رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین می باشد. روش گردآوری دادهها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق ساختاریافته با 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشى، مدیران و متخصصان صاحبنظر و آکاه در ارتباط با مدیریت رسانه می باشد. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص موردبررسی قرار گرفت و تأیید شد. علاوه بر این در پژوهش حاضراز روش توافق درون موضوعى براى محاسبه پایایی مصاحبه های انجام گرفته شده استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با نرمافزار MaxQDA2020 استفادهشده است. از تجزیهوتحلیل دادهها، 51 کد باز، 16 کد محوری در 5 کد استخراج گردید.
رسانه های ورزشی
سامر جاسم عوده؛ سید محمد کاشف؛ رقیه سرلاب؛ عثمان محمود شحاذه
چکیده
هدف پژوهش حاضر بر ارائه شناخت بستر همگرایی رسانهای در ورزش عراق و ارائه چارچوب مفهومی آن بود. هدف از این پژوهش، ارائه چارچوب مفهومی همگرایی رسانهای در ورزش در عراق براساس تحلیل ساختاری-تفسیری عوامل کلیدی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی کمی مبتنی بر ساختاری-تفسیری است. جامعه آماری شامل تمامی افراد صاحبنظر و آگاه به موضوع پژوهش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بر ارائه شناخت بستر همگرایی رسانهای در ورزش عراق و ارائه چارچوب مفهومی آن بود. هدف از این پژوهش، ارائه چارچوب مفهومی همگرایی رسانهای در ورزش در عراق براساس تحلیل ساختاری-تفسیری عوامل کلیدی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی کمی مبتنی بر ساختاری-تفسیری است. جامعه آماری شامل تمامی افراد صاحبنظر و آگاه به موضوع پژوهش در دو بخش صاحبنظران علمی (اساتید و پژوهشگران دانشگاهی متمرکز بر محیط رسانهای ورزش) و صاحبنظران اجرایی (مدیران و کارشناسان سازمانهای حوزه همگرایی رسانهای حوزه ورزش) را شامل میشود. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود. مبنای برآورد نمونه براساس تعداد قابل کفایت برای روش ساختاری تفسیری (10 تا 30 نفر خبره) بود که نمونه تحقیق حاضر، 19 نفر بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه مقایسه زوجی متغیرها بود که از بخش کیفی استخراج گردید. روایی ابزار از طریق روایی محتوایی و شاخصهای تایید مدل در نرمافزار میک مک ارزیابی و تایید گردید. 9 متغیر کلیدی شامل 30 مولفه در زیر مجموعه خود بود و در 4 سطح (به ترتیب بستر محیطی، سیستم همگرایی رسانهای، همگرایی رسانهای محورهای و کارکردهای همگرایی رسانهای) تعیین شدند. همچنین براساس نتایج ماتریس ساختاری تفسیری؛ چالشهای همگرایی رسانهای پیشرانهای همگرایی رسانهای و مداخلات همگرایی رسانهای در ناحیه محرک، رویکردهای همگرایی رسانهای و همگرایی سیستم رسانهای در ناحیه پیوند و همگرایی محتوای رسانهای، همگرایی جامعه رسانهای، توسعه و همگرایی رسانهای حوزه ورزش برای توسعه در ناحیه وابستگی قرار گرفتند.
تبلیغات در ورزش
سیدمحمد کاشف؛ زهرا علی پور؛ میر حسن سید عامری
چکیده
این تحقیق به بررسی تأثیر تغییر رنگ لوگوی باشگاه پرسپولیس بر وفاداری هواداران با استفاده از مدل AIDA پرداخته است. هدف اصلی این مطالعه تحلیل چگونگی تأثیر تغییر رنگ لوگو، بر احساسات و واکنشهای هواداران و همچنین بررسی ارتباط این تغییرات با سطح وفاداری آنها نسبت به تیم میباشد. برای این منظور، 500 پرسشنامه از میان هواداران تیم پرسپولیس ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی تأثیر تغییر رنگ لوگوی باشگاه پرسپولیس بر وفاداری هواداران با استفاده از مدل AIDA پرداخته است. هدف اصلی این مطالعه تحلیل چگونگی تأثیر تغییر رنگ لوگو، بر احساسات و واکنشهای هواداران و همچنین بررسی ارتباط این تغییرات با سطح وفاداری آنها نسبت به تیم میباشد. برای این منظور، 500 پرسشنامه از میان هواداران تیم پرسپولیس در دانشگاه هنر اسلامی تبریز جمعآوری شد و دادههای بهدستآمده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS تحلیل گردید. نتایج نشان دادند که تغییر رنگها توانستهاند توجه و تمایل هواداران را جلب کنند و درواقع به ایجاد یک ارتباط عاطفی بین هواداران و تیم کمک کنند. همچنین، یافتهها بیانگر آن هستند که انتخاب رنگهای مناسب میتواند تأثیرات قابلتوجهی بر تعامل هواداران و افزایش وفاداری آنها به تیم داشته باشد. با این حال، نتایج پژوهش، محدودیتهایی نیز دارند، از جمله تمرکز بر رنگهای خاص و عدم بررسی سایر عناصر طراحی لوگو. این مطالعه پیشنهاد میکند که پژوهشهای آینده میتوانند به بررسی تأثیر سایر عناصر طراحی و تنوع رنگها بر وفاداری هواداران بپردازند. یافتههای این تحقیق میتواند به مدیران ورزشی در بهبود استراتژیهای بازاریابی و ارتباطی خود کمک کند.
اسکندر حسین پور؛ مرادعلی نیازی پور؛ سید محمد کاشف؛ قدرت اله باقری؛ یوسف منگشتی جونی
دوره 2، شماره 1 ، آبان 1393، ، صفحه 10-17
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر توسعه خشونت و رفتارهای اوباشگرایانه تماشاگران فوتبال میباشد. جامعه آماری شامل تماشاگران آشوبگر فوتبال لیگ برتر و جام حذفی در سال 90 و 91 بود. نمونه آماری با توجّه به شرایط خاص و محدودیتهای موجود، در دسترسی به اطّلاعات، از بین افرادی که چندین بار در خشونتهای مرتبط ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر توسعه خشونت و رفتارهای اوباشگرایانه تماشاگران فوتبال میباشد. جامعه آماری شامل تماشاگران آشوبگر فوتبال لیگ برتر و جام حذفی در سال 90 و 91 بود. نمونه آماری با توجّه به شرایط خاص و محدودیتهای موجود، در دسترسی به اطّلاعات، از بین افرادی که چندین بار در خشونتهای مرتبط با ورزش در ورزشگاهها از طرف پلیس دستگیر شده بودند، 100 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطّلاعات از پرسشنامه استفاده گردید که روایی آن توسّط استادان مجرّب رشتههای علوم انتطامی، تربیت بدنی و کارشناسان خبره در حیطهی رسانه بررسی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0.91=r محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونKMO ، جهت مناسب بودن عناصر برای عامل فرایند اجتماعی شدن و از آزمون گاما و ضریب توافق جهت تعیین رابطه استفاده گردید. با توجّه به معنیدارشدن آزمون گاما و ضریب توافق، ارتباط بین تحریک رسانههای جمعی بر بروز رفتارهای اوباشگرایانه تماشاگران آشوبگر فوتبال مورد تأیید قرارگرفت (0.05>p). بنابراین هرچه تحریک تماشاگران از طریق رسانهها افزایش یابد، رفتارهای اوباشگرانه نیز افزایش خواهد یافت؛ لذا تجدید نظر در محتوای برنامههای ورزشی رسانهها برای پیشگیری از اوباشگری و خشونت ضروری به نظر میرسد.
فریبرز فتحی؛ میرحسن سید عامری؛ سید محمد کاشف
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، ، صفحه 32-43
چکیده
تقویت مطبوعات ورزشی به عنوان یک رسانهی گروهی در به تصویر کشیدن قهرمانیها، ورزش بانوان، صنایع ورزشی، فرهنگ رفتار تماشاگران و طرفداران ورزشی و امثال آن از موضوعات مهم در ورزش است. هدف تحقیق بررسی عوامل اجتماعی موثر برگرایش به مطالعه روزنامه های ورزشی می باشد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی بود که به روش میدانی اجرا ...
بیشتر
تقویت مطبوعات ورزشی به عنوان یک رسانهی گروهی در به تصویر کشیدن قهرمانیها، ورزش بانوان، صنایع ورزشی، فرهنگ رفتار تماشاگران و طرفداران ورزشی و امثال آن از موضوعات مهم در ورزش است. هدف تحقیق بررسی عوامل اجتماعی موثر برگرایش به مطالعه روزنامه های ورزشی می باشد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی بود که به روش میدانی اجرا شد. جامعهی آماری کلّیهی شهروندان بالای 20 سال شهر ارومیه که حداقل دارای مدرک دیپلم بودند که با استفاده از از روش نمونه گیری مرحله ای 368 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محقّق ساخته که پایایی آن با استفاده از روش آزمون ـ باز آزمون(77/0=r) استفاده شد. از آزمون تحلیل عاملی و تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین احساس مسئولیت و مطالعهی مطبوعات (11.27 f= ، 0.000 sig= )، مشارکت (3.42f= ، 0.003 sig= )، اعتماد به مطبوعات (6.025 f= ، 0.000 sig= )، استفاده از سایر وسایل (4.58f= ، 0.000sig= ) و احساس سهیم بودن در سرنوشت (6.145f= ، 0.000 sig= ) با میزان مطالعه مطبوعات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین، روزنامه های ورزشی جهت مطالعهی بیشتر مطبوعات ورزشی باید به این عوامل توجّه داشته باشند.