رسانه های ورزشی
لیلا شکوهی رستمی؛ زین العابدین فلاح؛ طاهر بهلکه؛ اسرا عسگری
چکیده
هدف از این پژوهش، تحلیل ظرفیتهای رسانهها به منظور توسعه مشارکت ورزشی سالمندان با تأکید بر فاکتورهای رفاه اجتماعی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران، سالمندان) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تحلیل ظرفیتهای رسانهها به منظور توسعه مشارکت ورزشی سالمندان با تأکید بر فاکتورهای رفاه اجتماعی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران، سالمندان) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده شامل 5 مقوله و 29 کدباز بود. نتایج کدگذاری انتخابی نشان داد که 5 مقوله اصلی یا کد محوری شامل اطلاعرسانی، آموزشی، فرهنگسازی، نظارتی و انگیزشی میباشد. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که؛ مسئولین با همکاری رسانهها، برنامههای آموزشی و تبلیغاتی متناسب با سالمندان را طراحی و در رسانههای گروهی پخش کنند تا یک فرهنگ حمایتی از ورزش سالمندان در جامعه شکل گیرد.
رسانه های ورزشی
طاهره مختابادی؛ زین العابدین فلاح؛ طاهر بهلکه؛ اسرا عسگری
چکیده
هدف از این پژوهش، مدیریت اخلاق محور بحرانهای رسانهای در سازمانهای فرهنگی- ورزشی شهرداریها بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون ( روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) ) انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اساتید مدیریت ورزشی فعال در زمینه موضوع پژوهش، اساتید حوزه رسانه، مدیران روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداریهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مدیریت اخلاق محور بحرانهای رسانهای در سازمانهای فرهنگی- ورزشی شهرداریها بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون ( روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) ) انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اساتید مدیریت ورزشی فعال در زمینه موضوع پژوهش، اساتید حوزه رسانه، مدیران روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداریهای منتخب مراکز استانها، مدیران سازمان فرهنگی ورزشی شهرداریها (حداقل 5 سال سابقه مدیریت، مراکز استانها و داشتن مدرک دکتری ) و کارکنان برجسته و نخبه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداریها ( باسابقه بیش از 10 سال، دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری، داشتن سوابق ورزشی و داشتن امتیاز بالا در ارزیابیهای سالانه ) بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند ( 18 نفر ). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی ( نیمه ساختارمند ) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از نرمافزار MaxQDA2022 نسخه Pro استفاده شد. نتایج تحلیل فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهرهگیری از نظرات خبرگان شرکتکننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که 3 مضمون فراگیر برنامهریزی، سازماندهی و هماهنگی و منابع انسانی و 3 مضمون سازماندهنده ازجمله ابعاد مدیریت اخلاق محور بحرانهای رسانهای در سازمانهای فرهنگی- ورزشی شهرداریها میباشد. بهطورکلی، این پژوهش به تأکید بر اهمیت مدیریت اخلاق محور و توجه به ابعاد انسانی در مدیریت بحرانهای رسانهای در سازمانهای فرهنگی- ورزشی شهرداریها پرداخت و نیازمندیهای این حوزه را موردبررسی قرار داد. این اقدامات بهبود عملکرد سازمانها در مواجهه با بحرانهای رسانهای را تضمین خواهد کرد و به حفظ اعتبار و شهرت آنها کمک خواهد کرد.
تبلیغات در ورزش
احمد میرزاعلی؛ زین العابدین فلاح؛ اسرا عسگری
چکیده
تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش رفتارهای شهروندی دیجیتال مدیران در محیط مجازی سازمان بر مشارکت کاری و مسئولیتپذیری کارکنان با توجه به نقش میانجی سواد رسانهای کارکنان سازمانهای ورزشی طراحی گردید. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی میباشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی میباشد که بهصورت میدانی انجام گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش رفتارهای شهروندی دیجیتال مدیران در محیط مجازی سازمان بر مشارکت کاری و مسئولیتپذیری کارکنان با توجه به نقش میانجی سواد رسانهای کارکنان سازمانهای ورزشی طراحی گردید. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی میباشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی میباشد که بهصورت میدانی انجام گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (660 نفر) و فدراسیونهای ورزشی (1900 نفر) تشکیل میدهند (جمعاً: 2560). با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران 335 نفر در نظر گرفته شد اما به دلیل احتمال ریزش نمونهها و مخدوش بودن پرسشنامه، از حداکثر تعداد نمونه (384 نفر) بهعنوان نمونه تحقیق استفاده شد. در انتخاب نمونههای تحقیق از روش نمونهگیری در دسترس استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل 4 پرسشنامه استاندارد (مسئولیتپذیری اجتماعی، رفتار شهروندی دیجیتال، سواد رسانهای و مشارکت کاری) بود. در جهت بررسی دادههای تحقیق حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گرید. تمامی روند تجزیهوتحلیل تحقیق، در غالب نرمافزار اسپیاساس نسخه 20 و پیالاس نسخه 4 انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که رفتار شهروندی دیجیتال تأثیر معناداری بر مسئولیتپذیری (254/0=تأثیر؛ 105/3=t)، سواد رسانهای (243/0=تأثیر؛ 610/3=t) و مشارکت کاری (234/0=تأثیر؛ 779/3=t) دارد. نتایج همچنین نشان داد که سواد رسانهای بر مسئولیتپذیری (219/0=تأثیر؛ 572/3=t) و مشارکت کاری (638/0 تأثیر؛ 084/17=t) تأثیر معناداری دارد. بر اساس نتایج بهدستآمده، توسعه رفتار شهروندی دیجیتال مدیران و ارتقاء سطح سواد رسانهای کارکنان میتواند نتایج مفیدی برای سازمان به همراه داشته باشد.