با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

10.30473/jsm.2024.71612.1881

چکیده

هدف از این پژوهش، مدیریت اخلاق محور بحران‌های رسانه‌ای در سازمان‌های فرهنگی- ورزشی شهرداری‌ها بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اساتید مدیریت ورزشی فعال در زمینه موضوع پژوهش، اساتید حوزه رسانه، مدیران روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری‌های منتخب مراکز استان‌ها، مدیران سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری‌ها (حداقل 5 سال سابقه مدیریت، مراکز استان‌ها و داشتن مدرک دکتری) و کارکنان برجسته و نخبه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری‌ها (باسابقه بیش از 10 سال، دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری، داشتن سوابق ورزشی و داشتن امتیاز بالا در ارزیابی‌های سالانه) بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده‌اند (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) و نرم‌افزار MaxQDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج تحلیل مضمون فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهره‌گیری ازنظرات خبرگان شرکت‌کننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که 3 مضمون فراگیر برنامه‌ریزی، سازماندهی و هماهنگی و منابع انسانی و 3 مضمون سازمان ازجمله ابعاد مدیریت اخلاق محور بحران‌های رسانه‌ای در سازمان‌های فرهنگی- ورزشی شهرداری‌ها می‌باشد. به‌طورکلی، این پژوهش به تأکید بر اهمیت مدیریت اخلاق محور و توجه به ابعاد انسانی در مدیریت بحران‌های رسانه‌ای در سازمان‌های فرهنگی- ورزشی شهرداری‌ها پرداخت و نیازمندی‌های این حوزه را موردبررسی قرار داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Developing an Ethics-Based Model for Managing Media Crises in Cultural and Sports Organizations of Municipalities

نویسندگان [English]

  • Tahereh Mokhtabadi 1
  • Zayalabedin Falah 2
  • Asra Asgari 3

1 PhD student in sports management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.

2 Associate Professor of Sports Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

3 Assistant Professor of Sports Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to develop an ethics-based model for managing media crises in cultural and sports organizations of municipalities. This qualitative research employed a thematic analysis approach. The statistical population of this study included sports management professors active in the research subject, media domain professors, public relations managers of cultural and sports organizations in selected municipal centers, managers of cultural and sports organizations of municipalities (with at least 5 years of management experience, in provincial centers, and holding a doctoral degree), and distinguished and elite employees of cultural and sports organizations of municipalities (with more than 10 years of experience, holding a master’s or doctoral degree, having sports backgrounds, and high scores in annual evaluations) selected through purposive sampling (18 participants). The research tool was an exploratory (semi-structured) interview. The validity of the tool was assessed and confirmed based on sample validity, expert opinion, and inter-rater agreement.To analyze the findings, the thematic analysis method proposed by Attride-Stirling (2001) and MaxQDA Pro software was used. The results of comprehensive thematic analysis and the creation of a thematic network, utilizing the opinions of the experts participating in the study and theoretical foundations, revealed that the three comprehensive themes of planning, organizing and coordination, and human resources, along with three organizing themes, are among the dimensions of ethics-based management of media crises in cultural and sports organizations of municipalities. Overall, this research emphasized the importance of ethics-based management and attention to human dimensions in managing media crises in cultural .

کلیدواژه‌ها [English]

  • اخلاق
  • بحران رسانه‌ای
  • سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری
  • برنامه‌ریزی