با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای جامعه شناسی ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران

10.30473/jsm.2025.71868.1892

چکیده

هدف از این پژوهش، تبیین کارکرد رسانه‌ها در سیاست‌های جسمانی مطلوب در ورزش بانوان بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظام‌مند انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی، جامعه‌شناسی ورزشی، روان‌شناسی ورزشی و رسانه‌های ورزشی (حداقل دو پژوهش در زمینه عنوان حاضر) بود. تعداد این افراد به‌صورت حدودی، 30 نفر بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری به‌صورت هدفمند انتخاب شدند (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه‌ای نظامند و مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله‌ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراج‌شده، 7 سازمان‌دهنده و 40 مضمون پایه به دست آمد. 7 مضمون سازمان‌دهنده فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، انگاره سازی، برجسته‌سازی، پویایی اجتماعی، تعاملی و کنترلی از جمله نقش‌های رسانه‌ها در سیاست‌های جسمانی مطلوب در ورزش بانوان می‌باشد؛ بنابراین با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد داده می‌شود که بهره-گیـری از برخی متغیرها ازجمله فرهنگ‌سازی، برجسته‌سازی و پویایی اجتماعی می‌تــواند شـرایطی را برای توسـعه فعالیت‌هـای ورزشی، سیاست‌های جسمانی مطلوب در ورزش بانوان و ارائـه ایده‌هـا و انتقادهـا خود در بسـتر فنـاوری و ظرفیت رسـانه‌ها فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining the function of the media in optimal physical policies in women's sports

نویسندگان [English]

  • Kobra Ramezani 1
  • Farideh Sharifi Far 2
  • Bahram Ghadimi 3
  • Mona Rezaei 4

1 PhD student in sport sociology, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sports Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Sociology, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor of Sports Management Department, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to explain the function of the media in the desired physical policies in women's sports. A qualitative research with a systematic exploratory approach was chosen. The statistical population of the research included professors of sports management, sports sociology, sports psychology, and sports media (at least two researches in the field of this topic). The number of these people was approximately 30 people. The statistical sample was selected based on reaching theoretical saturation (18 people). The research tools included a systematic library study and exploratory (semi-structured) interviews. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the validity of the sample, experts' opinions, and agreement between the correctors. In order to analyze the findings, a multi-stage conceptual coding method with a systemic analysis approach was used. Based on the extracted conceptual framework, 7 organizers and 40 basic themes were obtained. 7. The theme of the organizer is culture-building, informing, conceptualization, highlighting, social dynamics, interaction and control, including the roles of the media in desirable physical policies in women's sports. Therefore, according to the results of the research, it is suggested that the use of some variables such as acculturalization, highlighting and social dynamics can create conditions for the development of sports activities, desirable physical policies in women's sports and presenting ideas and criticisms. He provided the technological platform and capacity of the media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Body Management, Physical Fitness, Social Networks, Body Politics, Women'
  • s Sports