با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

10.30473/jsm.2025.71060.1858

چکیده

هدف پژوهش حاضر بر ارائه شناخت بستر همگرایی رسانه‌ای در ورزش عراق و ارائه چارچوب مفهومی آن بود. هدف از این پژوهش، ارائه چارچوب مفهومی همگرایی رسانه‌ای در ورزش در عراق براساس تحلیل ساختاری-تفسیری عوامل کلیدی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی کمی مبتنی بر ساختاری-تفسیری است. جامعه آماری شامل تمامی افراد صاحب‌نظر و آگاه به موضوع پژوهش در دو بخش صاحب‌‌نظران علمی (اساتید و پژوهشگران دانشگاهی متمرکز بر محیط رسانه‌ای ورزش) و صاحب‌نظران اجرایی (مدیران و کارشناسان سازمان‌های حوزه همگرایی رسانه‌ای حوزه ورزش) را شامل می‌شود. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند بود. مبنای برآورد نمونه براساس تعداد قابل کفایت برای روش ساختاری تفسیری (10 تا 30 نفر خبره) بود که نمونه تحقیق حاضر، 19 نفر بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه مقایسه زوجی متغیرها بود که از بخش کیفی استخراج گردید. روایی ابزار از طریق روایی محتوایی و شاخص‌های تایید مدل در نرم‌افزار میک مک ارزیابی و تایید گردید. 9 متغیر کلیدی شامل 30 مولفه در زیر مجموعه خود بود و در 4 سطح (به ترتیب بستر محیطی، سیستم همگرایی رسانه‌ای، همگرایی رسانه‌ای محورهای و کارکردهای همگرایی رسانه‌ای) تعیین شدند. همچنین براساس نتایج ماتریس ساختاری تفسیری؛ چالش‌های ‌همگرایی رسانه‌ای پیشران‌های همگرایی رسانه‌ای و مداخلات همگرایی رسانه‌ای در ناحیه محرک، رویکردهای همگرایی رسانه‌ای و همگرایی سیستم رسانه‌ای در ناحیه پیوند و همگرایی محتوای رسانه‌ای، همگرایی جامعه رسانه‌ای، توسعه و همگرایی رسانه‌ای حوزه ورزش برای توسعه در ناحیه وابستگی قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

ISM analysis the factors of media convergence )Study of sports in Iraq)

نویسندگان [English]

  • Samer Jassim Oudeh 1
  • Seyyed Mohammad Kashef 2
  • Roghayeh Sarlab 3
  • Osman Mahmoud Shehazahe 3

1 Ph.d student of sports management, Urmia University

2 Professor of Sports Management, Urmia University, Iran.

3 Assistant Professor of Sports Management, Urmia University, Urmia, Iran.

چکیده [English]

the aim of the present research was to provide an understanding of the context of media convergence in Iraqi sports and to present its conceptual framework. The purpose of this research was to present the conceptual framework of media convergence in sports in Iraq based on the structural-interpretive analysis of key factors. The research method is based on structural-interpretive quantitative qualitative mixed type. The statistical population includes all people who are experts and knowledgeable about the research topic in two sections: scientific experts (professors and university researchers focused on the media environment of sports) and executive experts (managers and experts of organizations in the field of media integration in the field of sports). includes The sampling method was purposeful. The basis of sample estimation was based on the sufficient number for interpretive structural method (10 to 30 experts) and the sample of this research was 19 people. The research tool was a questionnaire for pairwise comparison of variables, which was extracted from the qualitative section. The validity of the tool was evaluated and confirmed through the content validity and model validation indices in the Micmac software. 9 key variables included 30 components in their subset and were determined at 4 levels (respectively, environmental context, media convergence system, media convergence axes and functions of media convergence). Also, based on the results of the interpretive structural matrix; The challenges of media convergence, drivers of media convergence and interventions of media convergence in the stimulating area,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports communication
  • media convergence
  • convergence model
  • Iraqi sports