الهام حقیقت؛ حسین عبدالملکی؛ مهوش نوربخش؛ پریوش نوربخش؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
ضد بازاریابی را می توان روشی مناسب برای کاهش مصرف محصولاتی دانست که مصرف آنها می تواند مشکلاتی را برای افراد و جامعه ایجاد نماید. از این رو هدف این تحقیق بررسی نقش روابط عمومی در ضدبازاریابی داروهای دوپینگ با میانجیگری شبکه های اختصاصی، تفسیر عمومی و شواهد عینی در ورزش ایران بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل داده ...
بیشتر
ضد بازاریابی را می توان روشی مناسب برای کاهش مصرف محصولاتی دانست که مصرف آنها می تواند مشکلاتی را برای افراد و جامعه ایجاد نماید. از این رو هدف این تحقیق بررسی نقش روابط عمومی در ضدبازاریابی داروهای دوپینگ با میانجیگری شبکه های اختصاصی، تفسیر عمومی و شواهد عینی در ورزش ایران بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل داده ها توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه ورزشکاران و مربیان رشته های ورزشی که در سالهای گذشته بیشترین میزان استفاده از مواد نیروزا را به گزارش آژانس ملی مبارزه با دوپینگ کشور داشته اند، تشکیل می داد. حجم نمونه تحقیق با توجه به اهداف و با استفاده نرم افزار آماری PASS در سطح خطای 05/0، 250 نفر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد حقیقت و همکاران (2021) بود. نتایج تحقیق نشان داد که مولفه های تحقیق در تمامی موارد نقش مثبت و معنی داری در ضد بازاریابی داروهای دوپینگ داشته اند.
رسانه های ورزشی
ایوب سوری؛ شهرام شفیعی؛ حسین براخاص
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شبکه های اجتماعی در هویت تیمی هواداران تیمهای فوتبال لیگ برتر ایران با نقش میانجی کنترل فساد تیمی بود. این پژوهش از نوع کمی و رویکرد آن از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر بود. حجم نمونه با استفاده از رویکرد هایر و همکاران برابر 270 برآورد شد و برای حصول اطمینان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شبکه های اجتماعی در هویت تیمی هواداران تیمهای فوتبال لیگ برتر ایران با نقش میانجی کنترل فساد تیمی بود. این پژوهش از نوع کمی و رویکرد آن از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر بود. حجم نمونه با استفاده از رویکرد هایر و همکاران برابر 270 برآورد شد و برای حصول اطمینان 300 پرسشنامه جمع آوری شد که 272 پرسشنامه به صورت کامل پاسخ و مورد تحلیل قرار گرفتند. روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده بود. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل سه پرسشنامه شبکه های اجتماعی (جهانبانی،1397)، کاهش فساد تیمی (زارع و همکاران،1395) و هویت تیمی (شجاعی و همکاران، 1390) بود که روایی محتوایی و صوری تأیید شد (12 نفر). در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمون های فراوانی، میانگین، انحراف معیار و رگرسیون چندگانه (معادلات ساختاری) با کمک نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی ال اس 3 استفاده شد. نتایج نشان داد که شبکههای اجتماعی (57/0) و کنترل فساد تیمی (42/0) اثر معنی داری بر هویت تیمی هواداران داشتند و همچنین شبکه-های اجتماعی (64/0) اثرمعنی داری بر کنترل فساد داشت. یافته ها حاکی از آن بود که تیم های ورزشی با گذاشتن سیستمهای انضباطی جهت تشویق یا تنبیه بازیکنان، تدوین قوانین و مقررات کارآمد در نقل و انتقالات لیگ، جلوگیری از فساد در فرآیند جذب بازیکنان و ارائه تسهیلات شفاف به بازیکنان و سرپرستان تیم میتوانند زمینه را برای هویت سازی تیمی هواداران ورزشی فراهم کنند.