رسانه های ورزشی
زهرا عسگری گندمانی؛ حسین اکبری یزدی؛ حمید رودباری؛ روح الله عسگری گندمانی
چکیده
هدف از این مطالعه کاربردی، بررسی تأثیر بازیوارسازی برنامههای ورزشی بر قصد خرید مصرفکنندگان است. که برای این منظور، از ارزیابی شناختی، برای پیشبینی تأثیر لذت مصرفکنندگان از بازی ورزشی بر قصد خرید آنها استفاده شد.
مطالعه پیمایشی حاضر از پرسشنامه الکترونیکی پنج ارزشی لیکرت که شامل؛ 3 سوال برای لذت(کیم و لی، 2013؛ ونکاتش و گوسین، ...
بیشتر
هدف از این مطالعه کاربردی، بررسی تأثیر بازیوارسازی برنامههای ورزشی بر قصد خرید مصرفکنندگان است. که برای این منظور، از ارزیابی شناختی، برای پیشبینی تأثیر لذت مصرفکنندگان از بازی ورزشی بر قصد خرید آنها استفاده شد.
مطالعه پیمایشی حاضر از پرسشنامه الکترونیکی پنج ارزشی لیکرت که شامل؛ 3 سوال برای لذت(کیم و لی، 2013؛ ونکاتش و گوسین، 2009)، 4 سوال برای پاداش(نلسون2008؛ اوبرین، 2010؛ کنکانهالی، 2012) و 4 سوال برای قصد خرید(هوانگ، 2017) بود، به جمعآوری اطلاعات از 384 مصرفکننده ایرانی که از NikeFuel یاNike+ استفاده کردند و نتایج فعالیتهای خود را در فیسبوک، اشتراک گذاری کردند، به روش نمونهگیری هدفمند استفاده کرد. در مجموع 380 پرسشنامه بازگردانده شد که از این بین 352 عدد از آنها تایید شد. دادهها توسط نرم افزار26 SPSS و smart PLS04 تحلیل شد.جهت بررسی پایایی ابزار، ضریب پایایی ترکیبی(CR) برای لذت 0.909، قصد خرید 0.886 و پاداش 0.949 بود. برای سنجش روایی ابزار میانگین واریانس استخراج شده(AVE) برای لذت 0.770، قصد خرید 0.663 و پاداش 0.822 بدست آمد. نتایج نشان داد که پاداش تأثیر مثبتی بر لذت دارد و لذت با قصد خرید همبستگی مثبت دارد. مطالعه نشان میدهد که بازی ورزشی زمانی میتواند قصد خرید مصرفکننده را افزایش دهد که نیازهای روانی مصرفکنندگان را برآورده کند همچنین پاداش، نیازهای روانی اولیه افراد را برآورده میکند، که کلید افزایش لذت در بازیها است. علاوه بر این، لذت بردن از بازی در بازار خرید، رفتار مصرفکننده را ارتقا میبخشد. شرکتهای ورزشی باید محیطی را ایجاد کنند که تأثیرات احساسی مثبتی بر مصرفکنندگان داشته باشند.
رسول نوروزی سید حسینی؛ عرفان مرادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر واکاوی هیجانات مصرفی- ارتباطی متأثر از مسکاتهای ورزشی شناخته شده (نمونه مورد مطالعه: برند پوما) در تبیین قصد رفتاری مصرف کنندگان با ملاحظه ای اثر تعدیلگری جنسیت است. روش شناسی پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی میباشد؛ جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده های تربیت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر واکاوی هیجانات مصرفی- ارتباطی متأثر از مسکاتهای ورزشی شناخته شده (نمونه مورد مطالعه: برند پوما) در تبیین قصد رفتاری مصرف کنندگان با ملاحظه ای اثر تعدیلگری جنسیت است. روش شناسی پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی میباشد؛ جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده های تربیت بدنی بودند که برآورد حجم نمونه ی این گروه مبتنی بر اهداف و فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS power Sample صورت پذیرفت و با استفاده از ابزار در نظر گرفته شده (پرسشنامه) فرضیات مدنظر با بهره گیری از روشهای آماری توسط نرم افزار 3 PLS Smart تحلیل شدند. یافته های این پژوهش حکایت از آن داشت که به صورت کلی هیجانات مصرفی متشکل از انگیختگی و لذت بر قصد رفتاری مصرف کنندگان متأثر از مسکات ورزشی پوما اثری مثبت و معنادار دارد؛ از سوی دیگر نقش و اثر تعدیلگری جنسیت در ارتباط علّی بین انگیختگی بر قصد رفتاری رد و برای لذت بر قصد رفتاری این اثر تأیید شد. به بیانی دیگر در نمونه مورد بررسی جنسیت شدت رابطه بین لذت بر قصد رفتاری را تعدیل کرده است. از اینرو به بازاریابان و متصدیان امر پیشنهاد می شود ویژگی های روانشناختی- ارتباطی (احساس لذت) گروه های مختلف متأثر از مسکاتهای ورزشی شناخته شده را بیش از پیش مدنظر قرار دهند.