رسانه های ورزشی
کبری رمضانی؛ فریده شریفی فر؛ بهرام قدیمی؛ مونا رضایی
چکیده
هدف از این پژوهش، تبیین کارکرد رسانهها در سیاستهای جسمانی مطلوب در ورزش بانوان بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی، جامعهشناسی ورزشی، روانشناسی ورزشی و رسانههای ورزشی (حداقل دو پژوهش در زمینه عنوان حاضر) بود. تعداد این افراد بهصورت حدودی، 30 نفر بود. نمونه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تبیین کارکرد رسانهها در سیاستهای جسمانی مطلوب در ورزش بانوان بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی، جامعهشناسی ورزشی، روانشناسی ورزشی و رسانههای ورزشی (حداقل دو پژوهش در زمینه عنوان حاضر) بود. تعداد این افراد بهصورت حدودی، 30 نفر بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری بهصورت هدفمند انتخاب شدند (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده، 7 سازماندهنده و 40 مضمون پایه به دست آمد. 7 مضمون سازماندهنده فرهنگسازی، اطلاعرسانی، انگاره سازی، برجستهسازی، پویایی اجتماعی، تعاملی و کنترلی از جمله نقشهای رسانهها در سیاستهای جسمانی مطلوب در ورزش بانوان میباشد؛ بنابراین با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد داده میشود که بهره-گیـری از برخی متغیرها ازجمله فرهنگسازی، برجستهسازی و پویایی اجتماعی میتــواند شـرایطی را برای توسـعه فعالیتهـای ورزشی، سیاستهای جسمانی مطلوب در ورزش بانوان و ارائـه ایدههـا و انتقادهـا خود در بسـتر فنـاوری و ظرفیت رسـانهها فراهم آورد.
رسانه های ورزشی
فاطمه اکبرزاده؛ مجیدرضا کریمی؛ کرامت الله راسخ
چکیده
اهمیت مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکاران سبب شده است تا نیاز به شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر آن بیشازپیش مهم باشد. با توجه به کارکردهای مهم رژیم مصرف رسانهای، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار طراحی و اجرا شد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بود که بهصورت میدانی انجام شد. روش تحقیق ...
بیشتر
اهمیت مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکاران سبب شده است تا نیاز به شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر آن بیشازپیش مهم باشد. با توجه به کارکردهای مهم رژیم مصرف رسانهای، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار طراحی و اجرا شد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بود که بهصورت میدانی انجام شد. روش تحقیق از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق، زنان ورزشکار در سطح ورزش حرفهای بودند که اطلاعات دقیقی درباره تعداد آنان در دسترس نبود. براساس فرمول کوکران و به دلیل نامشخصبودن جامعه، 384 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساختهای بود که با استفاده مبانی نظری و نظر خبرگان طراحی شد. این پرسشنامه دارای 18 سؤال بود که سؤالات آن درباره بررسی رژیم مصرف رسانهای (8 سؤال) و مدیریت بدن مطلوب (10 سؤال) بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادله ساختاری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در نرمافزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار تأثیری به میزان 744/0 داشت که با توجه به میزان تی (168/21) این تأثیر معنادار بود؛ بهعبارتی توجه به رژیم مصرف رسانهای میتواند به ارتقای مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار منجر شود که در تحقیقات مختلف به این یافته اشاره شده است.