رسانه های ورزشی
محمد جواد رستم زاده؛ وحید ساعت چیان؛ محمد حسین قربانی؛ احمد محمودی
چکیده
تحقیق حاضر به دنبال سنجش جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی پژوهشی از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل در این پژوهش، کلیه مربیان، مدیران و ورزشکاران در سطح شهر مشهد ...
بیشتر
تحقیق حاضر به دنبال سنجش جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی پژوهشی از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل در این پژوهش، کلیه مربیان، مدیران و ورزشکاران در سطح شهر مشهد بود که بر اساس برآورد اولیه تعداد 700 نفر محاسبه شد. در این تحقیق از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب استفاده شد؛ لذا برای هر گروه مربیان، مدیران و ورزشکاران 70 نفر در نظر گرفته شد (210 N=). در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی برای طبقهبندی دادهها و در آزمون سوالات پژوهش از مدلهای تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی در نرمافزار لیزرل و اسپیاساس استفاده شد. در تجزیه توصیفی دادهها نتایج در قالب جداول فراوانی و درصدها استاندارد ارائه گردید و از روشهای آماری استنباطی آزمون بارتلت و کیسر- مییر و معادلات ساختاری کلیه فعالیتهای آماری انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران شامل ابعاد مبتنی بر هدف، مبتنی بر محتوا، مبتنی بر مواد آموزشی، مبتنی بر جنبههای مدنی، مبتنی بر ارزشیابی، مبتنی بر زمان، مبتنی بر مکان و مبتنی بر صحت و درستی میباشد.. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل جنبههای حقوقی سواد رسانهای از برازش کافی برخوردار است.
رسانه های ورزشی
محسن قلی پور؛ سیروس احمدی؛ غلامرضا خاکساری
چکیده
هدف از این پژوهش، تحلیل نقش رسانهها در توسعه مشروعیت اخلاقی در نظام حقوقی ورزشی ایران میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان آشنا با رسانهها، مشروعیت اخلاقی و نظام حقوقی ورزش ایران میباشد که شامل اساتید دانشگاهی (حداقل دو پژوهش در زمینه متغیرهای پژوهش)، حقوقدانان ورزشی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تحلیل نقش رسانهها در توسعه مشروعیت اخلاقی در نظام حقوقی ورزشی ایران میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان آشنا با رسانهها، مشروعیت اخلاقی و نظام حقوقی ورزش ایران میباشد که شامل اساتید دانشگاهی (حداقل دو پژوهش در زمینه متغیرهای پژوهش)، حقوقدانان ورزشی ایران (داشتن تجربه در پروندههای حقوقی در ورزش ایران) و برخی مدیران رسانههای ورزشی ایران (رادیو، تلویزیون، روزنامهها و مجلات ورزشی) باسابقه بیش از 5 سال میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (15 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل و تفسیر مصاحبه خبرگان نشان داد که چهار نقش آگاهی سازی، انگیزشی، نیازسنجی و آموزشی ازجمله نقشهای رسانهها بهمنظور توسعه مشروعیت اخلاقی در نظام حقوقی ورزشی ایران میباشد. همچنین مضامین آگاهی سازی و آموزشی میتوانند بر نیازسنجی و انگیزشی تأثیرگذار باشد.
مهدی یوسفی صادقلو
چکیده
هدف از نگارش این مقاله، تطبیق استانداردهای رایج در اتحادیه اروپا و ایران با محور لزوم رعایت حقوق ناشی از تولید محتوای رویدادهای ورزشی- به عنوان حق مالکیت معنوی - است که توسط رسانهها به تصویر کشیده میشود تا از این طریق، دلایل حمایت اتحادیه اروپا از این حق، تبیین و فاصله نظام حقوق رسانهای ایران از این استانداردها مشخص گردد. روش ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله، تطبیق استانداردهای رایج در اتحادیه اروپا و ایران با محور لزوم رعایت حقوق ناشی از تولید محتوای رویدادهای ورزشی- به عنوان حق مالکیت معنوی - است که توسط رسانهها به تصویر کشیده میشود تا از این طریق، دلایل حمایت اتحادیه اروپا از این حق، تبیین و فاصله نظام حقوق رسانهای ایران از این استانداردها مشخص گردد. روش پژوهش این نوشتار به سیره توصیفی-تحلیلی با هدف کاربردی است. امروزه فعالیتهای ورزشی تنها به عنوان پدیده تفریحی یا قدرتنمایی صرف تلقی نمیشود، بلکه نظام پویایی است که ظرفیتهای بالایی برای کسب درآمد و اشاعه فرهنگ ورزش دارد و میتواند از طریق بهبود روند سلامت و بهداشت جسمی و روانی آحاد جامعه، وسیلهای برای کنترل و مهار انرژی جوانان و نیز مکانیزمی کارآمد و مفید برای نیل به اهداف دولتها باشد. بنابراین انحصارگرایی در گزارش رویدادهای ورزشی و پخش آگهیهای تبلیغاتی در خلال رویدادهای ورزشی، میتواند بسیار تاثیرگذار و مفید آید. بیشک، آنچه برای بنگاههای اقتصادی در جذب حامیان ورزشی و سرمایهگذاری در آن حوزه حائز اهمیت است، برخورداری از حق انحصاری پخش تلویزیونی و رادیوئی جهت معرفی کالا و خدمات خود، در خلال رویدادهای ورزشی است تا از این طریق، بتوانند نام تجاری خود را متمایز از سایر رقبا معرفی نمایند. با بررسی تطبیقی رویکرد اتحادیه اروپا در حوزه رسانه و حق پخش انحصاری چنین میآید که برای استمرار و ارتقاء کیفیت مادی و معنوی رویدادهای ورزشی و تولیدات رسانهای، لزوم حسن نیت و رعایت انصاف و حقوق بینندگان و شهروندان در تبلیغات رسانهها، بهویژه در جریان برگزاری رویدادهای ورزشی، همچنین حمایت از حقوق تولیدکنندگان محتواهای ورزشی، امری ضروری و اجتنابناپذیر است. از اینرو، مادامی که حقوق صاحبان حق از طریق قانون تضمین نشود، ظرفیتهای رسانهای به ویژه در حوزه ورزش به شکوفائی و بالندگی نخواهد رسید.