رسانه های ورزشی
محمد جواد ولایتی؛ مینا حکاک زاده؛ سلمان سلطانی نژاد
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدل حمایت رسانهای از کلاسهای چندپایه درس تربیتبدنی در مناطق کم برخوردار بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اساتید مدیریت ورزشی فعال در زمینه موضوع پژوهش، اساتید حوزه رسانه، مدیران آموزشوپرورش کشور، مدیران تربیتبدنی آموزشوپرورش مناطق محروم که بیش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه مدل حمایت رسانهای از کلاسهای چندپایه درس تربیتبدنی در مناطق کم برخوردار بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اساتید مدیریت ورزشی فعال در زمینه موضوع پژوهش، اساتید حوزه رسانه، مدیران آموزشوپرورش کشور، مدیران تربیتبدنی آموزشوپرورش مناطق محروم که بیش از پنج سال سابقه مدیریتی داشتند و معلمان ابتدایی مناطق محروم و کلاسهای چندپایه که سابقه بیش از 10 سال تدریس و تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری را داشتند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. نتایج تحلیل مضمون فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهرهگیری از نظرات خبرگان شرکتکننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که سه عامل فردی، سازمانی و کلان شناساییشده از عوامل مؤثر بر حمایت رسانهای از کلاسهای چندپایه درس تربیتبدنی در مناطق کم برخوردار میباشد. بهطورکلی بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که برای ارتقاء کیفیت آموزش تربیتبدنی در کلاسهای چندپایه مناطق کم برخوردار و بهرهگیری بهینه از حمایتهای رسانهای، باید بهطور همزمان به سه سطح فردی، سازمانی و کلان توجه داشت. ارائه برنامههای آموزشی و ترویجی مناسب، بهبود زیرساختها و تجهیزات و تدوین سیاستها و استراتژیهای حمایتی ازجمله اقداماتی است که میتواند به تحقق این هدف کمک کند.
مهارت های ارتباطی در ورزش
حسین ماجد فرحان؛ همایون عباسی؛ شیرین زردشتیان؛ حسین عیدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوب سیستم آموزش پایدار مبتنی بر شبکه ارتباطات جامعه یادگیرنده در حوزه تربیتبدنی مدارس عراق انجام شد. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون (کلارک و بروان، 2006)، انتخاب شد. مشارکت کنندگان شامل کلیه صاحبنظران علمی (اساتید دانشگاهی)، اجرایی (مدیران و کارشناسان) و فنی (معلمان خبره تربیت بدنی) آگاه و مسلط ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوب سیستم آموزش پایدار مبتنی بر شبکه ارتباطات جامعه یادگیرنده در حوزه تربیتبدنی مدارس عراق انجام شد. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون (کلارک و بروان، 2006)، انتخاب شد. مشارکت کنندگان شامل کلیه صاحبنظران علمی (اساتید دانشگاهی)، اجرایی (مدیران و کارشناسان) و فنی (معلمان خبره تربیت بدنی) آگاه و مسلط به موضوع پژوهش در عراق بودند. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 17 نفر برآورد گردید. نمونهگیری به روش قضاوتی (با تاکید بر دانش و تجربه) انجام شد. ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمه هدایت شده با دو روش گفتگوی حضوری و مجازی بود. روایی نتایج از طریق ضریب توافق بین مصححان کدگذاری (72/0) ارزیابی و تایید گردید. جهت کدگذاری یافتهها از روش کدگذاری چهار مرحلهای تماتیک استفاده شد. مفاهیم مستخرج شامل 159 کد مفهومی، 50 مضمون فرعی، 19 مضمون اصلی و 7 مضمون کلی است. توالی روابط نظری بین تمهای این چارچوب مفهومی به صورت زمینهیابی تربیت بدنی پایدار و مشارکتپذیر، بسترسازی نظام آموزشی برای توسعه پایدار تربیت بدنی، غنیسازی الگوی آموزش تربیت بدنی، مشارکت پذیری محیط یادهی-یادگیری تربیت بدنی، پایدارسازی منابع آموزشی- ورزشی، ظرفیتسازی فرصتهای یادگیری پایدار تربیت بدنی و کارکردهای تربیت بدنی یادگیرنده و پایدار مدارس عراق است. براساس چارچوب مفهومی میتوان گفت که دستیابی به اهداف و استانداردهای آموزش پایدار در تربیت بدنی مدارس عراق نیازمند شکلگیری جامعه یادگیرنده و مشارکتپذیر است و برای تحقق آن یک روند تحول محیطی، ساختاری و رفتاری بایستی برنامهریزی و اجرا شود.