با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان

3 دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان

10.30473/jsm.2024.71968.1895

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شبکه های اجتماعی در هویت تیمی هواداران تیم‌های فوتبال لیگ برتر ایران با نقش میانجی کنترل فساد تیمی بود. این پژوهش از نوع کمی و رویکرد آن از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر بود. حجم نمونه با استفاده از رویکرد هایر و همکاران برابر 270 برآورد شد و برای حصول اطمینان 300 پرسشنامه جمع آوری شد که 272 پرسشنامه به صورت کامل پاسخ و مورد تحلیل قرار گرفتند. روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده بود. ابزار اندازه‌گیری پژوهش شامل سه پرسشنامه شبکه های اجتماعی (جهانبانی،1397)، کاهش فساد تیمی (زارع و همکاران،1395) و هویت تیمی (شجاعی و همکاران، 1390) بود که روایی محتوایی و صوری تأیید شد (12 نفر). در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمون های فراوانی، میانگین، انحراف معیار و رگرسیون چندگانه (معادلات ساختاری) با کمک نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی ال اس 3 استفاده شد. نتایج نشان داد که شبکه‌های اجتماعی (57/0) و کنترل فساد تیمی (42/0) اثر معنی داری بر هویت تیمی هواداران داشتند و همچنین شبکه-های اجتماعی (64/0) اثرمعنی داری بر کنترل فساد داشت. یافته ها حاکی از آن بود که تیم های ورزشی با گذاشتن سیستم‌های انضباطی جهت تشویق یا تنبیه بازیکنان، تدوین قوانین و مقررات کارآمد در نقل و انتقالات لیگ، جلوگیری از فساد در فرآیند جذب بازیکنان و ارائه تسهیلات شفاف به بازیکنان و سرپرستان تیم میتوانند زمینه را برای هویت سازی تیمی هواداران ورزشی فراهم کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of social networks in the team identity of fans of Iran's Premier League football teams with the mediating role of controlling team corruption

نویسندگان [English]

  • ayyob soory 1
  • shahram shafiee 2
  • Hossein brakhas 3

1 Master's degree in Sports Management, Gilan University, Gilan, Iran

2 Associate Professor of Sports Management at Gilan University

3 Ph.D. in Sports Management, Gilan University

چکیده [English]

The aim of the current research was to investigate the role of social networks in the team identity of fans of Iran's Premier League football teams with the mediating role of controlling team corruption. This research was quantitative and its approach was correlational. The statistical population of the present study included all the fans of the Premier League football teams. The sample size was estimated to be 270 using Haier et al.'s approach, and to ensure reliability, 300 questionnaires were collected, of which 272 questionnaires were fully answered and analyzed. The random sampling method was simple. The measurement tools of the research included three questionnaires of social networks (Jahanbani, 2017), reduction of team corruption (Zare et al., 2015) and team identity (Shojaei et al., 2016), which content and form validity were confirmed (12 people). In this research, frequency, mean, standard deviation and multiple regression (structural equations) tests were used for data analysis with the help of SPSS and SmartPLS3 software. The results showed that social networks (0.57) and team corruption control (0.42) had a significant effect on the fans' team identity, and social networks (0.64) had a significant effect on corruption control. The findings indicated that sports teams can establish disciplinary systems to encourage or punish players, formulate efficient rules and regulations in league transfers, prevent corruption in the process of recruiting players, and provide transparent facilities to players and team managers. provide the ground for team identification of sports fans.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social networks
  • team identity of fans
  • control of team corruption
  • transparency of rules and regulations