رسانه های ورزشی
مانیا خوشکام؛ محمد رضا کرامتی؛ سید محمود هاشمی؛ مجتبی معظمی؛ اسفندیار دشمن زیاری
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری راهبردهای مدیریت یادگیری مشارکتی در بستر آموزش مجازی در هنرستانهای تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است. در مرحله اول روش تحقیق کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در مرحله دوم روش کمی براساس مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی با توجه به ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری راهبردهای مدیریت یادگیری مشارکتی در بستر آموزش مجازی در هنرستانهای تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است. در مرحله اول روش تحقیق کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در مرحله دوم روش کمی براساس مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی با توجه به خبره محور بودن رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، خبرگان تشکیل دادند که شامل خبرگان آشنا به موضوع پژوهش (اساتید و صاحبنظران حوزه یاددهی- یادگیری (ترجیحاً یادگیری مشارکتی) و دبیران هنرستانهای تربیتبدنی که دارای تحصیلات دکتری بودند که این افراد، بهصورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید (18 مصاحبه با 18 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. روایی و پایایی دادهها مورد تأیید قرار گرفت. از دو روش تحلیل مضمون (نرم-افزار مکس کیودیای) و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) (نرمافزار اکسل) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده است. 6 مضمون اصلی راهبردهای مدیریت یادگیری مشارکتی در بستر آموزش مجازی در هنرستانهای تربیتبدنی شناساییشده است. زیرساختها و تجهیزات، مدیریتی و ارزیابی در خوشه مستقل قرار دارند یعنی بر عوامل دیگر تأثیر زیاد دارد و عوامل دیگر بر آن تأثیر اندکی دارد، آموزش، برنامه آموزشی و محتوای درسی در خوشه وابسته قرارگرفتهاند یعنی متأثر از عوامل دیگر هستند و بر دیگر عوامل تأثیر اندکی دارند.
رسانه های ورزشی
محمد جواد ولایتی؛ مینا حکاک زاده؛ سلمان سلطانی نژاد
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدل حمایت رسانهای از کلاسهای چندپایه درس تربیتبدنی در مناطق کم برخوردار بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اساتید مدیریت ورزشی فعال در زمینه موضوع پژوهش، اساتید حوزه رسانه، مدیران آموزشوپرورش کشور، مدیران تربیتبدنی آموزشوپرورش مناطق محروم که بیش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه مدل حمایت رسانهای از کلاسهای چندپایه درس تربیتبدنی در مناطق کم برخوردار بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اساتید مدیریت ورزشی فعال در زمینه موضوع پژوهش، اساتید حوزه رسانه، مدیران آموزشوپرورش کشور، مدیران تربیتبدنی آموزشوپرورش مناطق محروم که بیش از پنج سال سابقه مدیریتی داشتند و معلمان ابتدایی مناطق محروم و کلاسهای چندپایه که سابقه بیش از 10 سال تدریس و تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری را داشتند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. نتایج تحلیل مضمون فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهرهگیری از نظرات خبرگان شرکتکننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که سه عامل فردی، سازمانی و کلان شناساییشده از عوامل مؤثر بر حمایت رسانهای از کلاسهای چندپایه درس تربیتبدنی در مناطق کم برخوردار میباشد. بهطورکلی بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که برای ارتقاء کیفیت آموزش تربیتبدنی در کلاسهای چندپایه مناطق کم برخوردار و بهرهگیری بهینه از حمایتهای رسانهای، باید بهطور همزمان به سه سطح فردی، سازمانی و کلان توجه داشت. ارائه برنامههای آموزشی و ترویجی مناسب، بهبود زیرساختها و تجهیزات و تدوین سیاستها و استراتژیهای حمایتی ازجمله اقداماتی است که میتواند به تحقق این هدف کمک کند.