با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، تحلیل ظرفیت‌های رسانه‌ها به منظور توسعه مشارکت ورزشی سالمندان با تأکید بر فاکتورهای رفاه اجتماعی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظام‌مند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران، سالمندان) و منابع اطلاعاتی (کتاب‌ها، مقالات، اسناد، رسانه‌ها) بود. نمونه‌گیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه‌ای نظامند و مصاحبه‌های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله‌ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراج‌شده شامل 5 مقوله و 29 کدباز بود. نتایج کدگذاری انتخابی نشان داد که 5 مقوله اصلی یا کد محوری شامل اطلاع‌رسانی، آموزشی، فرهنگ‌سازی، نظارتی و انگیزشی می‌باشد. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که؛ مسئولین با همکاری رسانه‌ها، برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی متناسب با سالمندان را طراحی و در رسانه‌های گروهی پخش کنند تا یک فرهنگ حمایتی از ورزش سالمندان در جامعه شکل گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing the capacities of the media in order to develop sports participation of the elderly with an emphasis on social welfare factors

نویسندگان [English]

  • Leila Shokohi Rostami 1
  • Zayalabedin Falah 2
  • Taher Behlekeh 3
  • Asra Asgari 3

1 PhD student in sports management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.

2 Associate Professor of Sports Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

3 Assistant Professor of Sports Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to analyze the capacities of the media in order to develop the sports participation of the elderly with an emphasis on social welfare factors. A qualitative research with a systematic exploratory approach was chosen. The statistical population included two parts of human resources (professors, managers, seniors) and information sources (books, articles, documents, media). Sampling was done in a sufficient number and with a judgment method based on reaching theoretical saturation (18 people). Research tools included systematic library study and structured exploratory interviews. The validity of the instrument was evaluated and confirmed based on the validity of the sample, the opinion of experts and the agreement between the correctors. In order to analyze the findings, a multi-stage conceptual coding method with a systemic analysis approach was used. Based on the extracted conceptual framework, it included 5 categories and 29 open codes. The results of selective coding showed that 5 main categories or core codes include information, education, culture, monitoring and motivation. Therefore, it can be concluded that; Officials with media partners should design educational and promotional programs suitable for the elderly and broadcast them in mass media so that a culture of support for elderly sports is formed in the society

کلیدواژه‌ها [English]

  • sports culture building
  • awareness raising
  • elderly sports
  • social networks