با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور.

چکیده

هدف از نگارش این مقاله، تطبیق استانداردهای رایج در اتحادیه اروپا و ایران با محور لزوم رعایت حقوق ناشی از تولید محتوای رویدادهای ورزشی- به عنوان حق مالکیت معنوی - است که توسط رسانه‌ها به تصویر کشیده می‌شود تا از این طریق، دلایل حمایت‌ اتحادیه اروپا از این حق، تبیین و فاصله نظام حقوق رسانه‌ای ایران از این استانداردها مشخص گردد. روش پژوهش این نوشتار به سیره توصیفی-تحلیلی با هدف کاربردی است. امروزه فعالیت‌های ورزشی تنها به عنوان پدیده تفریحی یا قدرت‌نمایی صرف تلقی نمی‌شود، بلکه نظام پویایی است که ظرفیت‌های بالایی برای کسب درآمد و اشاعه فرهنگ ورزش دارد و می‌تواند از طریق بهبود روند سلامت و بهداشت جسمی و روانی آحاد جامعه، وسیله‌ای برای کنترل و مهار انرژی جوانان و نیز مکانیزمی کارآمد و مفید برای نیل به اهداف دولت‌ها باشد. بنابراین انحصارگرایی در گزارش رویدادهای ورزشی و پخش آگهی‌های تبلیغاتی در خلال رویدادهای ورزشی، می‌تواند بسیار تاثیرگذار و مفید آید. بی‌شک، آنچه برای بنگاه‌های اقتصادی در جذب حامیان ورزشی و سرمایه‌گذاری در آن حوزه حائز اهمیت است، برخورداری از حق انحصاری پخش تلویزیونی و رادیوئی جهت معرفی کالا و خدمات خود، در خلال رویدادهای ورزشی است تا از این طریق، بتوانند نام تجاری خود را متمایز از سایر رقبا معرفی نمایند. با بررسی تطبیقی رویکرد اتحادیه اروپا در حوزه رسانه و حق پخش انحصاری چنین می‌آید که برای استمرار و ارتقاء کیفیت مادی و معنوی رویدادهای ورزشی و تولیدات رسانه‌ای، لزوم حسن نیت و‌ رعایت انصاف و حقوق بینندگان و شهروندان در تبلیغات رسانه‌ها، به‌ویژه در جریان برگزاری رویدادهای ورزشی، همچنین حمایت از حقوق تولیدکنندگان محتواهای ورزشی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. از این‌رو، مادامی که حقوق صاحبان حق از طریق قانون تضمین نشود، ظرفیت‌های رسانه‌ای به ویژه در حوزه ورزش به شکوفائی و بالندگی نخواهد رسید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of the Right to Fair Competition in the Monopoly of Television Broadcasting of Sporting Events Based on the European Union Approach

نویسنده [English]

  • Mehdi yousefi sadeghloo

Assistant Prof. Faculty Member, Payame Noor University.

چکیده [English]

This paper aims to compare the current laws of the European Union (EU) with Iran focusing on the need to respect the sport shows intellectual property (IP). By investigating the EU goals to support the broadcasting and media rights in sport, we compare Iranian law to the EU to determine the necessary changes. The research method of this paper is descriptive-analytical with an applied purpose. Today, sports activities are not only considered as a recreational phenomenon or a show of strength, but also a dynamic system that has high potential for earning profit and spreading sports culture; it also can be a means of improving the physical and mental health of individuals and an efficient and useful mechanism to achieve the goals of governments. Therefore, exclusivism in reporting sports events and distributing advertisements during sporting events can be very effective and useful. Undoubtedly, the important point for businesses, in attracting sports sponsors and investing in that field, is to have the exclusive right to broadcast television and radio to introduce their goods and services during sporting events, so that they can differentiate their brand to other competitors. A comparative study of the EU approach in the field of media and exclusive broadcasting rights reveals that maintaining and improving the material and spiritual quality of sporting events and media productions, considering good faith and fairness of viewers and citizens in media advertising -especially during events Sports-, and protecting the rights of producers of sports content is necessary and inevitable. Therefore, as long as the rights of the rightful owners are not guaranteed by law the capacities of the media, especially in the field of sports, will not flourish.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Advertising Monopoly
  • Iran and the European Union
  • Sports Advertising
  • Sports Law
  • TV Broadcasting Monopoly
  1. Pons, J. F. (1999). La politique européenne de concurrence et o'audiovisuel: ententes, alliances et concentrations. Revue des affaires europeennes, (2), 130-134.
  2. http://ec.europa.eu/competition/speeches/text/sp1999_001_fr.html
  3. Nys, J. F. (2000). Les relations économiques entre le sport et les médias: entre complémentarité et ambiguïté. LEGICOM, (3), 1-14.
  4. Berthault, F. (2000). Le droit de la concurrence appliqué au secteur sportif. LEGICOM, (3), 47-60.
  5. Denord, F. (2008). Néo-libéralisme et «économie sociale de marché»: les origines intellectuelles de la politique européenne de la concurrence (1930-1950). Histoire, economie societe, 27(1), 23-33.
  6. Tronchon, J. (1986). L'insurrection malgache de 1947: essai d'interprétation historique (Vol. 8). KARTHALA Editions.
  7. Wilhelm, P. (2000). Les caractéristiques du marché des droits audiovisuels sur les retransmissions sportives. LEGICOM, (3), 61-71.‏
  8. Wilhelm, P. (2000). Les caractéristiques du marché des droits audiovisuels sur les retransmissions sportives. LEGICOM, (3), 61-71.
  9. Pons, J. F. (1996). La politique de Concurrence Européenne dans le domaine audiovisuel. Competition policy newsletter, (3), 6-9.‏
  10. Nys, J. F. (2000). Les relations économiques entre le sport et les médias: entre complémentarité et ambiguïté. LEGICOM, (3), 1-14.
  11. Nobakht, F.,Ehsani, M.,Kuzechian, ha., & Amiri, M. (2015). Contextual factors Influencing the Success of Medium and Small Businesses in Iran. Strategic Studies of Sport and Youth, 14 (28), 25-37. (in Persian)
  12. http://www.football365.fr/ligue-champions-droits-tv-2018-2021-se-negocient-3451183.html Rémi Farge,
  13. de Nice, E. D. J. MÉMOIRE: L’arrivée des GAFA, prochaine révolution pour le monde des.
  14. Salimi, M. Sultan Hussein, M. Naderian Jahromy, M. (2115). Assessment of obstacles to the development of sports marketing. Journal of Sport Management. 29, 13-36. (in Persian).
  15. Sastry, T. (2011). Exploring the role of business in society. IIMB Management Review, 23, 246-256.
  16. Hamer, M; Weiler, R; & Stamatakis, E. (2014). “Watching sport on television, physical activity, and risk of obesity in older adults”. BMC public Health, (8):1-4.
  17. Ghasemi hamed, abbas, Droit economique, (2016), Drake d., Teheran (in Persian).
  18. Assadi, Ali, Communication and public opinion, Soroosh ed. 2 eme, (1991) (in Persian).
  19. Ansari, Mohamad bagher, Legal information, (2007), No 13 (in Persian).
  20. Gesmer, Lee, T. Protection of trade secrets in the computer industry, www.gesmer.com/publications/tradesecrets/4.php.
  21. Simon, David W. & jones Richard L. (2005), Crimes and Criminal, Hoe to Avoid Being and Victim of perpetration, the computer and internet lawyer, vol. 22
  22. Elsan Mostafa, (2008), faculty of law & political science
  23. Robert Dean, (2002), The Law of Trades secrets & personal secrets, 2nd. Ed. Thomson Law Book co.
  24. Amir Hossein Sepehrian, Seyed Morteza Azimzadeh, Mohammad Keshtidar Investigating the Effect of Advertising by the Famous Sports Figures on the Tendency to Buy Sports and non-sports Goods: A Quasi-Experimental Study (2020), Communication Management in Sports Media, vol. 7, no 4, series 28, summer (in Persian).
  25. Zahra Pourhoseyn, Fatemeh Abdavi. Vajihe Javani, Sajjad Pashaie, The Effect of Social Network on Word of Mouth Advertising Due to Loyalty and Attachment to the Brand in Iran Football Premier League, (2020), Communication Management in Sport Media, vol. 7, No 3, Series 27, Spring (in Persian).