با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

2 گروه تربت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

10.30473/jsm.2024.71612.1881

چکیده

هدف از این پژوهش، مدیریت اخلاق محور بحران‌های رسانه‌ای در سازمان‌های فرهنگی- ورزشی شهرداری‌ها بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون ( روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) ) انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اساتید مدیریت ورزشی فعال در زمینه موضوع پژوهش، اساتید حوزه رسانه، مدیران روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری­های منتخب مراکز استان­ها، مدیران سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری­ها (حداقل 5 سال سابقه مدیریت، مراکز استان­ها و داشتن مدرک دکتری ) و کارکنان برجسته و نخبه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری­ها ( باسابقه بیش از 10 سال، دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری، داشتن سوابق ورزشی و داشتن امتیاز بالا در ارزیابی­های سالانه ) بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده‌اند ( 18 نفر ). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی ( نیمه ساختارمند ) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته­ها از نرم­افزار MaxQDA2022 نسخه Pro استفاده شد. نتایج تحلیل فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهره­گیری از نظرات خبرگان شرکت‌کننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که 3 مضمون فراگیر برنامه­ریزی، سازماندهی و هماهنگی و منابع انسانی و 3 مضمون سازمان‌دهنده ازجمله ابعاد مدیریت اخلاق محور بحران‌های رسانه‌ای در سازمان‌های فرهنگی- ورزشی شهرداری­ها می­باشد. به‌طورکلی، این پژوهش به تأکید بر اهمیت مدیریت اخلاق محور و توجه به ابعاد انسانی در مدیریت بحران‌های رسانه‌ای در سازمان‌های فرهنگی- ورزشی شهرداری‌ها پرداخت و نیازمندی‌های این حوزه را موردبررسی قرار داد. این اقدامات بهبود عملکرد سازمان‌ها در مواجهه با بحران‌های رسانه‌ای را تضمین خواهد کرد و به حفظ اعتبار و شهرت آن‌ها کمک خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting a Model for Ethical Management of Media Crises in Cultural-Sports Organizations of Municipalities

نویسندگان [English]

  • Tahereh Mokhtabadi 1
  • Zayalabedin Falah 2
  • Taher Bahlakeh 2
  • Asra Asgari 2

1 Ph.D. Student in Sports Management, Department of Physical Education and Sport Sciences, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.

2 Department of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

چکیده [English]

This research aimed to develop a model for the ethical management of media crises in cultural-sports organizations of municipalities. This study used a qualitative approach using thematic analysis (the Atred-Sterling (2001) proposed method). The statistical population of this study included active professors of sports management in the relevant field, media experts, public relations managers of cultural-sports organizations of municipalities in selected provincial capitals, managers of cultural-sports organizations (with at least 5 years of management experience, located in provincial capitals, and holding a PhD degree), and prominent staff members of these organizations (with more than 10 years of work experience, holding a master's or PhD degree, having sports backgrounds, and high scores in annual evaluations), all of whom were selected through purposive sampling (18 participants). The research tool was an exploratory (semi-structured) interview. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the opinions of experts and the consensus of the evaluators. MaxQDA2022 Pro software was used to analyze the findings. The results of the comprehensive analysis and the thematic network, which was developed using the opinions of experts and theoretical foundations, showed that the three overarching themes—planning, organizing and coordinating, and human resources—along with the three organizing themes, form the dimensions of ethical management of media crises in cultural-sports organizations of municipalities. In summary, this research emphasizes the importance of ethical management and attention to human aspects in media crisis management in these organizations and examines the needs of this area. These measures will ensure the improvement of organizational performance in dealing with media crises and help maintain their credibility and reputation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics
  • Media Crisis
  • Municipality
  • Planning