رسانه های ورزشی
شهریار یوسفی؛ اکرم اصفهانی نیا؛ مجتبی احمدی؛ محمد علی نودهی
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدل توسعه شهرت رسانهای سازمانهای ورزشی رویدادمحور با تأکید بر نظریه دریافت بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل سه گروه اساتید دانشگاهی (که حداقل دو پژوهش در زمینه رسانه، رسانه ورزشی انجام داده باشند)، مدیران روابط عمومی سازمانهای ورزشی (باسابقه بیش از 5 سال) ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه مدل توسعه شهرت رسانهای سازمانهای ورزشی رویدادمحور با تأکید بر نظریه دریافت بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل سه گروه اساتید دانشگاهی (که حداقل دو پژوهش در زمینه رسانه، رسانه ورزشی انجام داده باشند)، مدیران روابط عمومی سازمانهای ورزشی (باسابقه بیش از 5 سال) و مدیران سازمانهای ورزشی رویدادمحور (باسابقه بیش از 5 سال مدیریت) بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) و نرمافزار MaxQDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج تحلیل مضمون و ترسیم شبکه مضامین که با بهرهگیری از نظرات خبرگان شرکتکننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که 4 مضمون سازماندهنده محتوای رسانه، مدیریتی، منابع انسانی و ذینفعان ازجمله ابعاد تشکیلدهنده مدل توسعه شهرت رسانهای سازمانهای ورزشی رویدادمحور با تأکید بر نظریه دریافت میباشد. این مدل نهتنها میتواند به افزایش شهرت رسانهای سازمان کمک میکند، بلکه باعث جذب بیشتر مخاطبان، حامیان مالی و ارتقاء عملکرد ورزشی و سازمانی نیز میشود. بهرهگیری از نظریه دریافت بهعنوان یک چارچوب نظری، سازمانها را قادر میسازد تا پیامهای رسانهای خود را بهگونهای طراحی و ارائه کنند که با زمینههای فرهنگی و اجتماعی مخاطبان همخوانی داشته و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
روابط عمومی ورزشی
رضا ابراهیمی؛ سعید قربانی؛ محمد علی نودهی؛ مجتبی احمدی؛ زهرا چهار باغی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود که براساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود که براساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند و در بخش کمی پژوهش، شامل همه بازیکنان فوتبال آقایان حاضر در لیگ های برتر و لیگ آزادگان بود. هر تیم ورزشی حرفهای در این سطح (16 تیم در لیگ حرفهای و 18 تیم در لیگ آزادگان)، 18 بازیکن بزرگسال داشت که درمجموع 612 بازیکن بهعنوان جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبه های نیمهساختارمند و پرسشنامه (21 گویه و دو متغیر اصلی مؤلفه بهصورت لیکرتی) بود. برای بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در بخش کمی روش مدلسازی معادلات ساختاری به کار رفت. همه روند تجزیهوتحلیل داده های پژوهش حاضر در نرم افزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که انواع رسانههای جمعی بر سواد اخلاقی ورزشکاران حرفهای تأثیرگذار است. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می شود که رسانههای جمعی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در ساخت برنامه های خود، آموزش سواد اخلاقی را مدنظر قرار دهند و ارزش های اخلاقی را برای آحاد جامعه ازجمله بازیکنان فوتبال حرفهای، مهم جلوه دهند.